Test: Total War: Shogun 2
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Total War: Shogun 2 |
Utvecklare | Creative Assembly |
Genre | Realtids strategispel |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2011-03-24 |
Systemkrav |
|
Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. Shogun 2 är ingen undantag, och med en färsk DX11-patch i bagaget ett utmärkt prestandatest för all slags modern hårdvara.
Som testsekvens används den inbyggda funktionen för maximal belastning vid upplösningarna 1920 x 1080 samt 2560 x 1600. Bildfrekvensen spelas in med Fraps, då det medföljande verktyget endast rapporterar medelvärde.
Nvidias nykomlingen Geforce GTX 660 Ti trivs i Creative Assemblys strategititel Shogun 2. I sitt grundutförande lägger sig kortet strax ovanför AMD:s uppdaterade Radeon HD 7950-kort. Kikar vi på de fabriksöverklockade korten ser vi att de nästan presterar i samma nivå som både de dyrare Radeon HD 7970 samt Geforce GTX 670.
När två Geforce GTX 660 Ti-kort sammankopplas i SLI kan vi se en klart godkänd prestandavinst på strax över 90 procent.
Även i den högre upplösningen klarar Nvidia av att hålla sig kvar på banan. I sitt grundutförande presterar Geforce GTX 660 Ti marginellt bättre än AMD:s uppgraderade Radeon HD 7950-kort. De förhöjda klockfrekvenserna hos korten från Asus och KFA2 skjuter upp prestanda ytterligare och modellerna ligger farligt nära både Geforce GTX 670 samt Radeon HD 7970.
Vi ser även en förbättring i SLI-skalningen hos Geforce GTX 660 Ti som i den högre upplösningen uppvisar en prestandavinst på över 95 procent när ytterligare ett till kort läggs till.