Nästa generations Intel-processorer får nya modellnummer

Permalänk
Medlem

Ja varför göra det logiskt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Intels nya namnschema annonserades och förklarades ju för nästan ett år sedan.
https://www.anandtech.com/show/18911/intel-new-core-branding-...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag vet inte om Intel förstått det men att lägga på "Ultra" gör inte deras produkt coolare eller snabbare för det.

Intel är nog medvetna om det. Men många av köparna kommer lockas till dom tack vare ultra namnet.
Gissar på att det är många som väljer i9 istället för i7, trots att de enbart spelar och i stort sett aldrig kommer se någon märkbar skillnad. Enbart för i9 märkningen.

Jag vet ju hur jag fungerade när jag var yngre. Köpte aldrig pga pengabrist men ville ju såklart ha toppmodellerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Veckans fråga: Föredrar du RGB i CPU-sockeln eller inbyggd i processorkanten?

I CPU-sockeln borde det ju vara såklart! Så man kan få ett fint glow under kylaren!!!
Å andra sidan, så är det ju fortfarande på moderkortet, och kan inte räknas som en CPU med RGB, och det går ju inte för sig!

Permalänk
Medlem

FY FAN VAD FULT AV INTEL.
att köra ny namn uppsättning för att förvirra kunden. fan de förvirrar ju även mig som byggt datorer sedan pentium 1 tiderna.

Kommer bli AMD bygge till nästa gång bara pga illvilja mot intel. senaste 5 byggena (vänner o bekanta) iofs har varit AMD prollar

riktigt besviken på Intel.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

FY FAN VAD FULT AV INTEL.
att köra ny namn uppsättning för att förvirra kunden. fan de förvirrar ju även mig som byggt datorer sedan pentium 1 tiderna.

Kommer bli AMD bygge till nästa gång bara pga illvilja mot intel. senaste 5 byggena (vänner o bekanta) iofs har varit AMD prollar

riktigt besviken på Intel.

På vilket sätt är de nya namnen svårare att förstå än de gamla? Och AMD byter ju namnschema minst lika ofta, senast t.ex. för 7000-serien för laptops som är rejält förvirrande för kunderna (7520U är t.ex. en fyrkärnig Zen 2 medan 7530U är en sexkärnig Zen 3 med ~4x snabbare GPU).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

På vilket sätt är de nya namnen svårare att förstå än de gamla? Och AMD byter ju namnschema minst lika ofta, senast t.ex. för 7000-serien för laptops som är rejält förvirrande för kunderna (7520U är t.ex. en fyrkärnig Zen 2 medan 7530U är en sexkärnig Zen 3 med ~4x snabbare GPU).

Herregud om AMD går över till den horribla namnsättningen (där 3e siffran är viktigast) även på desktop... Usch!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag inte förstår upprördheten?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

FY FAN VAD FULT AV INTEL.
att köra ny namn uppsättning för att förvirra kunden. fan de förvirrar ju även mig som byggt datorer sedan pentium 1 tiderna.

Kommer bli AMD bygge till nästa gång bara pga illvilja mot intel. senaste 5 byggena (vänner o bekanta) iofs har varit AMD prollar

riktigt besviken på Intel.

Herregud vad överdrivet.

Skrivet av Dockland:

Är det bara jag inte förstår upprördheten?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Intels nya namnschema annonserades och förklarades ju för nästan ett år sedan.
https://www.anandtech.com/show/18911/intel-new-core-branding-...

Ja så nyheten här får väl sägas vara att Core i Gen 14 och Core Ultra Gen 1 samexisterade men att nu är det slut på det; blir ingen Core i Gen 15 utan enbart Core Ultra Gen 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Å andra sidan höll de kvar samma namnschema mycket längre än AMD. Sandy bridge. 13 år lång serie. Siffrorna började bli lite höga.

Men herrejävlar vad dåliga de nya namnen är!

Intel U7 275
Intel U9 285

Eller dylikt hade vart bätte.

'U' används som suffix och har använts så i flera år (för "Laptop, Power efficient").
Att slänga in ett U prefix oxå vet jag inte om det förbättrar så mkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har inte laptop-processorerna liknande namn redan nu?
"Intel Core Ultra 7 155H" exempelvis.
Och ja det känns förvirrande...

Skrivet av Starric:

Aha! Det skulle ju förklara varför de hoppar in på 200 och inte 100 på desktop

Skrivet av Yoshman:

Lär (förhoppningsvis) vara så att första siffran är mikroarkitektur-generation.

Så 1xx är Meteor Lake, 2xx är Arrow Lake (oavsett om det är mobil eller desktop).

Men då kommer frågan om Lunar Lake, som kommer släppas nästan samtidigt som Arrow Lake men som är inte samma sak, kommer vara 2xx eller 3xx... Lunar Lake kommer köra på en nyare process än Arrow Lake samt kommer bli först med att använda Battlemage iGPU.

För att vara ännu 'tydligare' (??) har Intel redan Alder Lake processorer som heter 100, 200 respektive 300.
De är för FCBGA1264, en typ av BGA, alltså för fastlödning.
Så det är inte så att man som konsument kommer råka köpa fel 200 processor löst från återförsäljare om man köper PC i delar. Men ändå.

Också, deras 300 är en Core i3 medan en 200 är en Intel Processor.
Jaha, men är inte en i3 också en Intel Processor? Vem är det som gör dem ?

Man undrar om de är avsiktligt ute för att förvilla.
Men man kanske vänjer sig med det nya namnschemat också när det är mer ettablerat.

Skrivet av Yoshman:

Lunar Lake kommer köra på en nyare process än Arrow Lake samt kommer bli först med att använda Battlemage iGPU.

Att Intel har mage att vänta så länge med att lansera Battle.

Permalänk
Medlem

AMD gillade iaf Intels nya namn

https://twitter.com/harukaze5719/status/1787781189249692025?t...