Test: Futuremark 3DMark 11

3DMark11Workload2 2010-12-06 19-17-05-01.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark 11

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-12-07

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 11-stöd

  • 1,8 GHz processor med två kärnor

  • 1 GB RAM

Efter ett antal förseningar har äntligen den senaste inkarnationen av Futuremarks populära testsvit 3DMark nått massorna. 3DMark 11 använder sig inte helt oväntat av riktigt tunga DirectX 11-baserade spelsekvenser och har denna gång slängt ut PhysX till fördel för det mer tillverkarneutrala DirectCompute när det kommer till fysikberäkningar.

Vi körs testsviten i både dess lite lättare Performance-läge (1280x720 pixlar) samt det avsevärt tyngre Extreme-läget (1920x1080 pixlar).

OBS! Till följd av skakig mjukvara och Nvidias GPU Boost-funktion är resultaten för just Futuremark 3DMark 11 kraftigt varierande. Siffrorna för Geforce GTX 680 är därför ett snitt av flera körningar avrundat till närmaste hundratal.

De första resultaten vi får från Nvidias nya arkitektur kommer i känd stil från den populära testsviten 3DMark 11 och det är verkligen imponerande siffror som visas upp. Geforce GTX 680 visar framfötterna rejält och landar strax bakom Nvidias Geforce GTX 590. AMD har här inte mycket att säga till om när deras Radeon HD 7970 blir besegrat med en prestandafördel på över 20 procent till Nvidias nykomling, som samtidigt presterar nästan 45 procent bättre än sin föregångare Geforce GTX 580.

Skalningen i SLI imponerar inte fullt lika stort och här kan AMD ta igen rejält. Två sammankopplade Geforce GTX 680 ligger endast cirka 3 procent bättre till än de Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-korten. SLI-skalningen landar därmed på cirka 50 procent.

I det tyngre Extreme-läget presterar återigen Geforce GTX 680 ypperligt och landar på delad plats med Geforce GTX 590, som har dubbla GF110. Prestandafördelen över Radeon HD 7970 landar strax under 20 procent samtidigt som nykomlingen presterar cirka 53 procent bättre än sin föregångare Geforce GTX 580.

Med högre GPU-belastning kommer även bättre SLI-skalning. De två sammankopplade Geforce GTX 680-korten kan nu dra ifrån de Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-korten med en prestandafördel på cirka 14 procent. SLI-skalningen landar på cirka 85 procent.