Inköp av TV och Datorskärm - Behöver råd

Permalänk
Medlem

Inköp av TV och Datorskärm - Behöver råd

Hej

Jag vet att det finns en hel del olika trådar om skärmar. Men min fråga är inte direkt mot vilken skärm jag ska köpa inom ett visst prisspann. Min situation ser lite annorlunda ut. Jag ska även flytta till studentboende till hösten. Vilket också måste vara med i beräkningarna.

Jag använder min dator till all media. Har inte sätt på vanlig TV-sändning på över 2 år (med få undantag när jag varit på besök hos andra).

Fram till nu så har jag använt mig av en 22" TN-skärm (Samsung 223BW) till spelande och vanligt surfande. Till film/serier och annan media så har jag använt mig av en projektor (Optoma HD65) på en 100" duk.

Jag har funderat på att sälja projektorn då det troligtvis blir svårt att få plats med den när jag flyttar. Inte allt för kaxigt med plats i studentboende. Dessutom har jag upptäckt är att lamptimmarna drar iväg lite för snabbt. När lampan brunnit ut måste man köpa en ny för 3500kr eller vad de nu kostar.

Så nu står jag i valet att antingen sälja projektorn och köpa en TV. Eller köpa en större datorskärm för att avlasta projektorn.

Först trodde jag att det bästa alternativet var att sälja projektorn p.g.a. det dåliga utrymmet jag kommer få efter att jag flyttat. Men när jag testade LG 42" LCD-TV 42LH3000 så blev jag inte helt nöjd.

+ TV:n har bättre bild och framför allt bättre kontrast.
- Man måste mata TV:n med 720p+ för att få bra bild (projektorn är mindre känslig, vilket är intressant för mig då jag sällan ser på HD-material).

Nu ligger tankarna åt att försöka behålla projektorn och istället köpa en större datorskärm för att avlösa projektorn. Tänkte att jag skulle se serieavsnitt på datorskärmen och kanske börja titta på vanlig TV-sändning igen.

Vad tror ni? Snälla hjälp mig för detta tog över 30 min att skriva

Permalänk

Tycker du ska börja med att ta reda på om du har möjlighet till digital-tv i studentboendet du ska flytta till. Finns inte det kan du helt stryka tankarna på en extern tv och fortsätta ladda ner.

Om det finns så ja, då får du fortsätta fundera... Hur "stort" (litet) kommer du ha, hur kan du möblera osv

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kabel-TV från Comhem. "Basutbud ingår" står det.

Just det med yta är svårt. Även om man vet hur många kvadrat man har så vet man inte hur de är fördelande.