AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Kort efter att Radeon RX Vega 64 hittat ut i butik höjdes priserna rejält, men redan innan misstänkte redaktionen att någonting inte stod rätt till när AMD aviserade den svenska prislappen.

När SweClockers testade AMD:s grafikkort Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56 blev resultatet blandat. Den nya arkitekturen Vega var långt ifrån så energieffektiv som många hoppats på och AMD själv aviserat, samtidigt som toppmodellen med nöd och näppe placerade sig i samma liga som Nvidias över ett år gamla Geforce GTX 1080.

Trots detta var det en välkommen lansering, då det innebar att AMD återvände till prestandasegmentet och det med konkurrenskraftigt pris – i alla fall inledningsvis. Bakom kulisserna väcktes orosmoln inom redaktionen om de svenska priserna, något som gjorde det snudd på omöjligt att rättvist bedöma duon.

Nu pekar dock allt mer mot att de första priserna inte var mer än ett sätt att få uppmärksamhet och fina omdömen i tester. AMD Radeon RX Vega 64 kostar i praktiken tusen kronor mer och detta verkar ha varit planen från början.

"Priset kan inte stämma"

AMD slog på stora trumman för att Radeon RX Vega 64 skulle kosta 499 USD eller motsvarande 499 Euro i Europa. Dagen innan lansering kommunicerade AMD att den svarta referensmodellen skulle lägga sig på 5 090 kronor hos en återförsäljare, Komplett, som fått exklusivitet vid lansering i Norden.

RadeonRXVega_64.jpg

Att så var fallet blev tydligt när SweClockers försökte verifiera priserna hos andra återförsäljare, där flera talade om att de lämnats helt utan någon som helst information från AMD om såväl priser som tillgänglighet. Det enda de hade att gå på var tidiga prislistor från innan avtäckandet på Siggraph och flera berättade att AMD:s pris på strax över 5 000 kronor var en omöjlighet att nå.

Siffror som ofta förekom inför lanseringen var strax över 7 000 kronor, vilket sågs som en lägsta nivå för att försäljningen av Radeon RX Vega 64 inte skulle bli en ren förlustaffär. När SweClockers frågade AMD om vad som pågick svarade de att vi borde fokusera på Komplett som är lanseringspartner.

Det rekommenderade priset 5 090 kronor lät fortfarande för lågt för att stämma och AMD:s representant dubbelkollade därför med sin säljare för Norden, för att senare lämna beskedet att han bekräftat prisbilden. När undertecknad var fortsatt skeptisk och sa att det måste handla om en begränsad kampanj kom svaret: "You're seeing something that isn't there".

Att vi från början var skeptiska kan tillskrivas tre år av direkt felaktiga priser från AMD, vilket gjort att vi alltid behövt bekräfta priserna hos tredjepart. Det vill säga återförsäljare. Inför varje lansering de senaste tre åren har bolaget gått ut med ett rekommenderat pris till media, som alltså ska kunna användas vid bedömning, men som senare visat sig vara ett inköpspris som av naturliga skäl är flera hundra kronor under butikspriset.

Värt att nämna är att AMD är den enda aktör som kommunicerar priserna på det här sättet, då andra oftast klarar av att leverera svenska priser som senare stämmer när produkten väl hittar ut i butik på lanseringsdagen. Oavsett tillverkare har SweClockers som praxis att om möjligt dubbelkolla att priserna stämmer.

När AMD ställs mot väggen om detta får vi inga vettiga svar, utan de faller tillbaka på ett inövat svar att det är återförsäljarna som sätter priserna. Så är givetvis också fallet, men det förklarar inte varför andra aktörer har koll på priserna för sina produkter när de väl når butikshyllorna.

I slutändan valde SweClockers redaktion att inte ge Radeon RX Vega 64 någon utmärkelse, då kylaren har stora svårigheter med att tygla grafikkretsen Vega 10. Syskonet RX Vega 56 fick utmärkelsen "Bra produkt" då det presterade bättre än Geforce GTX 1070 och har goda överklockningsmarginaler, samtidigt som priset 399 Euro var bra även om saker som valutakurser och skatter skulle ge ett kraftigt påslag när det väl hittar ut på svenska butikshyllor.

Halvsanning med hård modifikation

Det dröjde inte många timmar efter lansering och säljstarten innan det stod klart att priset inte stämde, men också att situationen var värre än vad vi först trodde. AMD:s rekommenderade pris 499 USD / Euro var ett lanseringspris, där bolaget gått in och subventionerat varje grafikkort som sålts hos de 27 noga utvalda butiker världen över som fick exklusiv försäljningsrätt.

När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.

Här tar också den dubbelriktade kommunikationen slut. Medan SweClockers vanliga PR-kontakter finns att få tag på lägger huvudkontoret locket på och ger inga svar till media. Av de vi talat med på AMD, partnertillverkare och återförsäljare framgår att det även är knäpptyst internt, men att AMD arbetar på ett uttalande.

Värt att nämna är att de första exemplaren såldes utan inkluderade spel. Med nya listpriser runt 1 000 kronor högre än ursprungliga ingår även spelkoder för Prey och ännu icke lanserade Wolfenstein 2: The New Colossus. Det här menar vissa motiverar att RX Vega 64 fått ett mycket högre pris än AMD först aviserade.

RadeonRXVega_56.jpg

Radeon RX Vega 56 hänger i luften

Efter noggrant övervägande väljer SweClockers att för tillfället inte dra tillbaka utmärkelsen "Bra produkt" för Radeon RX Vega 56, men lämnar dörren öppen för att detta kan komma att ändras om priset likt RX Vega 64 blir mycket högre än AMD först aviserat.

Uppdatering 2017-08-18, 22:30: Efter publicering gjorde AMD ett uttalande om Radeon RX Vega 64 och meddelar att de kommer fylla på lagerhyllorna med alla varianter av grafikkortet, inklusive så kallade "standalone" och "Gamer Packs" där Prey & Wolfenstein II ingår.

Bolaget undviker dock att svara på vad som gäller för det ursprungliga priset 499 dollar eller 5 090 kronor i Sverige, där uppgifter till SweClockers fortsatt talar för att detta var ett tillfälligt lanseringspris. Detta gäller även Radeon RX Vega 64 utan inkluderade spel.

"Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days."

Uppdatering 2017-08-31, 9:45: Till följd av fortsatta diskussioner och begäran från medlemmar uppdaterar SweClockers med att vi sedan publicering den 18 augusti aktivt följt AMD:s prissättning och tillfälliga subventioner av Radeon RX Vega-serien. En uppföljande nyhet kommer när vi fått klarhet i nya uppgifter och förändringar i AMD:s prisstrategi.

Kommentarer till artikeln

586 debattinlägg

Skicka en rättelse
10

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

9

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

20

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

15

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

44

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

10

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer

3

Amazon utvecklar smarta glasögon för röstassistenten Alexa

Den röststyrda assistenten Alexa har nått en bred målgrupp genom implementeringen i produkter för smarta hem. Nu uppges Amazon utveckla smarta glasögon ämnade för assistenten. Läs mer

30

Guide från forumet: Grunderna i moddning

Vill du komma igång med moddning men vet inte riktigt var du ska börja? Profilen Johan "C4B12" Nyman ger enkla tips och råd om hur du med liten insats kan komma igång! Läs mer

13

SweClockers öppnar forumdel för Streaming och videoskapande

Ny forumdel för Streaming och videoskapande öppnar på SweClockers. Här hålls det diskussioner om mjukvara, hårdvara och inställningar runt videoskapande och direktsändningar. Läs mer

40

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna. Läs mer

35

Intel Cannon Lake försenas till slutet av 2018

Övergången till 10 nanometer är en fortsatt svår nöt för Intel att knäcka. Nu rapporterar Digitimes att processorfamiljen Cannon Lake till följd av detta försenas en tredje gång. Läs mer

19

Fortsatt begränsad tillgång på NAND Flash genom hela 2017

Enligt nya uppgifter kommer tillgången på flashminne vara fortsatt låg under resterande del av 2017, något som tros innebära ökade priser på bland annat SSD-enheter framöver. Läs mer