Miljöorganisation kritiserar Playstation 4 och Xbox One för hög strömförbrukning

Miljöorganisation kritiserar Playstation 4 och Xbox One för hög strömförbrukning

Den senaste generationen spelkonsoler kritiseras i en ny rapport för hög strömförbrukning vid tillsynes triviala uppgifter och vila. Undantaget är Wii U, som är mest energieffektiv i alla lägen.

En tydlig trend är det allt större fokuset på lägre energiförbrukning, någonting som gäller mer eller mindre all konsumentelektronik. I synnerhet när det kommer till vilolägen har strömförbrukningen pressats ned ordentligt, varför det blev en uppmärksammad aspekt vid lanseringarna av Playstation 4 och Xbox One, som inte imponerade på den punkten.

Power_Wii_U_Playstation_4_Xbox_One_2.jpg

Nu har den amerikanska miljöorganisationen Natural Resources Defense Council (NRDC) gjort utförliga tester på senaste generationen spelkonsoler från Nintendo, Sony och Microsoft. NRDC säger att den senaste generationen har implementerat bra tekniker för att skala tillbaka strömförbrukningen, men att de drar onödigt mycket ström vid ingen eller lättare användning.

Power_Wii_U_Playstation_4_Xbox_One_3.jpg
Power_Wii_U_Playstation_4_Xbox_One_4.jpg
Power_Wii_U_Playstation_4_Xbox_One_5.jpg

Nintendo Wii U är dock en ljuspunkt i rapporten. Spelkonsolen drar inte enbart mindre än föregångaren, utan även avsevärt mindre än Playstation 4 och Xbox One vid menynavigation, videoströmning såväl som spelande. Nintendo saknar även någon form av aktivt viloläge, varför den föga förvånande kammar hem en första placering på den punkten.

Rapporten ger dock Nintendo en känga för att en notifiering kontinuerligt påminner användare om att automatiskt strömsparläge är aktiverat, vilket anses påträngande och kan göra att användare väljer att stänga av funktionen helt.

Xbox One och Playstation 4 ligger på 112 W respektive 137 W vid spelande, att jämföra mot 37 W för Wii U. NRDC ser dock större problem vid uppgifter som video och navigation, där båda ligger avsevärt högre än Wii U eller 30–45 gånger högre än dedikerade mediaspelare som Apple TV och Google Chromecast.

Någonting båda modeller kritiseras för är vilolägena. Till följd av de aktiva USB-anslutningarna vid vila drar Playstation 4 8,5 watt, en siffra som går ned till 3 W med finessen avslagen. Värre är det för Xbox One som ligger på 15,7 W, vilket framförallt tillskrivs röstkontrollen i Kinect som alltid är påslagen och lyssnar efter frasen "Xbox on".

Power_Wii_U_Playstation_4_Xbox_One_6.jpg

Summan är att den senaste generationen från Microsoft och Sony beräknas dra mer ström i snitt vid saker som viloläge och filmtittande än vid spelande. Som skräckexempel märks Xbox One, vars konstant aktiva röstkontroll skulle kosta 400 miljoner dollar årligen i elkostnader, motsvarande den årliga produktionen av en 750-megawatt-anläggning, om alla Xbox 360-ägare i USA köpte Xbox One.

Den fullständiga rapporten från NRDC går under namnet The Latest-Generation Video Game Consoles: How Much Energy Do They Waste When You're Not Playing? och kan läsas på organisationens officiella webbplats (PDF).

Kommentarer till artikeln

109 debattinlägg

0

Nvidia Geforce GTX 1080 Ti ger prestanda i klass med Titan X

I samband med lanseringen av Geforce GTX 1080 började entusiaster efterfråga ett GTX 1080 Ti, en modell som enligt nya uppgifter kan lanseras i början av 2017. Läs mer

4

NZXT lanserar S340 Elite

Amerikanska NZXT uppdaterar sitt populära lågprischassi S340 med en rad nya finesser, däribland en sidopanel av härdat glas och en VR-hållare med inbyggd kabelsamlare. Läs mer

17

Nvidia presenterar Tegra Xavier med Volta och 7 miljarder transistorer

Under GPU Technology Conference Europe 2016 tillkännager Nvidia med god framförhållning nästa generations Tegra, som förutom åtta skräddarsydda kärnor huserar arkitekturen Volta. Läs mer

34

No Man's Sky utreds för falsk marknadsföring

Efter ett flertal klagomål inleds nu en utredning av No Man's Sky. Spelet anklagas för falsk marknadsföring och mycket av materialet på dess Steam-sida sägs vara missvisande. Läs mer

17

Blackberry slutar tillverka mobiltelefoner

Egentillverkade telefoner från Blackberry är numera ett minne blott, då företaget upphör med tillverkning och istället satsar helt på mjukvara. Läs mer

118

Microsoft förutspår slutet för QWERTY-tangentbord

Dave Coplin på Microsoft berättar att han tror att datoranvändandet i framtiden kommer ändras. Enligt honom kommer tangentbord som kontrollmetod bytas ut mot modernare tekniker. Läs mer

26

Razer lanserar Deathadder Elite

En klassiker i Razers arsenal förnyas. Nu presenteras uppdaterade Deathadder Elite, där nya brytare och uppdaterad sensor står på menyn. Läs mer

20

Be Quiet lanserar den slutna vattenkylaren Silent Loop

Be Quiet är kanske mest kända för sina nätaggregat och chassin, men breddar nu sitt utbud och lanserar sin första slutna vattenkylare för processorer. Läs mer

44

Alina ansöker om företagsrekonstruktion

Ekonomiska problem gör att återförsäljaren Alina ansöker om företagskonstruktion, någonting som dock inte ska påverka befintliga och nya kunder. Läs mer

35

Ökad efterfrågan på bärbara datorer leder till underskott av komponenter

Många underleverantörer till tillverkare av bärbara datorer rapporterar om ett underskott av komponenter, något som tros bero på en oväntat hög försäljning det senaste året. Läs mer

27

Destiny 2 kan komma till PC 2017

Konsolexklusiviteten för Destiny kan lida mot sitt slut nästa år, då nästa del i serien släpps och då även väntas göra entré för PC/Windows. Läs mer

22

Gigabyte-moderkort med sockel AM4 på bild

Inför en framtida lansering för entusiaster hittar bilder ut på två moderkort med sockel AM4 från Gigabyte, varav den ena har dubbla PCI Express 3.0 x16, M.2-anslutning och två USB 3.1. Läs mer