Telenor tvingar mig att byta abonemangsform

Permalänk
Medlem

Telenor tvingar mig att byta abonemangsform

Fick idag ett brev från Telenor där det står att jag automatiskt måste acceptera en ny abonemangsform som har 414% (ja ni läser rätt) påslag mot det jag betalar idag. Det rör sig om ett riktigt gammalt abonemang som Telenor tagit över för många år sedan.
Om jag inte accepterar byte till deras nya abonemang måste jag säga upp allt.
Prishöjningar har jag naturligtvis hört talas om inom ramen för ett abonemang, men är det verkligen lagligt att tvinga på mig en ny form abomenang med ett sånt här påslag?

Permalänk
Medlem

Ja, det är lagligt. Den abonnemangsformen du har upphör att existera.
Nekar du deras erbjudande kommer du säkerligen bli erbjuden en annan abonnemangsform som är mer förmånlig för dig. Men dyrare kommer det bli oavsett, frågan är hur mycket.

Permalänk

Ja de kan göra så eftersom du inte har någon bindningstid kvar så är de inte längre bundna till det avtalet. Står tydligt i avtalstexten att både de och du har rätt att säga upp abonnemanget. Upp till dig att avgöra om deras förslag är intressant annars har du tyvärr bara som val att säga upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det Surfa för 79:- ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad var det för abonnemang? Känns ju dåligt att ett företag som tjänar så pass mycket pengar ska börja bråka med kunder om sådant här. De lär ju fortfarande tjäna pengar på abonnemangen, och genom att bråka med dem riskerar de att bli bojkottade...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är ett gammalt Djuiceabonemang som har pott på 29kr, vilket duger utmärkt till larmet.
Telenor köpte upp Djuice och lovade att inga förändringar skulle ske i abonemangsformen.
Som sagt prishöjningar är en sak, men påslag på 414% är skäligt oavsett vad det står i avtalet.

Permalänk
Medlem

Ja då, det får dom, så länge dom meddelar dig i tid, samt att du har valet att avsluta abonnemanget utan extra kostnad den dag det nya avtalet/abonnemanget träder i kraft

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ett gammalt Djuiceabonemang som har pott på 29kr, vilket duger utmärkt till larmet.
Telenor köpte upp Djuice och lovade att inga förändringar skulle ske i abonemangsformen.
Som sagt prishöjningar är en sak, men påslag på 414% är skäligt oavsett vad det står i avtalet.

Byt till något kontantkort eller fungerar inte det? En hundring på Telia refill borde ju räcka några månader.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De kan säga upp avtalet om bindningstiden är slut. Men de kan såklart inte höja priset på nuvarande avtal.

Det du kan göra är att 1. antingen skaffa ett nytt avtal med de (vilket verkar vara fallet här med de som de rekommenderar dig) eller 2. säga upp avtalet.

Om du inte vill ha deras avtal så avstå från att ingå det och skaffa ett annan abonnemang från valfri operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ett gammalt Djuiceabonemang som har pott på 29kr, vilket duger utmärkt till larmet.
Telenor köpte upp Djuice och lovade att inga förändringar skulle ske i abonemangsformen.
Som sagt prishöjningar är en sak, men påslag på 414% är skäligt oavsett vad det står i avtalet.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Byt till något kontantkort eller fungerar inte det? En hundring på Telia refill borde ju räcka några månader.

Instämmer, låter som att ett kontantkort passar dig utmärkt.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag kan byta till vad som helst, det är inte problemet eller vilken abonnemangsform som egentligen passar mig.
Jag har haft den här abonnemangsformen i över 11 år vad jag kan minnas.

1. Jag har faktiskt aldrig tecknat avtal med Telenor. De har övertagit abonnemanget som jag tecknade med Djuice.
I Telenors avtalstext står det att man måste teckna avtalet skriftligen, muntligen eller via nätet med Telenor.
Det är dock inte dock inte heller den intressanta frågan här utan att
det däremot uttryckligen står att man behåller månadsavgiften i informationsmaterialet från uppköpet.
2. 414% höjning av pris är inte rimligt påslag i något sammanhang.

Ni med någon form av äldre pottabonnemang lär isf stå på tur då dessa ingår i samma kategori (iaf enligt Telenor) som mitt abonnemang hos Telenor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta operatör bara för att jävlas med dom.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag kan byta till vad som helst, det är inte problemet eller vilken abonnemangsform som egentligen passar mig.
Jag har haft den här abonnemangsformen i över 11 år vad jag kan minnas.

1. Jag har faktiskt aldrig tecknat avtal med Telenor. De har övertagit abonnemanget som jag tecknade med Djuice.
I Telenors avtalstext står det att man måste teckna avtalet skriftligen, muntligen eller via nätet med Telenor.
Det är dock inte dock inte heller den intressanta frågan här utan att
det däremot uttryckligen står att man behåller månadsavgiften i informationsmaterialet från uppköpet.
2. 414% höjning av pris är inte rimligt påslag i något sammanhang.

Ni med någon form av äldre pottabonnemang lär isf stå på tur då dessa ingår i samma kategori (iaf enligt Telenor) som mitt abonnemang hos Telenor.

Skriv ett argt mail där du säger att de förlorat en kund. Rösta med plånboken och byt till en annan operatör!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag hade IP-telefoni med Tele2 helt utan månadsavgift. När jag skaffade abonnemanget fick jag dock bekosta boxen själv.

Ett antal år senare så höjde de plötsligt månadsavgiften till 99kr. Försök räkna ut den prisökningen i procent! Irriterad blir man då i vart fall...

Permalänk
Medlem

Matteus 13:12

Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.

Permalänk
Medlem

Såg att någon mumlade om mitt inlägg på ett annat forum så här är brevet.

Permalänk
Medlem

Leverantören kan säga upp avtal utan hinder efter att bindningstiden är avslutat...åtagandet är ömsesidigt.

(Tror du hade varit mer irriterad ifall företaget hade vägrat säga upp avtalet med dig om det var du som ville säga upp - vilket är den andra sidan av "myntet" på det "problem" du har...)

Jag kör mitt larm i fritidshuset med ett kontantkort från (just) Telenor.
Fungerar utmärkt och kostar bara 100 kronor per år för att hålla kortet aktivt.

100 kronor per år är knappast något att bråka om...

Permalänk
Medlem

De får alltid ändra vilkor hur de vill, men som andra sagt, du har då rätt att säga upp det direkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

100 kronor per år är knappast något att bråka om...

Åter igen, alla har vi olika anledningar till varför vi behåller gamla abonnemangsformer.
Precis som att du kan spara 100kr genom att gå över till Tele2 rörligt pris-abonnemang.
Men ja jag kommer flytta alla mina privata Telenor-abonnemang och även företagets, för jag gillar inte att bli rövknullad som kund oavsett vad det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Åter igen, alla har vi olika anledningar till varför vi behåller gamla abonnemangsformer.
Precis som att du kan spara 100kr genom att gå över till Tele2 rörligt pris-abonnemang.
Men ja jag kommer flytta alla mina privata Telenor-abonnemang och även företagets, för jag gillar inte att bli rövknullad som kund oavsett vad det gäller.

Jag tycker du överreagerar. Du har haft ett gynnsamt avtal och nu är det slut. Var glad åt den tid som varit och börja inte med barnsligheter som att bojkotta ett visst bolag. Jag tror inte det är någon större skillnad på bolagen.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara byta abonnemang? Alltele har abonnemang för 18kr/mån.

Permalänk
Medlem

Den dan Telenor får för sig att göra om mitt abonnemang med fri surf är det jag som byter operatör omgående.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Leverantören kan säga upp avtal utan hinder efter att bindningstiden är avslutat...åtagandet är ömsesidigt.

(Tror du hade varit mer irriterad ifall företaget hade vägrat säga upp avtalet med dig om det var du som ville säga upp - vilket är den andra sidan av "myntet" på det "problem" du har...)

Jag kör mitt larm i fritidshuset med ett kontantkort från (just) Telenor.
Fungerar utmärkt och kostar bara 100 kronor per år för att hålla kortet aktivt.

100 kronor per år är knappast något att bråka om...

Telia refill kan du komma undan med typ 2 kr per år.
Det är 98% besparing

Telias regel är att kortet måste användas en gång om året via sms/samtal (eller laddning om jag inte minns fel).
Och då lär väl det smidigaste vara att skicka ett sms från kortet, antar att man kan få larmet att skicka en lägesrapport eller nått?

Permalänk

Du kan ha ett gammalt avtal där leverantören kan ha missat att ta med i beräkningen att utvecklingen går framåt.

Exempelvis; Comviq som gav dig 25 öre/minut när någon ringer till dig. Det blev tufft för dem när man kunde börja ringa gratissamtal och de försökte bryta avtalet, något som de fick backa på och som man fick tjafsa med dem om med jämna mellanrum.
Du går helt enkelt efter vad som står i avtalet när det slöts. I dag skriver de alltid in villkor och klausuler som ger dem rätt att uppdatera avtalet.
Härstammar avtalet med Vodafon eller nåt sånt så kan det vara så att det är de som gör fel annars är Telenor såpass nytt att de bör ha en sån klausul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ett gammalt Djuiceabonemang som har pott på 29kr, vilket duger utmärkt till larmet.
Telenor köpte upp Djuice och lovade att inga förändringar skulle ske i abonemangsformen.
Som sagt prishöjningar är en sak, men påslag på 414% är skäligt oavsett vad det står i avtalet.

Varför inte ett telematik abonnemang från Telia till inbrottslarmet?
Samtal och SMS vid eventuellt inbrott blir ju en ganska liten kostnad, statusförfrågan på larmet(beroende på modell) ringer man ju själv upp centralen till ingen kostnad.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på faktist vad gäller uppsägning från dem.
De har tagit över ett avtal från Djouice. Vad står det i det avtalet? Det är det som är det intressanta.
Be dem visa upp avtalet (en kopia där du signat).
Du har ju som privatperson alltid rätt att stryka och lägga till i avtal, levereras det så betyder det att de godkänt. Har de ingen papperskopia att visa upp så är det ditt avtal som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatteN:

Den dan Telenor får för sig att göra om mitt abonnemang med fri surf är det jag som byter operatör omgående.

Fick hem brev idag om mitt abbonemang med "Fri surf".

http://www.telenor.se/privat/kundservice/mobilt-bredband/info...

De höjer från 249kr i månade till 399kr i månaden.

Inte använt det i över ett år men tänker nu sätta mig i taket på det varje månad bara för att.

Permalänk
Medlem

TS problem består ju i att han har ett abb som passat honom hyfsat, eftersom larmet ringer jäkligt lite. Abb'et han blivit erbjuden är så klart inte det mest lämpliga för larmet, vad fan ska det med fria samtal till. Men då får han ju lufta på luren och ringa Telenor och fråga om de har något mer lämpligt. Så vitt jag vet har de bara "fria samtal, SMS" osv" abb i dagsläget, så då är det ju bara att tacka så mycket, och sen ta tag i tex AllTele som redan nämnts, med 18kr / månaden + vad larmet ringer för.

Det hela är en skitsak, som bottnar i att Telenor enbart har abonnemangsformer anpassade för den stora massans normala bruk av sin telefon i dagsläget. Leta reda på ett abonnemang som är bättre anpassat till det faktiska behovet, och ha en lägre totalkostnad än någonsin tidigare...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 abb med fri surf - inget brev fått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatteN:

Den dan Telenor får för sig att göra om mitt abonnemang med fri surf är det jag som byter operatör omgående.

Antar att du har den varianten som begränsas till 3mbit/s.