Test: Battlefield 4

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 4

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-10-29

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz, AMD Athlon X2 2,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 4× MSAA, 16× AF (upplösning varierar)

Senaste upplagan i Battlefield-serien finslipar grafikmotorn Frostbite ytterligare. På menyn står, förutom grafik i DX11-klassen, ett välbekant flerspelarläge och en enspelarkampanj med gott om filmiska undertoner. Som grädde på moset finns dessutom stöd för Mantle, AMD:s nya grafikgränssnitt med lägre overhead.

För SweClockers test används första delen av uppdraget Tashgar. Spelaren åker i en bil tillsammans med två andra karaktärer, vilket gör sekvensen lätt att upprepa med mycket konsekventa resultat.

Nvidias nya grafikkort med Maxwell-arkitekturen förvandlas till ångvältar i den svenska slagfältspangaren Battlefield 4, där de fullkomligt rullar över konkurrensen. Flaggskeppet Geforce GTX 980 tar en betryggande ledning med 10 procent högre prestanda än föregångaren Geforce GTX 780 Ti samt hela 25 procent högre bildfrekvens än konkurrenten AMD:s Radeon R9 290X.

Lillebror Geforce GTX 970 uppvisar även det riktigt fina siffror och springer förbi Radeon R9 290X med nästan 6 procent bättre prestanda. Asus fabriksöverklockade Strix-kort plockar återigen ut ungefär 4 procent bättre prestanda än sitt oklockade dito, vilket placerar kortet ytterligare något närmare Geforce GTX 780 Ti prestandamässigt.

I den högre upplösningen minskar marginalerna något mellan korten men det är fortfarande Geforce GTX 980 som drar det längsta strået. Det nya flaggskeppet utpresterar Geforce GTX 780 Ti med ungefär 8 procent medan prestandafördelen över Radeon R9 290X kan spikas till dryga 19 procent.

Geforce GTX 970 tappar även det lite av sin ledning men lyckas dock fortfarande bibehålla 2 procent prestandafördel över Radeon R9 290X samtidigt som det presterar cirka 7 procent bättre än Geforce GTX 780.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bf4_980.png
bf4_280x.png
bf4_780ti.png

I Battlefield 4 bjuder Geforce GTX 980 på mer eller mindre silkeslent flyt. Skillnaderna är visserligen inte enorma mot Radeon R9 290X och Geforce GTX 780 Ti, men trots det är Maxwell bäst i klassen.