Nätaggregat i mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Änligen kom testet:) Nästa gång när ni kör budget agg så skulle jag vilja se Ace , Rasurbo, Hkc, Fsp och kanske corsairs 400w:)

Ja, och jag hade gärna sett Fractal Designs Integra-serie där också, om den är lanserad tills dess.
Den verkar ju vara ordentligt försenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är än en gång inte styrkan som styr det.

Det är produktens klass, den individuella delen. Inte vad den är byggd för.

Jasså? Och det bestämmer vem? Klass-skillnaden i ett specifikt prisintervall kan vara så stor att produkterna inte borde få ha samma standard, ändå konkurrerar med varandra, fortfarande inte samma klass? Om det inte är effekten som utgör vilken klass nätagget hamnar i så gör ingenting det. En person med en dator i mellanklassen överväger inte ett TX950 om den är något som helst insatt i hur mycket komponenterna drar, däremot någon med 3 stycken HD5870 men då är det definitivt ingen mellanklass-dator längre.

Jag tycker som sagt att ljudnivån inte känns komplett, antingen har ni enbart subjektiva bedömningar som förr i tiden vid recensionerna av äldre nätdelar eller så testar ni nätagget med en konstgjord belastning ensamt och mäter ljudnivån. Kombinationen blir sämre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

ace

Kör ace aggen då, vill se hur de verkligen presterar

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk

Gissa vem som har corsairs 850 agg? *host*

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

När ni testar budgetaggen så skulle ni ju kunna ha en kamera med microfon i närheten av aggen så blir det något lättare att skapa sig en uppfattning av ljudet både i styrka och karaktär.
Vill albsolut se på film när ni belastar Ace aggen 100%.

Det mesta blir enklare att skapa sig en uppfattning om när man ser det i bild och ljud.

Permalänk
Medlem

Alltid intressant med test av PSU.

Vad som är mellanklass kan säkert diskuteras i all oändlighet, enkelt sagt så varierar det nog från person till person beroende på vem man frågar.
Ungefär som de eviga debatten ang styrka på PSU, vissa hävdar att typ 3A räcker för quad-SLI, medans andra säger 200A! OK, kanske "en aning" överdrivet, men bara ett exempel för att påvisa hur olika uppfattning folk ofta har ang styrkan på PSU.

Personligen har jag inga problem att kalla 650w för övre mellanklass, men så tillhör jag också dom som vill ha ordentliga reserver m.m. På tal om 650w så skulle jag väldigt gärna ha sett Seasonic X-650 i testet eller HX750W, eller varför inte ett Cougar S550/S700? Vet inte om dessa anses kosta lite i överkant för ett mellanklass test, men å andra sidan så använder ju Sweclockers rubriken: Nätaggregat i mellanklassen och inte: Nätaggregat i budgetklassen! Det är en klar skillnad! Dessutom så finns det ju dyrare agg med i testet än så.

Hur som helst så är det alltid kul när datorkomponenter ställs emot varandra i test, och jag förstår ju att Sweclockers knappast har varken tid eller möjlighet att inkludera var och var annat PSU som finns på marknaden bara för att jag vill ha med just mina favoriter.

Kul att se att Fractal Design har gett sig in i leken på allvar, samt att det faktiskt går bra för dom. Tycker deras chassi Define R2 är en riktigt genial, lyckad fullträff som dessutom kostar småpotatis, kanske "lite" för tunn plåt men det jämnar ut sig pga bitumen på insidan.
Hur är deras kvalitet på nätaggen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Jasså? Och det bestämmer vem? Klass-skillnaden i ett specifikt prisintervall kan vara så stor att produkterna inte borde få ha samma standard, ändå konkurrerar med varandra, fortfarande inte samma klass? Om det inte är effekten som utgör vilken klass nätagget hamnar i så gör ingenting det. En person med en dator i mellanklassen överväger inte ett TX950 om den är något som helst insatt i hur mycket komponenterna drar, däremot någon med 3 stycken HD5870 men då är det definitivt ingen mellanklass-dator längre.

Nej, men nu är det så att "mellanklass" innehöll i detta fallet till exempel Silverstone Strider och Corsairs HX serie. Detta tycker jag låter precis som mellanklass, om man nu vill kalla det så.

Vad ska man då kalla nästa klass? "Deluxe" eller något. Och där finner man Enermax Revolution85+, Thermaltake Toughpower, OCZ Gold series och liknande som antingen nästan eller klarar av att leverera 80+ Guld vid 1000W+

Där, har du hög klass. Du får vad du betalar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt matnyttigt

Meeen ännu bättre hade varit med lite tester på nätagg som ligger i "riskzonen" när det gäller kvalité. Dessa är förhållandevis dyra för en vanlig dödlig man som bara vill ha bang for the buck.

Kör gärna ett budgettest med agg 300-550w och inkludera då märken som många spottar på(ACE), med märken som folk i allmänhet inte riktigt litar på än(Seasonic, FSP osv).

Annars helt underbart test!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdancer:

Detta är väldigt matnyttigt

Meeen ännu bättre hade varit med lite tester på nätagg som ligger i "riskzonen" när det gäller kvalité. Dessa är förhållandevis dyra för en vanlig dödlig man som bara vill ha bang for the buck.

Kör gärna ett budgettest med agg 300-550w och inkludera då märken som många spottar på(ACE), med märken som folk i allmänhet inte riktigt litar på än(Seasonic, FSP osv).

Annars helt underbart test!

Håller med. Vore fint med ett jämförande test mellan agg kring och under 500kr. Ace, FSP, Corsair (400W, 450W), Antec Earthwatt mfl.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ha för nätaggregat i arbetarklassen då? Och överklassen vad får dem?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke_930:

Vad ska jag ha för nätaggregat i arbetarklassen då? Och överklassen vad får dem?

Precis. Störtlöjligt att prata om övre medel och annat luddigt. Man testar antingen nätagg utifrån prisklass och/eller effektklass. Vetenskapligt och bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tagan brukar väl vara bra vad jag minns?

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Detta är väldigt matnyttigt

Meeen ännu bättre hade varit med lite tester på nätagg som ligger i "riskzonen" när det gäller kvalité. Dessa är förhållandevis dyra för en vanlig dödlig man som bara vill ha bang for the buck.

Kör gärna ett budgettest med agg 300-550w och inkludera då märken som många spottar på(ACE), med märken som folk i allmänhet inte riktigt litar på än(Seasonic, FSP osv).

Annars helt underbart test!

Absolut, helt klart en bra poäng där!

Jag har många kompisar som både övervägt samt tagit steget fullt ut och köpt "råbudget-agg" al´a Kjell & co m.f, och jag har sett en del trådar här också om jag skall vara helt ärlig.
Verkar ofta vara när folk har dåligt om pengar som de går och köpslår med sig själv om ett "sånt" agg kanske är tillräckligt bra ändå?? Skulle vara väldigt intressant att se hur dessa står sig mot lite billigare kända märken i ett rättvist test utfört av Sweclockers.

Vad gäller tex Seasonic så förstår jag inte riktigt vad du menar däremot? Förstår jag dig korrekt om du menar att folk inte litar riktigt på Seasonic, FPS m.f ? Det är massor av folk på Sweclockers som har dessa märken, en del utan att veta om det t.o.m, men det är kanske är just det du syftar på? Jag har haft flera Corsair, Antec som är byggda av Seasonic (och sen om-märkta av respektive företag), tex mitt nuvarande 500w Earthwatts som sitter i mediadatorn är byggt av Seasonic, och även mitt Corsair TX650W som sitter i en annan burk tror jag bestämt att det har Seasonic innanmäte.

Men jag har alltför ofta bråttom när jag läser och säkert missförstått dig totalt på den punkten, i så får jag be om ursäkt.

Permalänk
Medlem

bra test, men sen när tillhör nätagg för 1,5k "mellanklassen"

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

början på nåt nytt är alltid svårast :)

bryr mej inte ett dugg vad det kallas för, ex mellanklass eller what ever så länge det fylls på med fler aggregat från alla storlekar och sorter efter hand.

infon från testen är bra nog för mej att bilda mej en hyfsad uppfattning av vad det handlar om och med lite "poke around" med olika settings, charts och dyl i framtiden kan det bara bli ännu bättre.

thanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Absolut, helt klart en bra poäng där!

Jag har många kompisar som både övervägt samt tagit steget fullt ut och köpt "råbudget-agg" al´a Kjell & co m.f, och jag har sett en del trådar här också om jag skall vara helt ärlig.
Verkar ofta vara när folk har dåligt om pengar som de går och köpslår med sig själv om ett "sånt" agg kanske är tillräckligt bra ändå?? Skulle vara väldigt intressant att se hur dessa står sig mot lite billigare kända märken i ett rättvist test utfört av Sweclockers.

Vad gäller tex Seasonic så förstår jag inte riktigt vad du menar däremot? Förstår jag dig korrekt om du menar att folk inte litar riktigt på Seasonic, FPS m.f ? Det är massor av folk på Sweclockers som har dessa märken, en del utan att veta om det t.o.m, men det är kanske är just det du syftar på? Jag har haft flera Corsair, Antec som är byggda av Seasonic (och sen om-märkta av respektive företag), tex mitt nuvarande 500w Earthwatts som sitter i mediadatorn är byggt av Seasonic, och även mitt Corsair TX650W som sitter i en annan burk tror jag bestämt att det har Seasonic innanmäte.

Men jag har alltför ofta bråttom när jag läser och säkert missförstått dig totalt på den punkten, i så får jag be om ursäkt.

Exakt. Det vi oftast får se här på sweclockers är oftast en uppsjö av måndagsexemplar.

Vad jag menade var inte hur sweclockers resonerar, utan hur alla resonerar. Jag vet av egen erfarenhet att FSP och Seasonic gör bra grejer men anledningen varför jag skrev att folk inte litar på såna märken, är just för att såna märken ligger i samma prisklass som de riktigt budgetklassade såsom ACE och förtjänar verkligen inte den stämpeln. Skulle vara kul om alla började våga köpa något annat än Corsair. Känns som att en del märken utövar en form av passiv skrämseltaktik när det gäller garantier osv. Nätagg bör hålla hög kvalité, men de måste inte kosta skjortan.

Jag tror det var jag som skrev otydligt ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Hade varit kul om ett ACE 620W också hade varit med...

Skräp eller inte, lär ju visa sig i ett test som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Exakt. Det vi oftast får se här på sweclockers är oftast en uppsjö av måndagsexemplar.

Vad jag menade var inte hur sweclockers resonerar, utan hur alla resonerar. Jag vet av egen erfarenhet att FSP och Seasonic gör bra grejer men anledningen varför jag skrev att folk inte litar på såna märken, är just för att såna märken ligger i samma prisklass som de riktigt budgetklassade såsom ACE och förtjänar verkligen inte den stämpeln. Skulle vara kul om alla började våga köpa något annat än Corsair. Känns som att en del märken utövar en form av passiv skrämseltaktik när det gäller garantier osv. Nätagg bör hålla hög kvalité, men de måste inte kosta skjortan.

Jag tror det var jag som skrev otydligt ^^

OK, se där!

Som jag skrev så har jag säkert för bråttom när jag läser också, tror det kan vara en bidragande orsak till mitt missförstånd.

Annars håller jag med dig, Seasonic gör en del bra agg. Angående FSP så har jag långt ifrån järnkoll om ifall jag skall vara helt ärlig, men vet att det finns en del märkesdatorer som kör det märket.

Permalänk
Medlem

Jag blev assugen på ett Fractal Design Newton R2 650W efter att ha läst testet. Är dock lite tveksam till att skaffa ett eftersom det bara medföljer 2st 6+2-pins PCIe-kablar. Jag drog iväg ett meddelande till Fractal Design och föreslog att de kan börja marknadsföra lösa kablar som man kan köpa som tillbehör. Får se vart det leder.

Bra test f.ö. men jag är som flera andra aningen förvirrad med vad Sweclockers menar vara mellanklass. Ett förtydligande skulle kunna vara bra. Ser fram emot test av budgetsegmentet. Förhoppningsvis med tydligare förklaring till varför Sweclockers anser att produkterna i testet hamnar i den kategorin.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Exakt. Det vi oftast får se här på sweclockers är oftast en uppsjö av måndagsexemplar.

Vad jag menade var inte hur sweclockers resonerar, utan hur alla resonerar. Jag vet av egen erfarenhet att FSP och Seasonic gör bra grejer men anledningen varför jag skrev att folk inte litar på såna märken, är just för att såna märken ligger i samma prisklass som de riktigt budgetklassade såsom ACE och förtjänar verkligen inte den stämpeln. Skulle vara kul om alla började våga köpa något annat än Corsair. Känns som att en del märken utövar en form av passiv skrämseltaktik när det gäller garantier osv. Nätagg bör hålla hög kvalité, men de måste inte kosta skjortan.

Jag tror det var jag som skrev otydligt ^^

Självklart ska folk börja köpa annat men Corsair gav mest för pengarna när HX520 och 620w versionerna kom, dom gav bra garantier, bygga av Seasonic som är topnotch och hade en bra prislapp jämfört med Be-Quiet, Enermax, PC Power&Cooling, Antec eller Zalman så varför betala mer för samma/liknande kvalitet? sen är det dåligt med tillgång på vissa bra märken som Enermax tex där vissa modeller bara såldes via Pixmania, då kan man lika gärna köpa det på loppis på landet En annan faktor är att många företag hypar tex Ace och skriver "kvalitets agg till lågt pris"...hur kan man som inte så insatt konsument misstro det?

Sen handlar det mycket om att testa grejorna, många företag är duktiga på att skicka nätaggen till bra testsidor och därifrån sprider sig ordet fort om något är väldigt bra. Eftersom marknaden har vuxit på senare år från att gå från gråa trista nätagg som satt i Pentium 4an så går det att få alla möjliga former och färger idag så blir konkurrensen hårdare när alla nördar/datorintresserade med koll börjar bli kritiska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Exakt. Det vi oftast får se här på sweclockers är oftast en uppsjö av måndagsexemplar.

Vad jag menade var inte hur sweclockers resonerar, utan hur alla resonerar. Jag vet av egen erfarenhet att FSP och Seasonic gör bra grejer men anledningen varför jag skrev att folk inte litar på såna märken, är just för att såna märken ligger i samma prisklass som de riktigt budgetklassade såsom ACE och förtjänar verkligen inte den stämpeln. Skulle vara kul om alla började våga köpa något annat än Corsair. Känns som att en del märken utövar en form av passiv skrämseltaktik när det gäller garantier osv. Nätagg bör hålla hög kvalité, men de måste inte kosta skjortan.

Jag tror det var jag som skrev otydligt ^^

Varför byte märke om man litar på att Corsair gör bra nätdelar? Jag har 1000W nu men har ett 620W också i reserv om skiten skulle lägga av. Båda är Corsair. Får jag fråga vilket blev bäst i test? kunde inte hitta det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Varför byte märke om man litar på att Corsair gör bra nätdelar?

För att det kan bli billigare.
Varför betala mer när man kan få något likvärdigt billigare?
Och bara för att man litar på något betyder det ju inte att det faktiskt är bra. Det kanske visar sig att nån viss modell av Corsair inte är så bra.
Jag vet inte hur det är just nu på marknaden men något av deras billigare nätagg inte alls var lika bra som dom bästa i den prisklassen t.ex.

Skrivet av Hunter(Swe):

Får jag fråga vilket blev bäst i test? kunde inte hitta det

Inget blev bäst i test.
Fractal Design Newton R2 650 W och Corsair HX 850 W blev rekommenderade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

För att det kan bli billigare.
Varför betala mer när man kan få något likvärdigt billigare?
Och bara för att man litar på något betyder det ju inte att det faktiskt är bra. Det kanske visar sig att nån viss modell av Corsair inte är så bra.
Jag vet inte hur det är just nu på marknaden men något av deras billigare nätagg inte alls var lika bra som dom bästa i den prisklassen t.ex.

Inget blev bäst i test.
Fractal Design Newton R2 650 W och Corsair HX 850 W blev rekommenderade.

Jag har i alla fall inte haft några problem med mina Corsair nätaggregat. Inget har gått sönder än så länge

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag har i alla fall inte haft några problem med mina Corsair nätaggregat. Inget har gått sönder än så länge

Men det säger ingenting om Corsair. Jag har ett grymt ex av ACE Raw som aldrig strulat och som är tystare än polarens HX520. Man vill se såna här test så man ser hur de presterar på pappret, hur belastningen påverkar, och om det finn några bovar som inte är värda sitt namn. Om du köper ett Corsair 1kW är det inte konstigt att det inte strular då det verkligen är High-end. Det intressanta är om det finns någon i mellansegmentet som står sig bra i testerna. Tycker detta var lite i överkant när det gäller watten. Men det har jag redan nämnt tidigare.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

OK, se där!

Som jag skrev så har jag säkert för bråttom när jag läser också, tror det kan vara en bidragande orsak till mitt missförstånd.

Annars håller jag med dig, Seasonic gör en del bra agg. Angående FSP så har jag långt ifrån järnkoll om ifall jag skall vara helt ärlig, men vet att det finns en del märkesdatorer som kör det märket.

FSP är nog det bästa oem-märket eller vad man ska säga. Har aldrig haft problem med ett FSP-agg. Det roliga med såna här test är inte att se att Corsair 1kW är bra, precis som att det inte förvånar någon att Intel 980X sparkar stjärt. Det roliga är att se de billiga aggen pressas och möjligtvis(förhoppningsvis) sprängas xD

Skämt åsido, jag vill verkligen se test på FSP, Seasonic och ACE

Skrivet av fesen:

Självklart ska folk börja köpa annat men Corsair gav mest för pengarna när HX520 och 620w versionerna kom, dom gav bra garantier, bygga av Seasonic som är topnotch och hade en bra prislapp jämfört med Be-Quiet, Enermax, PC Power&Cooling, Antec eller Zalman så varför betala mer för samma/liknande kvalitet? sen är det dåligt med tillgång på vissa bra märken som Enermax tex där vissa modeller bara såldes via Pixmania, då kan man lika gärna köpa det på loppis på landet En annan faktor är att många företag hypar tex Ace och skriver "kvalitets agg till lågt pris"...hur kan man som inte så insatt konsument misstro det?

Sen handlar det mycket om att testa grejorna, många företag är duktiga på att skicka nätaggen till bra testsidor och därifrån sprider sig ordet fort om något är väldigt bra. Eftersom marknaden har vuxit på senare år från att gå från gråa trista nätagg som satt i Pentium 4an så går det att få alla möjliga former och färger idag så blir konkurrensen hårdare när alla nördar/datorintresserade med koll börjar bli kritiska.

No argue there

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Är fler tester på gång? Det här är riktigt intressant imo!

Permalänk
Medlem

Snyggt utfört test!

Snart är det dags att inhandla ett andra Corsair nätagg, denna gång till filservern

Angående FSP så kör jag ett 400W i filservern just nu. Det enda problemet jag har med det är att det blir lite varmt samt att fläkten har en tendens att börja väsnas (knackande ljud, som att bladen slår mot kanterna).

Permalänk
Medlem

Fractal Design tar över! Först lanserar de ett brilliant chassi och sedan nätdelar som helt enkelt äger!
Mitt nya favoritmärke helt klart. Nästa dator kommer byggas med hjälp utav många Fractal Design produkter.

Permalänk
Medlem

Här kanske man kan få veta vad som är för- och nackdelar med 1st. 12V-lina vs. 4st. linor. Försökte i en tråd i forumet, men utan framgång...
Skulle nån kunna förklara det för mig?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Här kanske man kan få veta vad som är för- och nackdelar med 1st. 12V-lina vs. 4st. linor. Försökte i en tråd i forumet, men utan framgång...
Skulle nån kunna förklara det för mig?

Det finns inga fördelar med ett flertal strömbegränsade linor, alls, överhuvudtaget. Anledningen till att det uppkom var något ATX-påbud som skulle minska risken för brand/skada eftersom max 20A/lina inte smälter kabeln.

För slutanvändaren innebär det endast krångel med att försöka balansera så att ingen enskild lina blir överbelastad. Välj nätagg med en enda strömkälla utan begränsning, så slipper du allt krångel med lastbalanseringar.

Dock, du kan nästan aldrig addera samtliga 12V-linor i nätagg med separat linor och tro du får max vad det klarar. Endast totala antalet watt för 12V, dividerat med 12 ger dig var agget klarar maximalt i ampere (alltså inte ens addera antalet watt/lina fungerar). Mindre noggräknade tillverkare ljuger friskt med siffrorna.
Finns det ingen siffra som anger totalt uttag på 12V i watt, köp ej!.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro