BSOD slumpmässigt i Win 7, relativt ny dator

Permalänk
Medlem

BSOD slumpmässigt i Win 7, relativt ny dator

Hej!
Har en kompis med stora problem jag inte lyckats lösa och vänder mig nu till er i hopp om lite tips. Ursäktar för ett långt inlägg.

Datorn består utav följande komponenter:
----------------------------------------------------
AMD Athlon2 X4 630
PowerColor Radeon HD4890
A-data 2x2GB DDR3 PC10666 (1333 MHz)
Asus M4A79XTD EVO
Samsung F1 1 TB
Scythe 450W nätaggregat

På den körs en äkta version av Windows 7 Professional x64.
Drivrutiner är uppdaterade, inga spyware eller virus etc.

***

Det konstiga är att jag inte lyckas trigga felet på något vis. Stressat alla kärnor samtidigt i Prime95, kört något stresstest för grafikkortet i FurMark, laddat ner i nästan 100Mbit, spelat musik i Spotify och kört en film i Windows Media Player. Allt detta samtidigt och datorn går hur fint som helst.

Kört Memtest86 på den och startat med en Ubuntu-livecd och använt datorn en stund, utan hängning.

***

Den verkar visa större tendens att hänga sig när den startas upp på morgonen. Ibland kommer den inte förbi POST, ibland fastnar den när den ska ladda Windows men absolut vanligast är att den stannar efter några minuter efter att allt är startat. Det kan vara Spotify som hänger den, Age of Empires 3 etc, olika varje gång.
När den fått hänga sig brukar den fungera normalt igen efter en omstart.

Felkoderna ger ingen information. Verkar vara ett generellt fel och alla möjliga lösningar dyker upp på internet. Ibland är det grafiken, ibland USB osv.

***

Mitt nästa steg blir nu att blåsa rent hårddisken och lägga in Windows XP. Hjälper inte detta får jag börja byta ut hårdvara. Det är extremt svårt att felsöka när datorn kan vara stabil en hel dag och bara hänger sig första gången den startades på morgonen. Jag blir tokig

Vad kan jag försöka med?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. Windows XP är inlagt och det verkar fungera stabilt nu.
Testet kommer dock imorgon när datorn varit avstängd en längre tid.

Om det löser sig, finns det några kända kompatibilitetsproblem med någon av komponenterna och Windows 7?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Förklent nätagg? Tillräckligt med kylpasta på processorn? Nej jag vet inte...

Är som sagt omöjligt att veta när det är såpass slumpmässigt. Låter mer som något hårdvarufel än mjukvarurelaterat i alla fall.

Fick samma skit när jag installerade W7 första gången. Kom fram till att några minnesstickor kanske inte funkade, tog ur två. Då rullade allt på igen.
Satte nyligen in dessa igen och allt funkar hur fint som helst.

Datorer kan göra en galen ibland...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min burk , kör ett en i7 860 med
asus p7p55d pro å 2x2gbcorsair xms3 1600mhz.
Provade precis att ta ut ett minne å bara köra ett i moderkortet men fick bsod nu igen . Har typ provat alla olika inställningar i bios, jag uppdaterat bios , jag kört memtest , kört micorsoft memory diagnostic tool , börjar få slut på ideer nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Förklent nätagg? Tillräckligt med kylpasta på processorn? Nej jag vet inte...

Är som sagt omöjligt att veta när det är såpass slumpmässigt. Låter mer som något hårdvarufel än mjukvarurelaterat i alla fall.

Fick samma skit när jag installerade W7 första gången. Kom fram till att några minnesstickor kanske inte funkade, tog ur två. Då rullade allt på igen.
Satte nyligen in dessa igen och allt funkar hur fint som helst.

Datorer kan göra en galen ibland...

Så sant så sant :P.

Men uppdatera alla drivrutiner samt BIOSen. Du kan ju också söka på google på felkoden och kolla så kanske du får en hint om vad det är som är fel =).

Mvh Adrian

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Hänger sig i Windows XP också, så nu tror jag stenhårt på hårdvarufel.

Ska testa ett annat grafikkort i datorn och även testa att plocka ur ett minne i taget/byta helt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur har du det med temperaturerna i burken?

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wibart
Hur har du det med temperaturerna i burken?

eftersom det händer direkt vid uppstart osv så är det nog inte temperatur relaterat, en vild gissning för mig skulle kunna vara hdd då det är många filer som ska laddas upp av hdd, så testa att köra igång något hdd test i hopp om resultat..hoppas att det löser sig

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Hade så i början med min nya dator, slutade med att jag skickade tillbaka den och dem bytte ut moderkortet o.s.v. stor chans är ju att det är din hårdvara, men testa avinstallera lite program och testa med också.

Men i värsta fall får du nog skicka tillbaka för att få delarna utbytt eller få en felsökning på den.

Permalänk
Medlem

Har förmodligen lokaliserat felet nu.
Den hänger sig inte när man plockat ur en minnesmodul.
Inte 100% säker men har använt datorn igår utan hängning och i morse klarade den det stora testet, att startas upp efter natten.

När jag googlade lite såg jag folk som hade samma problem.

Någon idé om det är möjligt att göra något åt detta? Verkar inte vara fel på minnena då de fungerar i Memtest86 och individuellt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Har förmodligen lokaliserat felet nu.
Den hänger sig inte när man plockat ur en minnesmodul.
Inte 100% säker men har använt datorn igår utan hängning och i morse klarade den det stora testet, att startas upp efter natten.

När jag googlade lite såg jag folk som hade samma problem.

Någon idé om det är möjligt att göra något åt detta? Verkar inte vara fel på minnena då de fungerar i Memtest86 och individuellt.

Det är nog minneskontrollern som inte får tillräckligt med ström för att driva dina minnen ordentligt, detta löser man med att höja NB volten.

Kan också vara SB som inte heller får tillräckligt med kräm för att driva dina diskar stabilt.

Hade exakt samma problem med min nya dator , jag testade allt, varenda minnes sticka individuellt utan framgång.
Jag va övertygad om att jag hade minnen som det va fel på, men så höjde jag NB (Northbridge) volten och så försvann alla problem.
Höjde även SB volten från auto till max (1.7v på mitt mobo) tror 1.5v är default på mitt mobo iallafall...

Glöm inte att ställa in minnesvolten manuellt !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Det är nog minneskontrollern som inte får tillräckligt med ström för att driva dina minnen ordentligt, detta löser man med att höja NB volten.

Kan också vara SB som inte heller får tillräckligt med kräm för att driva dina diskar stabilt.

Hade exakt samma problem med min nya dator , jag testade allt, varenda minnes sticka individuellt utan framgång.
Jag va övertygad om att jag hade minnen som det va fel på, men så höjde jag NB (Northbridge) volten och så försvann alla problem.
Höjde även SB volten från auto till max (1.7v på mitt mobo) tror 1.5v är default på mitt mobo iallafall...

Glöm inte att ställa in minnesvolten manuellt !

Tack! Ska genast testas!
Antar att det finns risker med detta, hur högt kan man höja utan att saker börjar protestera?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Det är nog minneskontrollern som inte får tillräckligt med ström för att driva dina minnen ordentligt, detta löser man med att höja NB volten.

Kan också vara SB som inte heller får tillräckligt med kräm för att driva dina diskar stabilt.

Hade exakt samma problem med min nya dator , jag testade allt, varenda minnes sticka individuellt utan framgång.
Jag va övertygad om att jag hade minnen som det va fel på, men så höjde jag NB (Northbridge) volten och så försvann alla problem.
Höjde även SB volten från auto till max (1.7v på mitt mobo) tror 1.5v är default på mitt mobo iallafall...

Glöm inte att ställa in minnesvolten manuellt !

Låter exakt som det problem jag har. Även låg NB. One thing - Hur gör man när man har en rätt ny - men ändå vad de kallar en kontorsdator - där man inte kan höja voltages i bios? =/ Kan det hjälpa att köpa nytt nätagg måntro?

Permalänk
Medlem