Internet Explorer tappar – nu under 60 %

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Själv kör jag Chrome och det funkar fint för mig med de krav jag har.

Detsamma kan definitivt säga om en hel del folk som använder IE. Varför byta om det fungerar fint med det krav de ställer?

Sen finns det säkert dom som använder IE för att det redan finns där, absolut. Men jag tror inte att alla som sitter på IE tänker "fy fan vilken kass browser jag måste ha en ny nu"
om det enda dom gör på den är kollar aftonbladet och liknande.

Alla är inte i behov av andra browsers med alla dess tillägg.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Märkte att detso bättre det går för mozilla desto mer glömmer dom bort varför dom flesta valde deras webläsare från början

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

1. Firefox 50.83%
2. Internet Explorer 23.96%
3. Chrome 16.39%
4. Safari 4.24%
5. Opera 3.84%

Väldigt många av de här IE-användarna sitter säkert på skolor, arbetsplatser, bibliotek och andra ställen där det bara finns IE och de inte kan surfa med något annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mike.a:

Jag har inget problem med min bank som är nordea och jag har kört i många år utan IE, och ingen sida hittills har strulat.

Flera banker följer allmängiltig standard. Handelsbanken är dock ett exempel på en bank som fortfarande funkar si så där i andra webbläsare, ett av skälen till att jag för många år sedan dumpade deras tjänster.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Flera banker följer allmängiltig standard. Handelsbanken är dock ett exempel på en bank som fortfarande funkar si så där i andra webbläsare, ett av skälen till att jag för många år sedan dumpade deras tjänster.

Jag kan då använda Handelsbanken i såväl IE som Firefox. Firefox under Windows som Ubuntu.

Det var inte så längesedan de var rätt dryga att använda förvisso. Verkar ha hänt lite på sistonde trevligt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Flera banker följer allmängiltig standard. Handelsbanken är dock ett exempel på en bank som fortfarande funkar si så där i andra webbläsare, ett av skälen till att jag för många år sedan dumpade deras tjänster.

Handelsbanken har du funkar i linux i ett par år, men man var tvungen att köra både firefox och deras bank-id program i wine om jag minns rätt.

Numera kör Handelsbanken med dosa så det fungerar oavsett vilken webbläsare man kör i windows iaf, inte provat i linux.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniak:

Handelsbanken har du funkar i linux i ett par år, men man var tvungen att köra både firefox och deras bank-id program i wine om jag minns rätt.

Numera kör Handelsbanken med dosa så det fungerar oavsett vilken webbläsare man kör i windows iaf, inte provat i linux.

Går du in på handelsbanken från ett Linux-system så får du instruktioner på hur du installerar en .deb-fil för att få igång läsaren. Står att det fungerar med Ubuntu 8.04 så frågan är ju hur nyare fungerar. Och vad som visas om man besöker sidan med exempelvis ett Gentoo-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Dom som fortfarande kör IE borde vi stoppa Kan in inte ta bort stödet för IE? Och de kommer upp länkar till andra Webbläsare och detta meddelande "Du kör med fel webbläsare vi har tagit bort stöd för Internet explorer".

Även om jag inte använder IE förutom när saker kräver flash så tycker jag det är fel att utesluta en webbläsare.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nu tar vi det lugnt! OK! Bra!

Nya IE9 sägs använda graffekortet isf CPU'n för grafik.

VG DRÖJ...

Under tiden kör vi FF för alldaglig surf och Chrome på lillburken för effektivare snålare surf.

Sen skippar vi HB för dom e' gammelkonservativa.

Permalänk
Medlem

Varför är denna statistik helt galet annorlunda jämfört med denna klassiska statistik-sida?
Browser Statistics

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

OK, bra om Handelsbanken fungerar bättre nu. Ja Linux problem var skälet till att Handelsbanken åkte ut, och nu är det ganska meningslöst att byta tillbaka. Tyvärr har vi på arbetet problem med Handelsbanken för viss typ av transaktioner, så IE måste finnas till hands.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att opera levererar riktigt bra på den senaste tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Varför är denna statistik helt galet annorlunda jämfört med denna klassiska statistik-sida?
Browser Statistics

Själv tycker jag att statistiken som SweC har verkar mer rimlig, än att FF ska vara nära 50% och IEx nästa 25%. Jag täker på samma sätt som [vem det nu var här i tråden]: många, om inte alla, arbetsplatser använder IE. Hade statistiken varit över webläsaranvändandet av till exempel webutvecklare och datorintresserande, känns den rätt så rimlig.

Permalänk
Medlem

Mozilla FF FTW

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Skrivet av anon40704:

fattar inte varför så få kör med Opera

klart bästa webbläsaren och sjukt mycket mera möjligheter än Firefox

Jag var tveksam till opera för att jag trodde att det var ngn "nörd" webbläsare med milijoner onödiga funktioner som jag sällan skulla använda. Tills jag provade opera, och sen dess är det 99% opera, kör FF ibland då jag behöver vissa addons osv. Annars är opera sååå mkt snabbare/smidigare än FF. Jag har provat chrome men gillade det inte så tog bort det ganska så snabbt, får kanske ge det en ny chans.

Permalänk
Medlem

Jag testar just nu Chrome, men jag får inte igång denna sida: NDSPORTSTALK
Som vill ha tillägget websop player plugin.

Funkar inte alla sånna plugin till alla webläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Bara jag som tycker att opera levererar riktigt bra på den senaste tiden?

Jag tycker personligen att de alltid levererat, men 10.5 nu är helt fantastiskt, det är så stört snabbt. Den java-motorn har de lyckats med, inte provat en enda webläsare som är i närheten av att hänga med!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Själv kör jag FF
Har råkat ut för att ganska många faktiskt tycker att IE är bäst också, tyvärr slipper man inte IE totalt som när jag skulle ladda ner e-legitimation från nordea, det gick inte med nått annan än just IE.

Du fick ett meddelande typ "Firefox vet inte hur ...." eller nåt?

BTW Jag kör Firefox trots att jag knappt har några add-ons. Snabbare än IE är den. Har testat Opera också, men jag kan tyvärr inte se att den är speciellt mycket snabbare än Firefox. Vad är trollspöt i Opera till för, är inte så påläst när det gäller den webbläsaren

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Kör med IE har prövat FF och jag tyckte det inte funka bra alls, men som sagt det är min erfarenhet och förmodligen inte som de flesta har upplevt FF.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i dagsläget, men kan ju anta att många företag fortfarande kör med IE.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och snart så kommer folk att ha en ny webläsare som sitt "favorithatobjekt". xD

För att bli lite tråkigt allvarlig kan vi nog konstatera att det blir svårt för någon att upprepa IEs väg till hatobjekt.

- det ursprungliga smutsiga browser-war som slutade med att i princip IE var ensam på marknaden
- strategin att bädda ner IE i operativsystemet
- tekniska lösningar som förutsatte att alla aktörer på nätet är snälla teddybjörnar
- trots uppenbara problem med bl a version 6 struntade Microsoft i att täta sållet ända tills det konstigt nog började dyka upp konkurrenter
- för den med lite mer intresse är det kanske inte flaggan i topp när IE 8 inte når högre än 20/100 i Acid Test 3

Med tiden kommer det säkert att finnas andra skäl till att inte gilla en viss läsare. Apple klarar sig också ur kritik eftersom deras bidrag till Webkit kan användas av många andra aktörer. Det skulle kanske vara om Google blir läskigt gigantiska och någon finner ut fulspel i Chrome, då kan det nog bli liv i luckan, men jag vet inte hur pass troligt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Mycket utav detta beror på företag och statliga verk världen igenom som p.g.a icke-kunniga styrande personer sitter och bestämmer att IE funkar alldeles utmärkt, finns ingen ide att lägga pengar på att byta för marginell skillnad och IE har ju funkat hittills! Så är det i Uppsala Kommun till exempel. Fick i alla fall till det så IT ansvarige på skolan jag arbetar på uppgradera IE, så jag kan ha flikar nu när jag kör projektorn!...

Men jag kan glömma firefox, för även om jag vill ha det, så går det inte men kommunens stadgar och förordningar just nu, fick jag höra. Bytte dock häromdagen till Chrome, me like!

Chrome & Mozilla lämpar sig för privat bruk.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Synd bara att de äldre versionerna finns kvar och måste tänkas på när man designar hemsidor och liknande. Men men, bara att hålla tummarna att det här fortsätter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Du fick ett meddelande typ "Firefox vet inte hur ...." eller nåt?

BTW Jag kör Firefox trots att jag knappt har några add-ons. Snabbare än IE är den. Har testat Opera också, men jag kan tyvärr inte se att den är speciellt mycket snabbare än Firefox. Vad är trollspöt i Opera till för, är inte så påläst när det gäller den webbläsaren

Trollspöt är den inbyggda lösenordshanteraren för sidor. Du kan även fylla i namn, adress osv en gång i opera sen använda dig av samma funktion som fyller i allt sådant när du registerar dig på sidor och annat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Själv tycker jag att statistiken som SweC har verkar mer rimlig, än att FF ska vara nära 50% och IEx nästa 25%. Jag täker på samma sätt som [vem det nu var här i tråden]: många, om inte alla, arbetsplatser använder IE. Hade statistiken varit över webläsaranvändandet av till exempel webutvecklare och datorintresserande, känns den rätt så rimlig.

Personligen litar jag inte alls på köpt statistik (vilket är det som sweclockers rapporterar om, ett företag har betalat ett annat företag för att ta fram statistik).

w3c är en non-profit organization med resultat hämtade från faktiska webservrar på internet.
Denna andra statistik verkar inte nämna något om hur datan är införskaffad och beräknad?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onlyleif:

Synd bara att de äldre versionerna finns kvar och måste tänkas på när man designar hemsidor och liknande. Men men, bara att hålla tummarna att det här fortsätter

Så länge dessa äldre webbläsare följer standarder så är det inget (större) problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Varför är denna statistik helt galet annorlunda jämfört med denna klassiska statistik-sida?
Browser Statistics

Det står om man läser att det är statistik från deras hemsida där majoriteten besökare är webbutvecklare.
Om de inte lyckas med IE 9 så är nog hoppet ute för min del.

Permalänk
Medlem

Har själv kört FF sålänge tillbaka jag kan minnas. Fast när Chrome släpptes blev det bye bye FF för vanlig surfning, FF har en viss förmåga att läcka i minnet som fan. Och Chrome är ju så förbannat snabbt.

Har även testat att dra in Opera för någon månad sen, men segare skit får man ju leta efter. Kändes nästan som man var tillbaka på 0,5Mbit tiden ibland. Bloatat skit.

Kör dagligen på Win 7, Linux och Mac OS X SL, och Chrome är överlägset på allihopa.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomS:

Har själv kört FF sålänge tillbaka jag kan minnas. Fast när Chrome släpptes blev det bye bye FF för vanlig surfning, FF har en viss förmåga att läcka i minnet som fan. Och Chrome är ju så förbannat snabbt.

Har även testat att dra in Opera för någon månad sen, men segare skit får man ju leta efter. Kändes nästan som man var tillbaka på 0,5Mbit tiden ibland. Bloatat skit.

Kör dagligen på Win 7, Linux och Mac OS X SL, och Chrome är överlägset på allihopa.

Ja, chrome är riktigt snabbt, men tycker du att Opera är segt som sirap måste det ha blivit någonting crazy med din install. Om Chrome startar efter ~0.3s startar Opera efter 0.5 och Firefox (på riktigt) efter 3 på min burk.
Eller menar du laddtiderna? Det kan ha varit Opera Turbo som spökade. Turbo komprimerar sidan innan den visas för dig, i första hand bilder och instick. Jag som sitter på 100/100 upplever faktiskt turbo som långsammare än standard. Det står på Automatic när man först installerar och ska normalt bara hoppa igång om en långsam anslutning upptäcks. Detta hoppade dock på ibland när serversidan segade några ms också när jag testade funktionen, varför detta för oss (svenskar) med >ADSL är rätt dödfött. Vill du testa igen, stäng av Turbo via knappen längst ner till vänster.

Permalänk

Var tvungen att installera o testa Opera nu. Kör FF som main, men måste säga att det var skillnad på de två. En sak som slog mig mest var hur det flöt. Scrollar jag i FF blir det som i steg, det hoppar ner en bit, inget flyt alltså. I Opera glider den vid scrollning. Var väldigt mycket trevligare faktiskt. Sen hur snabbt de laddar sidor, tror inte jag tyckte det skiljde så mycket iaf. Blir att testa vidare och se. Vant mig vid Ad-ons i FF

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se