Battlefield 3: Förinställda grafiklägen
Battlefield 3 ger möjlighet att justera en rad grafikinställningar för att hitta rätt balans mellan bildkvalitet och prestanda. För enkelhetens skull finns dock fyra fördefinierade lägen med avvägda alternativ.
Low – Lägsta möjliga
Liknande grafiknivå som spelkonsoler – en uppsjö effekter avstängda
Innehåller fortfarande grundläggande grafiska finesser för att inte påverka flerspelarläget
Minst Geforce 8800 GT 512 MB
Medium – Bra prestanda
De viktigaste effekterna aktiverade
High – Vad spelet är designat för
Alla viktiga effekter påslagna, utom MSAA (med DX11-kompatibelt grafikkort)
Geforce GTX 560 Ti eller bättre rekommenderas
Ultra – Högsta möjliga
Huvudsakligen avsett för datorsystem med flera grafikprocessorer
Skarpare skuggor, mer tesselering (DX11)
MSAA påslaget, kräver mycket videominne
Inga jätteskillnader i bildkvalitet gentemot "High"
SLI eller Crossfire krävs för 60+ FPS
Efter den första omgången prestandatester kan enkelt se att de olika grafiklägena har stor inverkan på bildfrekvensen. Ett ensamt Geforce GTX 580 ger hela 129 FPS i snitt vid "Low", men går ned till mindre än hälften när alla effekter i "Ultra" är aktiverade.
En viktig aspekt för den som planerar att köpa ett nytt grafikkort till Battlefield 3 är hur mycket videominne som går åt. Elegant nog skalar spelet nästan linjärt utefter de olika grafikinställningarna. "Low" klarar sig på överkomliga 698 MB medan "Ultra" sätter i sig hela 1,5 GB.
Kraven på mycket videominne ställer till det för grafikkort som inte kan tillhandahålla tillräckligt mycket lokal lagring. I Nvidias fall är det egentligen bara flaggskeppet Geforce GTX 580 som kan leverera vid "Ultra", GTX 570 bör finna sig i "High" medan resten (1 024 MB VRAM) troligtvis passar bättre i medium eller lägre.
Det ser bättre ut för AMD:s grafikkort där de flesta modeller i Radeon HD 6900-serien innehåller hela 2 GB videominne. Den som äger ett HD 6800 eller sämre får dock räkna med att "Ultra" och "High" är ett rejält prestandasänke på grund av kraven på mycket videominne.
Här är inte heller Crossfire eller SLI en räddning eftersom minnet speglas mellan grafikkorten i systemet, den enda praktiska lösningen för att få upp bildfrekvensen när videominnet inte räcker till är helt enkelt att skruva ned inställningarna.