Test: Dual Graphics

Med lanseringen av A-serien "Llano" under 2011 introducerade AMD även funktionen Dual Graphics, vilken bygger på tidigare Hybrid Crossfire. I korthet låter tekniken processorns inbyggda grafikdel samarbeta med ett separat grafikkort, vilket teoretiskt kan ge prestandaknuffar i spel.

Vid introduktionen var Dual Graphics en relativt skakig historia, där SweClockers klagade på bland annat stabilitetsproblem och tveksam prestanda. Bekymren hängde i någon mån kvar även till Trinity och senare Richland, med bland annat negativ skalning i vissa titlar.

IMG_9160.jpg

Nu är det dock dags för en ny inkarnation av tekniken, den här gången för grafikkretsar ur generation GCN. Flaggskeppet A10-7850K kan när prestandan tryder kombineras med Radeon R7 240 eller R7 250 i familjen "Oland". SweClockers kontrollerar hur tekniken fungerar genom några snabba tester.

Först ut är 3DMark Fire Strike, och här handlar det om en rejäl ökning av grafikprestanda. Resultatet med två grafikkretsar är hela 75 procent högre jämfört med A10-7850K på egen hand.

I speltesterna är det mera blandad kompott. Skalningen blir visserligen aldrig negativ, men prestandavinsterna varierar. Battlefield 4 ger hela 62 procent bättre resultat, samtidigt som Metro: Last Light ger en förbättring på cirka 30 procent.

Även när det kommer till energiåtgången syns skillnader. Att koppla till ett extra grafikkort lägger på i snitt 50 watt, vilket är en ökning med ungefär 50 procent. Nämnvärt är dock att värmekällan är delad mellan grafikkortet och APU:n, vilket öppnar upp för enklare kylning.

Renderingstider och spelupplevelse

AMD Dual Graphics fortsätter att utvecklas och fungerar generellt bättre jämfört med föregående generation. Det handlar dock fortfarande om en hel del problem och bitvis skakig upplevelse, vilket gör det svårt att rekommendera tekniken till ovana. Det är olyckligt, speciellt då AMD framhåller Dual Graphics som en lämplig och enkel uppgraderingsväg i efterhand.

Dual Graphics verkar bland annat fungera generellt sämre under AMD Mantle, där Thief vägrar starta och Battlefield 4 kraschar friskt. Tekniken ger dessutom rejäla frysningar i flera spel, framför allt The Elder Scrolls V: Skyrim. Upplevelsen kryddas också av diverse konfigurationsproblem. Systemet frös helt under en av initieringarna, och vägrade skicka ut bild på någon av grafikkortet vid andra tillfällen – trots att Windows startade i bakgrunden.

bf4_7850k+r7250.png
bf4_7850k.png
bf4_r7250.png

En snabb titt på renderingstiderna visar också att vissa gamla problem finns kvar. Även om AMD:s teknik för frame pacing arbetar senare i processen är den subjektiva upplevelsen tydlig – konfigurationen med Dual Graphics flyter inte riktigt så bra som siffrorna vill antyda.

skyrim_7850k+r7250.png
skyrim_7850k.png
skyrim_r7250.png

För Skyrim är resultatet ännu tydligare. Med jämna mellanrum syns rejäla spikar över 60 millisekunder, vilket innebär fall till nedåt 10-15 FPS. Det upplevs mycket tydligt som periodvis frysningar under spelandet.