Permalänk
Medlem

Vad heter den här kontakten?

Hej, jag hittar inte denna kontakt. Vet någon vad den heter och/eller var man kan köpa dem?

Här i videon vid 8:16 ser man kontakten.
Sedan vore det skoj att veta vad det är för komponent man ser vid 8:45.

Ett mycket sevärt klipp föresten. Har ni 10 minuter över så tycker jag ni ska se hela :).

EDIT: Jag vet att det är en 15-pin SATA kabel. Men vart kan man köpa denna snabbkoppling?
EDIT: Tråden handlar nu om inkoppling av flera HDD:s

Permalänk
Medlem

En vanlig SATA-ström kabel?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Usb?

Edit: Oj, fel tidpunkt Sata ström är det..

Vid 8:45 är det en dongle för att kunna installera Mac OS på en PC.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

komponenten vid 8:45 är ett hackintosh chip som gör det möjligt att köra OS X på PC hårdvara.
kontakten är ju en SATA ström, men jag antar att du undrar vad den modulära sorten heter. tror inte den har något specielt namn, heter nog bara modulär SATA kontaakt eller liknande.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

En vanlig SATA-ström kabel?

Ahh, missade ett litet tillägg. Visst är det en SATA-kontakt. Jag undrar var man köper den här mer smidiga typen. Som ni ser så kommer han ju med kabeln och bara trycker fast den. Så är det väl inte original på nätaggregaten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Usb?

Edit: Oj, fel tidpunkt Sata ström är det..

Vid 8:45 är det en dongle för att kunna installera Mac OS på en PC.

Skrivet av funky_monkey:

komponenten vid 8:45 är ett hackintosh chip som gör det möjligt att köra OS X på PC hårdvara.
kontakten är ju en SATA ström, men jag antar att du undrar vad den modulära sorten heter. tror inte den har något specielt namn, heter nog bara modulär SATA kontaakt eller liknande.

Okej. Troligtvis inget som jag kommer få användning men kul att veta :).

Exakt. Jag undrar över just den här typen av SATA. Var tror ni man kan få tag på sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Ahh, missade ett litet tillägg. Visst är det en SATA-kontakt. Jag undrar var man köper den här mer smidiga typen. Som ni ser så kommer han ju med kabeln och bara trycker fast den. Så är det ju inte original på nätaggregaten.

Jo det är sådana som kommer med, fast han har monterat isär dem.

Edit: Kanske inte är på alla, men på corsairs modulära är det sådana som sitter mitt på sladden:

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jo det är sådana som kommer med, fast han har monterat isär dem.

Jasså. Jag trodde det var något man fick köpa separat. Men då är det bara att ta isär några gamla kontakter då.

EDIT: Tycker man borde kunna köpa kontakter löst. Kollade på Elfa men hittade inga. Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Hittade denna forumtråd: Can extra Corsair modular SATA cables be purchased? - [H]ard|Forum

Verkar som man kan fråga corsair direkt för extra modulärkablage. Kanske kan vara ett alternativ?

Edit: Kolla här vad jag hittade: SATA Power Adapters

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hittade denna forumtråd: Can extra Corsair modular SATA cables be purchased? - [H]ard|Forum

Verkar som man kan fråga corsair direkt för extra modulärkablage. Kanske kan vara ett alternativ?

Snubblade också över den tråden. Men det måste ju finnas en återförsäljare av kontakttypen?

15-pin Serial ATA (SATA) var visst benämningen för själva SATA strömkabeln.

Permalänk
Medlem

Har letat runt som en tok men inte hittat någon som säljer dessa löst. Det måste ju vara någon som tillverkar kontakterna?! Jaja, skit samma då. Men jag tycker det är konstigt att en komponent som är intern standard i datorerna, ska vara så svår att få tag på.

Permalänk
Medlem

Jag driver denna tråd vidare. Är inne på att modifiera kablarna på ett snyggt och smidigt sätt.

Vad är dimensionen på de individuella kablarna (röd, gul & svart) ?
Jag kommer troligtvis köra med ett fractal design newton 650W R2. Hur många HDD:s klarar varje lina?

Jag räknade lite på mina HDD:s

Samsung F3 1TB - 7,2W
WD Green 1TB - 5,4W
WD Green 1TB - 5,4W
WD Raptor 74GB - 10,02W

= 28W

Vilket ger 2,33A på 12-voltslinan. Newtons syskon Tesla hade spesifikationen 20A per 12-voltslina.

Känns som att man har god marginal att trycka in 5 HDD:s på samma lina. Har jag fel?

Permalänk
Medlem

5st ska inte vara nåt problem. Jag vet inte vad en 12v-sladd av standarddimensioner klarar innan den brinner upp, men 2,3A är inga problem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

5st ska inte vara nåt problem. Jag vet inte vad en 12v-sladd av standarddimensioner klarar innan den brinner upp, men 2,3A är inga problem.

Det stämmer nog. Jag hittade denna tråd efter en del sökande. Tråden är något år gammal och rör molex. Men det borde inte var någon jätteskillnad.