SweClockers.com
Sidan 1 av 5 1 234 Sista »

SweClockers.com (http://www.sweclockers.com/forum/)
-   Nyhetskommentarer (http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/)
-   -   Star Citizen samlar in 6,3 miljoner dollar – nytt crowdfunding-rekord (http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1162912-star-citizen-samlar-6-3-miljoner-dollar-nytt-crowdfunding-rekord/)

Nyhet 2012-11-20 10:29

Star Citizen samlar in 6,3 miljoner dollar – nytt crowdfunding-rekord

Spelsugna rymdfantaster pyntar upp med 6,3 miljoner dollar, motsvarande 43 miljoner kronor, för att finansiera spelet Star Citizen – en andlig uppföljare till klassikern Wing Commander.

Läs artikeln

PierreB 2012-11-20 10:33

Ser riktigt coolt ut

Azodan 2012-11-20 10:38

Hade lagt in några kronor om jag hade haft tid och spela, verkar iaf väldigt coolt!

Skickades från m.sweclockers.com

backfeed 2012-11-20 10:42

Sweet! Slängde in $60 där i början. Gott att se att det drog iväg rejält! :D

Nu hoppas jag bara att "Elite: Dangerous" också kommer i mål på Kickstarter, så har man snart två gosiga rymdlir att vänta på!

rektor 2012-11-20 10:42

Och vad händer om dom inte leverar något efter att dom tagit emot pengarna?

Dom borde släppa alpha och beta versioner med jämna mellanrum.

Dom borde släppa öppen källkod, åtminstonde som en sista utväg om dom av någon anledning inte klarar att leverera något.

Schnitz 2012-11-20 10:43

Jag var på vippen att köpa det (backa) igår under upploppet, men det blev inget av det. Har väldigt svårt för att fastna i sådana här spel, även om det egentligen hade varit kul at djupdyka lite mer i något dylikt onlinespel. Kanske köper det när det kommer ändå. Dessutom ingen garanterad Linuxport, som många Kickstarter-projekt faktiskt har.

Det här med Kickstarter-konceptet är absolut något fantastiskt bra och ser ut att ge möjligheter till spel som folk faktiskt vill spela, både när det gäller remakes och innovation. Det ger spelarna en chans att motbevisa påståenden om utdöda genrer eller nytänkande utan marknadspotential.

backfeed 2012-11-20 10:44

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rektor (Inlägg 12912149)

Ingenting, det är en risk man får ta som backare. Ser inget som helst problem med det personligen.

Sonnergard 2012-11-20 10:44

Länk till pågående diskussion. :) http://www.sweclockers.com/forum/8-o...er-freelancer/

chipsfingers 2012-11-20 10:45

Citat:

Dom borde släppa öppen källkod, åtminstonde som en sista utväg om dom av någon anledning inte klarar att leverera något.

Vad jag vet så är alpha/beta en del av planen så det är väl bara en tidsfråga innan det kommer men med tanke på att release är satt till dec 2014 kan det fortfarande vara en bit kvar..

KimTjik 2012-11-20 10:46

Ryktena kring detta och Cryengine pekar på att det finns initiativ till att få Cryengine klienten att fungera i OpenGL och därmed Mac och Linux.

Chris_Kadaver 2012-11-20 10:46

Haha tycker det är klockrent :D På det här sättet utgår jag ifrån att de gör sig fria från utgivare mm. Dvs mindre styrda av överheten?! eller tänker jag fel nu?

DDemis 2012-11-20 10:48

GÖTT! :)

Torach 2012-11-20 10:48

Detta blir ett givet köp när det släpps.

JAZIP 2012-11-20 10:49

Kickstarter är verkligen en grym grej.

Lite tråkigt är bara att man ofta har glömt bort coola saker man sett där när dom väll kommer ut.

kabex 2012-11-20 10:52

Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chipsfingers (Inlägg 12912163)
Vad jag vet så är alpha/beta en del av planen så det är väl bara en tidsfråga innan det kommer men med tanke på att release är satt till dec 2014 kan det fortfarande vara en bit kvar..

Alpha är planerad att starta om ca 1 år.

Man får även komma ihåg att de inte suttit och rullat tummarna medans de väntat på att crowfundingen var klar, finns videos på bl a hur fysiken fungerar.

Kronärtskocka 2012-11-20 10:52

Älskar Freelancer av hela mitt hjärta, ska definitivt kolla in detta när det släpps, gillar både upplägg och attityd. :)

m0rk 2012-11-20 10:53

Älskade Wing Commander, Privateer och Freelancer så detta ser jag verkligen fram emot :)

Uvania 2012-11-20 10:54

De finns alltså hopp kvar på pc marknaden!

Yeti 2012-11-20 10:55

Citat:

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Schnitz 2012-11-20 10:56

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver (Inlägg 12912166)
Haha tycker det är klockrent :D På det här sättet utgår jag ifrån att de gör sig fria från utgivare mm. Dvs mindre styrda av överheten?! eller tänker jag fel nu?

Du tänker helrätt! Detta är framtiden!

thorsama 2012-11-20 11:02

Vet inte riktigt varför, men det nämns inte i artikeln att det finns större aktörer som backar med 8m$ (tror jag, något runt den sifftat iaf) kanske inte riktigt ontopic, men helt klart värt att nämna. Så budgeten är mycket större än 6,3m$ för detta spel.

gymmarn 2012-11-20 11:04

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yeti (Inlägg 12912194)
De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Stöder hellre indie utvecklare än EA. Även om produkten kanske inte blir som jag tänkt mig. Bara att stödja fler, något blir säkert en hit. Än att kasta ut 700kr för att få portad skit hela tiden.

zeagan 2012-11-20 11:06

Alltså jag hänger inte riktigt med på dessa saker, finns det några krav krav för på att spelet ska bli bra eller att det ens släpps någon gång? Vad skulle hänt om t.ex. duke nukem forever varit crowd funded?

Alucius 2012-11-20 11:06

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thorsama (Inlägg 12912217)
Vet inte riktigt varför, men det nämns inte i artikeln att det finns större aktörer som backar med 8m$ (tror jag, något runt den sifftat iaf) kanske inte riktigt ontopic, men helt klart värt att nämna. Så budgeten är mycket större än 6,3m$ för detta spel.

De har ett par "angel investors" Som investerar i projektet. Oklart hur mycket. Men det handlar snarare om rika privatpersoner än om publishers. De har alla kreativa rättigheter själva så de kan skapa spelet helt efter sin egen, och communityns vision.

Chibariku 2012-11-20 11:06

Citat:

Du förbokar aldrig spel heller antar jag?

Tenkai Star 2012-11-20 11:13

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan (Inlägg 12912230)
Alltså jag hänger inte riktigt med på dessa saker, finns det några krav krav för på att spelet ska bli bra eller att det ens släpps någon gång? Vad skulle hänt om t.ex. duke nukem forever varit crowd funded?

Nepp det är en risk du tar när du backar ett spel/whatever.

CorranHorn 2012-11-20 11:14

Citat:

Säger dig spel som Wing Commander, Privateer och Freelancer något? Antar att svaret är nej. Hur som helst så ger jag bra mycket hellre mina pengar till en utvecklare jag har förtroende för en att ge de till EA eller Activision som då rakt inte kommer ge mig det spel jag väntat många år på. Anledningen till att Chris lyckades få in så här mycket pengar är att han är en legend samt att han gjorde en riktigt bra Kickstarter där han visade upp många videos och pratade om vad hans vision var med spelet.

Fortsätt du för all del att spela alla dessa AAA-spel som mer känns som filmer än spel. Själv kommer jag nog redan nästa år få ta del av spel så som de var när jag var yngre. Visst det finns alltid en risk att en utvecklare tvingas avsluta ett spel innan det är klart men det är en risk jag är beredd att ta för att återigen få spela spel, inte se på interaktiva filmer.

Landy 2012-11-20 11:15

Citat:

Men om alla skulle tänka som dig, så blir såna här spel aldrig verklighet, och vi skulle fortsätta få sketna konsol portningar och ruttna uppföljare som mjölkas utan något slut, men folk i allmänhet gillar upprepningar ;) då blir det inget nytt och farligt utan samma gamla invanda spel/filmer osv.

nikwid 2012-11-20 11:19

Citat:

Du får givetvis vara skeptisk till konceptet med crowd funding. Du har helt rätt i att det är en risk. Däremot är du fel ute som säger att det bara finns en vag beskrivning, då det faktiskt finns flera trevliga videos som beskriver ingame-mekanik. Sen är det också en seriös utvecklare som gjort flera tidigare väl mottagna spel, som på ett i mitt tycke överygande sätt beskriver sin vision med detta.

Läs gärna på innan du häver ur dig en massa galla. Blir mer trovärdigt då ;)

thorsama 2012-11-20 11:21

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alucius (Inlägg 12912231)
De har ett par "angel investors" Som investerar i projektet. Oklart hur mycket. Men det handlar snarare om rika privatpersoner än om publishers. De har alla kreativa rättigheter själva så de kan skapa spelet helt efter sin egen, och communityns vision.

Okay, hörde något om det i totalbiscuits videos, han har nämnt detta i 2 av sina videos och på han så lät det som att det skulle ligga på summan jag nämnde, fast jag kanske uppfattade det fel. Men det låter ju intressant oavsett, kan ju iof vara lite av ett wildcard med, om någon får för mycket att säga till om. Styrkan i sådana här projekt tror jag är att det finns mängder av personer som kan göra input som faktiskt tas på allvar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:07.
Sidan 1 av 5 1 234 Sista »