Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Det stormar kring den mystiska minneshanteringen i storsäljaren Geforce GTX 970. Nu tar Nvidia bladet från munnen och förklarar hur det hela hänger ihop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Se där, det var ju åtminstone en snabb replik och dessutom med nya specs. Nu undrar man ju dock om det är dåligt skrivna drivrutiner eller om det är så att "minimal" är en extremt subjektiv bedömning från Nvidias sida.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Så kortet har tekniskt sett 4 GB vRAM, men dom sista 0,5 GB springer bara in och hjälper till om det verkligen behövs, men vill egentligen inte?

Hmm... Med den logiken har mina GTX 780 hela 19 GB vRAM, men dom sista 16 GB springer bara in och hjälper till om det verkligen behövs, men vill egentligen inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Borde inte detta gå under vilseledande marknadsföring med 970 korten? Nu när specifikationerna ändrats.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

vänta nu, har nvidia gett ut falska specifikationer på korten??

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

aja de tur att jag fick korten för 2500kr/st, men... FUCK YOU nVidia..

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Discokungen

Så de ändrar specifikationerna på korten i... efterhand..? Spännande och vågat. Det här lär sluta bra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så... var det verkligen en så stor besparing på produktionskostnaderna att göra så här för att det skulle vara värt att riskera en eventuell shitstorm?

Permalänk
Avstängd

Folk borde få reklamera korten på grund av falsk marknadsföring.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Det här blir ju bara värre. Nu har de sålt grafikkort med ihopljugna specifikationer också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Folk borde få reklamera korten på grund av falsk marknadsföring.

Snarare för fel i produktegenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

aja de tur att jag fick korten för 2500kr/st, men... FUCK YOU nVidia..

Jag tycker förstås också att det lämnar dålig smak i munnen, men hade du ärligt talat låtit bli att köpa dem om de specifika specifikationerna var de som de nu har korrigerat till?
På papperet och i praktiken är det en marginell skillnad.
Det är i handhavandet som jag ser problem.

Permalänk
Medlem

Om jag hade två 970 så skulle jag nu lämna tillbaka dom
Lite dålig stil att komma med något sådant nu när folk klagar
än vid release.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt. Detta fiasko parat med GTX960, känner ingen brådska att uppgradera. Hoppas innerligen att AMD har någon form av inspelningsfunktion i 300-serien, då är bytet ett solklart faktum.

De här korten borde definitivt specificeras som 3.5GB, då allt över det ger otroligt lagg (men fin fps...). Faktum är att de borde ta bort de extra 0.5 helt och hållet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

De glömde uppdatera specen helt.

Minnesmängd 3,5GB GDDR5 Minnesbandbredd 224 GB/s + Minnesmängd 0,5GB GDDR5 Minnesbandbredd 32 GB/s

Permalänk
Medlem

Gillar Nvidia men för fan lägg ner. "It's not a bug, it's a feature!". Visst. Dra den om vargen och rödluvan med va?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om mitt 970 har 64st enheter eller 56 samt mängd cache? Köpte den för några veckor sedan men kan ju vara en "gammal" modell ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Så kortet har tekniskt sett 4 GB vRAM, men dom sista 0,5 GB springer bara in och hjälper till om det verkligen behövs, men vill egentligen inte?

Med den logiken har mina GTX 780 19 GB vRAM, men dom sista 16 GB springer bara in och hjälper till om det verkligen behövs, men vill egentligen inte.

Nja, som det står i artikeln så är de sista 0.5 GB fortfarande snabbare än att arbeta mot primärminnet. Så jag skulle inte påstå att det är samma logik.

Permalänk
Medlem

Vågat förklarat att dom vill spara så mycket pengar det går för att marknadsföra kortet som 4GB även om det kräver att dom använder fula metoder för att uppnå kraven.

Permalänk
Medlem

Om vi lämnar den tekniska aspekten åt sidan en sekund. Och att man kanske känner sig lurad, jag vet, svårt men för en sekund.

Korten har varit ute i fyra månader. Har du varit nöjd hittills så finns det ingen anledning att inte vara det nu. Det är fortfarande det mest prisvärda kortet, även strömsnålaste sätt till prestandan.
Här har ni en av få sidor som hunnit testa prestandan mot GTX 980 med minnet i bruk.
http://www.extremetech.com/extreme/198223-investigating-the-g...

Enda gången det verkar bli skumt är vid en fps där både GTX 980 och GTX 970 ändå inte återger något spelbart. Det är alltså i ett av tre tester, de andra två visar inga som helst konstigheter. För vad det är värt har jag personligen testat Assassins Creed Unity, Far Cry 4 och Shadow of Mordor utan att få prestandan att sjunka eller konstiga frametimes.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Riktigt dåligt. Detta fiasko parat med GTX960, känner ingen brådska att uppgradera. Hoppas innerligen att AMD har någon form av inspelningsfunktion i 300-serien, då är bytet ett solklart faktum.

De här korten borde definitivt specificeras som 3.5GB, då allt över det ger otroligt lagg (men fin fps...). Faktum är att de borde ta bort de extra 0.5 helt och hållet.

Finns redan i form av AMD Game DVR, har använt det själv. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Nja, som det står i artikeln så är de sista 0.5 GB fortfarande snabbare än att arbeta mot primärminnet. Så jag skulle inte påstå att det är samma logik.

I teorin ja, men i praktiken resulterar båda i en "laggfest" utan dess like.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om jag hade två 970 så skulle jag nu lämna tillbaka dom
Lite dålig stil att komma med något sådant nu när folk klagar
än vid release.

Jag håller med om att det är fult gjort av Nvidia, men frågan är vad du skulle köpa för kort istället om du reklamerade dina GTX 970?
R9 290X?

Skrivet av Golvmopp:

Nja, som det står i artikeln så är de sista 0.5 GB fortfarande snabbare än att arbeta mot primärminnet. Så jag skulle inte påstå att det är samma logik.

Nej, min referens till GTX 780 var naturligtvis sarkastisk, men faktum kvarstår att kortet inte har 4 GB vRAM utan snarare 3,5+0,5 GB vRAM.

Verkar dock som att det ger stuttering för några med GTX 970 om de sista 0,5 GB används, så i praktiken så får du en otrevlig spelupplevelse oavsett om det är den sista halvan med vRAM eller primärminnet som jobbar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

glad att jag avhöll mig från att köpa två Gtx 970 när de kom, även om jag anser att de har varit en bra affär för pengarna så innebär ju detta att det var/är en sämre affär en vad man blev ledd till att tro, Så 1. Jag är väldigt nyfiken på hur GTX 970 presterat Med utlovade specifikationer, och Hur kan detta inte var annat än falsk Marknadsföring? rent principiellt är jag extremt sne på nvidia över det här, När jag köper grafikkort tittar jag på recensioner och specifikationer och nu har kortet nedgraderats (inte så mycket i verkligheten förutom i extrema fall vad vi vet hitills) medans de visat i specifikationerna att det enda som skiljer mellan gtx 980 och 970 är att tre kluster är avstängda?, nä fy alltså,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Nja, som det står i artikeln så är de sista 0.5 GB fortfarande snabbare än att arbeta mot primärminnet. Så jag skulle inte påstå att det är samma logik.

Men även om det är snabbare än att arbeta mot primärminnet så är ju inte det i närheten av lika snabbt som resterande titlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur vet jag om mitt 970 har 64st enheter eller 56 samt mängd cache? Köpte den för några veckor sedan men kan ju vara en "gammal" modell ändå

Det är samma kort, det stod bara fel specifikationer förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är samma kort, det stod bara fel specifikationer förut.

Vilket inte är så "bara" egentligen.

Skulle även våga gissa att om detta aldrig hade uppdagats så hade Nvidia inte ändrat spec'sen i efterhand heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Vilket inte är så "bara" egentligen.

Nej, det är näst intill skandal.

Permalänk
Inaktiv

Nu vill jag gärna lämna tillbaka mitt grafikkort...men vad ska man ta istället för samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Så kortet har tekniskt sett 4 GB vRAM, men dom sista 0,5 GB springer bara in och hjälper till om det verkligen behövs, men vill egentligen inte?

Hmm... Med den logiken har mina GTX 780 hela 19 GB vRAM, men dom sista 16 GB springer bara in och hjälper till om det verkligen behövs, men vill egentligen inte.

Du glömmer dish-cachen, 3 TB!

Jag tror att Nvidia tänkte rätt och att det inte är så stor grej i teorin eller dom flesta fall.
Men att det i praktiken så har det visat sig uppstå en del buggande med hur den där sista minnesbiten hanteras vilket är rätt dåligt.
Dom där enstaka procenten som det handlar om i dom flesta fall är helt acceptabelt enligt mig.
Men uppenbarligen har vissa mycket större problem än så.
Hoppas det går att läsa med en drivrutin.