Hjälp med att uppgradera eller köpa nytt?

Permalänk

Hjälp med att uppgradera eller köpa nytt?

Hej!

Hårdvara är inte min starka sida. Hoppas någon är villig att hjälpa mig.

Jag tror att det 4-5 år sedan jag köpte nuvarande delar i datorn. Jag har inget chassi, utan jag har allt monterat i skrivbordet. Är väldigt nöjd med att ha datorn i skrivbordet. (Det är bara inte så roligt att lyfta översta skivan för att städa undan damm och sådant)

Jag spelar inte mycket spel, men de få gånger jag gör det vill jag kunna köra spel med tung prestanda.

Annars använder jag datorn väldigt mycket till Adobe Premiere och numera Insta360 studio. Att rendera/exportera filer tar extremt lång tid. Antar att min dator är till åren nu?

Sitter också väldigt mycket med Adobe Photoshop. Arbetar mycket med lager och applikationen känns slö och blir tråkig att arbeta med.

Önskvärt är också snabb filöverföring. Idag skickar jag mycket (och ibland väldigt stora) filer till en Synology NAS (som klarar 10gb, men mitt nät hemma är bara 1gb än så länge).

Är också överentusiastisk vad gäller att ha samtida öppna flikar igång. Har alltid Chrome, Edge, Opera, Vivaldi och Brave igång. Använder varje webläsare till olika saker. Lättast för mig att veta vad som är var då.

4k är viktigt för mig. Jag har idag 3 skärmar. (förslag på bra skärmar som inte är böjda tas även tacksamt emot)

Nu är min fråga som följer. Går det att uppdatera eller är det att köpa nytt som gäller?
Vad rekommenderar ni för hårdvara till det jag använder datorn till? Min ryggrad säger att jag vill köra Intel.
Jag behöver inte hålla mig till någon budget, men jag betalar inte fantasipriser heller. Det jag är ute efter är det snabbaste, men inte till fantasipriser. Ett grafikkort kan jag inte tänka mig att betala över 20 000 för.

Så här ser min setup ut idag:
Processor: I9-9900K, 3.6GHZ, 16MB Cache, LGA 1151
RAM: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz
Moderkort: Z390 AORUS XTREME LGA 1151
Grafikkort: NVIDIA Geforce RTX 3070
Fläkt: Hyper 212 RGB black edition with RGB fan
PSU: RM 850X 850 watt
OS: Windows 11 Pro
HDD1 C:/ Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB
HDD2 D:/ Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB
Skärmar: 3X ASUS PB287Q - 28" 4K UHD (3840x2160), 1ms, flimmerfri

Kan jag behålla något eller räcker det med att byta några komponenter?

Om jag har skrivit något tokigt så var inte rädda för att säga det.

Tack på förhand!

Ändrade så det inte missförstås att jag inte vill ha datorn i skrivbordet.
Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk
Medlem

Du skriver som att du är nöjd med datorn, men besvär pga att datorn är monterad i skrivbordet, har du funderat på med en ny dator köra den i chassi istället?

Permalänk
Skrivet av RKN125:

Du skriver som att du är nöjd med datorn, men besvär pga att datorn är monterad i skrivbordet, har du funderat på med en ny dator köra den i chassi istället?

Nej. då utryckte jag mig galet. Jag är nöjd med att datorn är där. Den hörs knappt trots alla fläktar. Det enda man ser är en massa färgglada fläktar på sidorna runt om.

Jag vill helt enkelt ha det snabbare. Det ska flyta på när man arbetar med lager i Photoshop. Det ska gå snabbt att rendera. Osv. Jag vill kunna göra 500 olika saker på samma gång.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

Nej. då utryckte jag mig galet. Jag är nöjd med att datorn är där. Den hörs knappt trots alla fläktar. Det enda man ser är en massa färgglada fläktar på sidorna runt om.

Jag vill helt enkelt ha det snabbare. Det ska flyta på när man arbetar med lager i Photoshop. Det ska gå snabbt att rendera. Osv. Jag vill kunna göra 500 olika saker på samma gång.

Då förstår jag. Finns ju 4080 Super, sen kanske någon nyare i9? DDR5 kan man ju också byta till om du ändå inte har någon satt budget.

Permalänk
Skrivet av RKN125:

Då förstår jag. Finns ju 4080 Super, sen kanske någon nyare i9? DDR5 kan man ju också byta till om du ändå inte har någon satt budget.

Passar de komponenterna mitt moderkort då?

Det finns ju hur många modeller som helst av 4080. Jag har ingen aning om vad skillnaden är på alla olika varianter?

Hur vet man hur pass ny processor kortet klarar? Moderkortet är ju gammal och svårt att hitta info mot dagens komponenter.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

Passar de komponenterna mitt moderkort då?

Det finns ju hur många modeller som helst av 4080. Jag har ingen aning om vad skillnaden är på alla olika varianter?

Hur vet man hur pass ny processor kortet klarar? Moderkortet är ju gammal och svårt att hitta info mot dagens komponenter.

Tror egentligen du behöver byta ut en del, som du säger är moderkortet gammalt. Du måste ju ha en Z790 för DDR5, de flesta 4080 super har olika turbofrekvenser, inte så viktigt att låsa sig fast på det när de skiljer sig så lite.
i9-13900k kanske?

Permalänk
Skrivet av RKN125:

Tror egentligen du behöver byta ut en del, som du säger är moderkortet gammalt. Du måste ju ha en Z790 för DDR5, de flesta 4080 super har olika turbofrekvenser, inte så viktigt att låsa sig fast på det när de skiljer sig så lite.
i9-13900k kanske?

Vad är egentligen skillnaden på desssa? Förutom priset då.
ASUS ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC (19 490 kr)
MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB VENTUS 3X OC (12 978 kr)

Tänker att man kanske lika gärna kan ta Intel Core i9-14900KS istället? Det skiljer ca 2000 kr, men låter som att 14900KS är snabbare?

Nu kollade jag på den där sajten Komponentkoll.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk

Skulle det här fungera ihop?
https://komponentkoll.se/bygg/NExqV

Förmodar att mina gamla grejer går att använda som SSD och strömaggregatet osv? Eller tänker jag fel?

La till om mina gamla komponenter.
Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)