Test: Stalker: Call of Pripyat

stalker.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Stalker: Call of Pripyat

Utvecklare

GSC Gameworld

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-02-05

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (128 MB) ur Radeon 9000/Geforce 5000-serien

  • 512 MB RAM

Call of Pripyat är den tredje delen i GSC Gameworlds postapokalyptiska Stalker-serie. Ännu en gång gäller det att panga sig igenom den radioaktiva zonen i Tjernobyl och gå på sightseeing i spökstaden Pripyat. I grunden står grafikmotorn X-Ray som i den senaste versionen har stöd för DirectX 11-finesser som tesselering.

Här används en testsvit från spelutvecklarna själva där resultatet tas från det fjärde och tyngsta deltestet. Detaljnivån skruvas upp till "Ultra" med HDAO, tesselering och fyra gångers kantutjämning.

I Call of Pripyat ser vi hur de förhöjda klockfrekvenserna hos Radeon HD 7970 GHz Edition precis räcker till för att knuffa kortet förbi sin konkurrent Geforce GTX 680. I jämförelse med föregångaren Radeon HD 7970 har nykomlingen en prestandafördel på dryga 10 procent.

Historien upprepar sig när upplösningen skruvas upp till 2560 x 1600. Radeon HD 7970 GHz Edition presterar marginellt bättre än Nvidias Geforce GTX 680 samtidigt som det nya flaggskeppet plockar ut en prestandafördel på cirka 11 procent över förra årets Radeon HD 7970.