Nvidias Simultaneous Multi-Projection kan ge prestandaskjuts utanför VR

Nvidias Simultaneous Multi-Projection kan ge prestandaskjuts utanför VR

Nvidias teknik Simultaneous Multi-Projection presenterades som en lösning för att uppnå en bättre VR-upplevelse, men enligt utvecklare kan funktionen utnyttjas för generella prestandaförbättringar.

Utöver alla hårdvarumässiga nyheter som lyftes fram under Nvidias Pascal-event så presenterades även några mjukvarumässiga finesser. En sådan var Ansel, ett kameraläge som låter spelaren fånga extra läckra bilder i spel som stöder funktionen. En annan ny funktion är Simultaneous Multi-Projection som ska förbättra VR-upplevelsen.

Simultaneous Multi-Projection är tänkt att lösa ett problem inom VR där onödiga beräkningar görs vid renderingen. När en VR-scen ska beräknas renderas två bilder, en per öga, och dessa manipuleras sedan för att den genererade bildupplevelsen ska se korrekt ut genom VR-headsetets linser. Under processen förkastas en hel del data, något som leder till onödig belastning på hårdvaran.

simultaneous_multiprojection.jpg

Med Simultaneous Multi-Projection kan utvecklare rendera en scen utifrån hela sexton användarperspektiv (viewports), där ett användarperspektiv motsvarar hur scenen ser ut för betraktaren (spelaren). De olika användarperspektiven vinklas mot varandra för att skapa de förvrängningar som måste ske för att bilden ska se korrekt ut i VR.

När denna funktion nyttjas behöver grafikkorten inte rendera innehållet i de förvrängda delarna i bilden, något som ska minska mängden renderade pixlar med 33 till 50 procent. Detta är en avlastning som kan komma till nytta utanför VR, något som utvecklaren Cyan Inc har demonstrerat i praktiken med kommande spelet Obduction.

Pusselspelets 3D-motor har fått stöd för Simultaneous Multi-Projection, och enligt utvecklare har detta givit spelet en prestandaskjuts från 45-50 fps till över 60 fps när funktionen har aktiverats.

Den Maxwell-baserade Geforce GTX 900-familjen stöder en relaterad teknik vid namn Multi-res Shading. Den låter utvecklare rendera bildens centrala delar i hög upplösning och lägre upplösning för bildens periferi, vilket också minskar mängden pixlar som behöver renderas.

Källa: PC Gamer

80

Samsung avtäcker Galaxy S8 och S8+

Samsungs Unpacked-evenemang blir arena för lanseringen av de nya flaggskeppstelefonerna Galaxy S8 och S8+, där båda modellerna har nästintill kantlösa bildskärmar. Läs mer

27

Testpilot: Vertagear Triigger 350 Special Edition

Med en sportigt röd metalliclack och Formel 1-inspirerade paddlar sladdar gamingstolen Vertagear Triigger 350SE in hos testpiloten Joakim "vargeEEEEn" Pekkari för recension. Läs mer

62

Windows 10 Creators Update släpps 11 april

Microsoft har nu bekräftat att årets första stora uppdatering till Windows 10 släpps i april. Bland nyheterna återfinns bland annat en ny version av Paint och spelläget Game Mode. Läs mer

34

FSP lanserar nätaggregatsserien Dagger i formfaktorn SFX

Taiwanesiska FSP ansluter sig till skaran tillverkare att framställa högpresterande nätaggregat för den mindre formfaktorn SFX, där den nya serien Dagger kommer i både 500 och 600 W. Läs mer

14

Razer uppdaterar Blade Pro med Kaby Lake och THX-certifiering

Den bärbara speldatorn Razer Blade Pro lanseras i en ny version, där en av de stora nyheterna är THX-certifiering av ljud och bild. Läs mer

51

Biostar lanserar X370GTN – Mini ITX-moderkort för AMD Ryzen

Efter att ha saknats vid lansering börjar moderkort enligt formfaktorn Mini ITX dyka upp för AMD Ryzen. Först ut blir Biostar med X370GTN som baseras kring styrkretsen X370. Läs mer

19

Planescape: Torment får nyutgåva med uppdaterad grafik

Det klassiska rollspelet Planescape: Torment får en remaster-utgåva senare i år, med stöd för modern hårdvara och 4K-upplösning. Läs mer

51

Test: Benq Zowie XL2540 – Gamingskärm med äkta 240 Hz

Benq tar sikte på e-sporten med Zowie XL2540, en gamingskärm med traditionella 1 920 × 1 080 pixlars upplösning och en TN-panel med genuin 240 Hz-kapacitet. Läs mer

64

Elon Musk startar Neuralink – ska utveckla hjärnimplantat för att interagera med datorer

Det senaste projektet från entreprenören Elon Musk heter Neuralink och ska utveckla teknik för att koppla ihop hjärnan med datorer genom implantat. Läs mer

73

Intel lanserar Optane för konsumenter i form av M.2-baserad cachelagring

De första konsumentprodukterna med Intels minnesteknik 3D Xpoint ser nu dagens ljus i form av två M.2-enheter med låg kapacitet ämnade för cachelagring ihop med mekaniska hårddiskar. Läs mer

72

Microsoft stäms av användare för Windows 10-uppgradering

Ett flertal användare hävdar att uppgraderingen till operativsystemet Windows 10 skadat deras datorer och raderat sparade filer, något som de nu stämmer Microsoft för. Läs mer

15

TSMC inleder massproduktion av Apples systemkrets A11 i april

Inför höstens lansering av nästa generations Iphone förbereder TSMC storskalig produktion av Apples kommande systemkrets A11, där tillverkningen denna gång sker i 10 nanometer. Läs mer