Permalänk
Medlem

Fråga angående förlängning av wifi

Hej. föreningen där jag bor gör stambyte nu så familjen ska flytta till en liten 1 över ett garage utan internet I 8 veckor

Undrar om man kan förlänga wifi från huset och vad det kan tänka sig kosta?

Router F1 EWA 1330 TCS sitter i stora huset och är 6 meter från ytervägg

Mellan huset och garaget är det 10m så total 16m. både byggnaderna är av trä

Tacksam för hjälp

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Dra en kabel.

Permalänk
Medlem

30 meter ethernetkabel, en accesspunkt (om du vill ha kvar internet i den riktiga lägenheten) och en rulle rejäl tejp?

Det är ju varmt ute, så bara att låta fönstren stå på glänt.

Överkurs: Trädgårdsslang och någon typ av märlor. Eventuellt egenkontakterad kabel för att få igenom den genom slangen.

Ja, eller så kan man ju försöka köra Wi-Fi hela vägen. Men hur kul är det?

(du glömde tala om vilken prestanda du förväntar dig och hur det ser ut på platsen i övrigt - träd ivägen till exempel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Dra en kabel.

tyvärr så är det inte en fungerande lösning just för mig då det kommer finns små barn, hundar och kattar så kan inte ha öppna fönster eller en kabel som går över tomten.

Men tack ändå

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

30 meter ethernetkabel, en accesspunkt och en rulle rejäl tejp?

Det är ju varmt ute, så bara att låta fönstren stå på glänt.

Överkurs: Trädgårdsslang och någon typ av märlor. Eventuellt egenkontakterad kabel för att få igenom den genom slangen.

Ja, eller så kan man ju försöka köra Wi-Fi hela vägen. Men hur kul är det?

(du glömde tala om vilken prestanda du förväntar dig och hur det ser ut på platsen i övrigt - träd ivägen till exempel?)

Är inga träd eller något annat i vägen men det är en höjd skillnaden på 3 meter

Prestanda : vi vill ha är att kunna kolla på tv/netflix

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Hedersmedlem

Flytta router till strax innanför yttervägg. Det borde räcka.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Flytta router till strax innanför yttervägg. Det borde räcka.

ska prova det när jag är på plats nästa gång, hade ju varit smidigt om det hade fungerat:)

Edit: är 250/250 fiber. skall upp och testa imorgon om det når utan tillsatser

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Sätt på rasten och skrev igår så blev lite stressigt.

Polletten ramlade precis ner :/ tv och datorn har ju inte wifi/trådlöst nätverks kort. så behöver ju någon form av router/Switch sak där uppe som fångar upp wifi singnalen som jag kan koppla in mina ethernet kablar.

Finns det någon sån sak? om det finns är det någon som kan tipsa om vad jag ska ha?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Om det räcker med 100 Mbit/s så kan 2 st Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 fungera.
Dessa ansluts med kabel i vardera ändan och och blir en länk som klarar av multicast.
Finns även i 5Ghz variant, NanoStation 5AC Loco, som kan ge upp till c:a 300 Mbit/s.
Om det finns två fönster som vetter mot varandra där de kan placeras i kommer 5Ghz varianten att fungera.
Mer tveksamt med väggar, så då kan M2 vara ett säkrare val.
Tror inte att strömförsörjning ingår så det behövs antagligen 2 PoE injektorer också.

Om husen har gemensam elcentral kan Powerline fungera också, https://www.prisjakt.nu/c/homeplug.
Här får man alltid testa om det fungerar. Har fått mellan 10-300 Mbit/s.
Mutlicast fungerar med powerline.

I det lilla huset behöver du en switch och en AP. Här är Powerline en fördel då det finns ändpunkt som har detta inbyggt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W