Samsung inleder produktion av systemkretsar på 10 nanometer

Samsung inleder produktion av systemkretsar på 10 nanometer

Samsung blir först med storskalig produktion av systemkretsar baserade på tillverkningstekniken 10 nm FinFET. Tekniken innebär bland annat lägre strömförbrukning och högre prestanda.

Att krympa tillverkningsprocessen har länge varit ett enkelt sätt att få ut mer prestanda till lägre kostnader, då det gör det möjligt att utnyttja kretsytan bättre med fler transistorer. På grund av snävare marginaler och fysikaliska begränsningar har utvecklingen inom området stannat av lite på senare år, men framsteg görs fortfarande.

Nu meddelar Samsung att de börjar tillverka systemkretsar som baseras på tillverkningstekniken 10 nm FinFET, och därmed blir de först i världen som gör detta. Enligt Samsung själva kommer den nya tillverkningsprocessen med ett flertal fördelar i jämförelse med föregående teknik på 14 nm. Bland dessa syns 30 procent bättre användning av kretsytan, vilket resulterar i antingen 27 procent högre prestanda eller 40 procent lägre strömförbrukning.

Exakt vilka enheter den nya tekniken kommer användas i meddelar inte Samsung, men deras nästa telefon Galaxy S8 tros bli en av de första. Enligt bolaget ska kretsar baserade på den krympta tillverkningprocessen börja dyka upp redan i början av 2017 för att senare under året bli mer utspritt.

Kommentarer till artikeln

12 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

7

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

29

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer