Test: Battlefield 3

bf3 2011-10-26 18-52-00-02.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort Radeon 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Ett av de mest omtalade spelsläppen 2011 är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält antingen i fordon eller till fots. Under huven finner vi den purfärska grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en imponerande upplevelse med briljant grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under en bilscen i inledningen till enspelaruppdraget "Comrades". Trots avsaknad av explosioner och tunga actionsekvenser belastas samtliga konfigurationer fullt ut, även med flera grafikkretsar i SLI- eller CF-konfiguration.

Intresset för den svenska slagfältspangaren Battlefield 3 är fortfarande skyhögt och det är verkligen ett titel som suger musten ur grafikkortet. Nvidia kan dock pusta ut när det kommer till Geforce GTX 680 då modellen rensar banan från allt motstånd. Modellen presterar här nästan 30 procent bättre än Radeon HD 7970 samtidigt som en prestandafördel på uppemot 50 procent kan ses över föregångaren Geforce GTX 580.

SLI-skalningen är dock inte särskilt övertygande i dessa relativt låga inställningar med en prestandavinst på endast 30 procent när ytterligare ett kort läggs till. Detta gör att AMD kan springa förbi med sina Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-kort.

Med detaljnivån uppskruvad fortsätter Nvidias Geforce GTX 680 att prestera bra även om marginalerna minskar något. Kortet har här en prestandafördel på cirka 26 procent över Radeon HD 7970 samtidigt som det presterar runt 35 procent bättre än föregångaren Geforce GTX 580.

SLI-skalningen i "Ultra"-läget förbättras dock avsevärt med en prestandavinst på cirka 73 procent när ytterligare ett kort kopplas på. Detta gör att de SLI-kopplade Geforce GTX 680-korten kan toppa listorna med en prestandafördel på runt 16 procent över de Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-korten.

När vi skruvar upp upplösningen tappar Geforce GTX 680 något även om det fortfarande ligger överlägset bäst till bland korten med en enskild GPU. Nykomlingen lägger sig precis ovanför Geforce GTX 590 och presterar ungefär 16 procent bättre än konkurrenten Radeon HD 7970. I jämförelse med föregångaren Geforce GTX 580 presterar Kepler-bestyckade Geforce GTX 680 i runda slängar 45 procent bättre.

Med den högre upplösningen förbättras SLI-skalningen ännu ett snäpp och landar på dryga 80 procent. Geforce GTX 680 i SLI presterar cirka 11 procent bättre än Radeon HD 7970 i Crossfire.

Både upplösning och detaljnivå är nu rejält uppskruvade och marginalerna för Geforce GTX 680 minskar ännu en gång. Med detta sagt dominerar dock fortfarande nykomlingen bland korten med en enskild GPU. Prestandafördelen över Radeon HD 7970 uppmättes till dryga 15 procent medan fördelen mot föregångaren Geforce GTX 580 landade på runt 30 procent.

Med allt maxat syns ytterligare en ökning i SLI-skalningen som nu hamnar på cirka 84 procent. De SLI-kopplade Geforce GTX 680-korten presterar runt 10 procent bättre än Radeon HD 7970 i Crossfire.