Att tvätta bilen..........
Inga glada nyheter för latmaskar. Glöm automattvätten. Det blir inte rent. Fram för allt på är det viktigt att ge bilen åtminstone en helig dag. Med lite omsorg och smek kommer bilen att le glänsande vackert.
Det finns alltså ingen återvändo. Ut och tvätta och putsa och vaxa. Och inte får man tvätta med varmt vatten. Nej, det är inte bra för lacken. Kallt om fingrarna ska det vara. Brrr. Inte ens får man stå i solen och njuta av värmen. Lacken gillar inte det heller. Och inte tvätta på garageuppfarten. Då bryter man mot miljöbalken och bidrar till miljöförstöringen. Tuffa pix.
Vi svenskar tvättar bilen ungefär 30 miljoner gånger per år. Det blir utsläpp på 2 000 ton olja, fyra ton bly, krom och nickel, samt 100 kilo kadmium. Ändå tvättar hälften av oss bilen på gatan eller tomten. Egentligen vill du väl inte vara miljöbov? Håll i stället till i en Gör-det-själv-hall.
En sådan bil rostar inte
En bil som får en rejäl genomgång med avfettning, polish och vax en gång per år, och som sedan tvättas en gång i veckan - en sådan bil rostar inte.
Och tro inte att du slipper tvätta bilen bara för att den är ny och har rostskyddsgaranti, även den behöver tvättas. När allt är klart får du din belöning: Du slipper skrapa och putsa rostfläckar.
- Smuts binder fukt som kan gå ner i porerna på lacken och angripa den. Därför måste alla bilar hållas rena. Använd inte högtryckstvätt, det kan skada lacken.
Tvättas invändigt först
Till att börja med ska bilen tvättas invändigt först. Man ler lite extra åt en som dammar mattorna sina bredvid den nytvättade bilen som inte ens har torkat. Lacken tar gladeligen åt sig de nya dammpartiklarna. Alltså, damma mattorna först.
Instrumentbrädan och andra vinyl- och plastlister tvättas rena med bilschampo. Använd aldrig vax på plast. På kromlisterna går polish och stålull bra.
Dags för lacken. Börja med att spola bilen ren. Se till att ha ett munstycke som sprider vattenstrålarna.
Bilen som nyligen tvättats i en automattvätt har inte blivit ren runt hjulhusen.
- Särskilt i skärmkanter och veck, där fastnar skiten lätt.
Om fåglarna har valt ut just din bil till toalett så bör du genast ta bort kladdet. Det fräter nämligen på lacken.
Även däcken och fälgarna ska spolas ordentligt.
- Om bilen har skivbromsar måste man provbromsa innan man kör, annars tar inte bromsen. Det kan ha kommit in vatten där.
När bilen har spolats kan man fortfarande känna knottrorna av vinterns salt- och asfaltsavlagringar som sprätt upp från vägbanan och elakt etsat sig fast på lacken.
För att få bort det krävs en genomgång avfettning. Börja med att spraya på det vattenbaserade avfettningsmedlet. Det är mest miljövänligt. Fukta en svamp med avfettningsmedlet och svabba runt hela bilen.
Börja alltid nedifrån och upp, annars kan smutsen rinna ner och bilda tjocka lager längst ned som kan repa lacken. Om lacken fortfarande är svår att få jämn och fin kan man använda oljebaserade avfettningsmedel, som tyvärr är sämre för miljön.
- Spraya inte avfettningsmedel nära listerna, det kan ta bort rostskyddsmedlet som sitter bakom listen.
Lyft upp vindrutetorkarna, annars kan de deformeras av avfettningsmedlet. Spola sedan med vatten. Svabba på miljövänligt bilschampo. Ta en ny svamp och se till att svampen alltid innehåller rikligt med vatten för att undvika att smutsen skapar repor i lacken. Spola med vatten igen. Glöm inte att torka bilen ordentligt, annars bildas vita kalkfläckar av kranvattnet. Använd helst sämskskinn. Det går dock lika bra med en frottéhandduk. Nu känns lacken slät. Dags för polish och vax.
- Om ytan är matt måste man alltid polera innan vaxning.
Inget fusk med vaxet
Det går inte att fuska med att använda vaxschampoo. Det är långt ifrån samma sak som vaxning. Inte heller ska man fuska med vaxpolish.
- Då blir det inte riktigt gjort. Då skyddas inte lacken lika bra.
Nej, polish måste gnuggas och gnidas in. Det räcker inte med att stryka på det. Det ska bli skinande blankt. Sedan ska det torkas med torrt trassel. Och till sist ska man stryka på hårdvax. I dag har det blivit vanligare att använda flytande mjukvax, men jag anser inte att det ger lika bra skydd. Vaxet ska helst sitta på i 24 timmar, gärna inomhus och sedan torkas av med en torr trasa.
Sedär ... Efter lite blod, svett och tårar - visst blev bilen skinande blank och fin.