Behöver man tredjeparts antivirusprogram eller liknande för Os X?

Permalänk
Medlem

Behöver man tredjeparts antivirusprogram eller liknande för Os X?

Har just införskaffat en Macbook Pro och tänkte om man behöver installera nått antivirusprogram eller liknande för Macbooken så att man får maximal (eller rättare sagt rekomenderad) säkerhet. Nått annat som ni anser att man borde/måste installera eller ställa in på nya macar för att inte behöva klaga i efterhand på att man inte gjorde något som skulle behövts.

tackar på förhand.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Click to flash är väl vanligt. Du behöver inte anti virus program nej. Vissa enstaka kör väl med AVG eller liknande, men är rätt onödigt.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut inte det är en dum ide att lägga in någon typ av antivirusprogram. Kanske inte för att DU som macanvändare i dagsläget är speciellt utsatt för virus utan mer av artighet fall du delar filer med en windowsanvändare.

Själv kör jag sophos antivirus då jag har det gratis från jobbet... Har tyvärr inte koll på så många fler...

Permalänk
Medlem

Skulle det behövas antivirus på en Mac skulle jag lagt ner allt med dator.
Ja till click to flash. Flash är jävulens påhittt, 99% reklam banners.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Installerar du "crackade" program/spel så skulle iallafall jag köra någon form av antivirus, åtminstonde på filerna innan jag installerar dessa.
Man kan t.ex. köra clamXav om man känner sig osäker. Det bygger på open source projektet clamav, och är ingen automatisk scanner som körs i bakgrunden, utan du kan skanna "on demand" som dom säger på engelska.
Hur pass effektivt det är mot "malware" i OSX kan jag inte säga, men det kanske är bättre än inget?

Permalänk

Du behöver inget antivirusprogram till Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Har just införskaffat en Macbook Pro och tänkte om man behöver installera nått antivirusprogram eller liknande för Macbooken så att man får maximal (eller rättare sagt rekomenderad) säkerhet. Nått annat som ni anser att man borde/måste installera eller ställa in på nya macar för att inte behöva klaga i efterhand på att man inte gjorde något som skulle behövts.

tackar på förhand.

Nej inget antivirus behövs för din säkerhet.
Macarna kan inte få virus.

Dom kan vara smittobärare i den form att virus infekterade windowsprogram kan lagras på en mac.
Dock eftersom de inte kan infekteras av virus så kan aldrig virus sprida sig självt från en mac utan bara manuellt.

Summa summarum så installera inget antivirus, sånt kan alla andra få hålla på med.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Nja, är ju en tidsfråga tills en större procenttal av virusskapare riktar uppmärksamheten på Mac OS X, Symantec har en Mac version av NIS 2010 varav Windows versionen (inkl 360) har fått väldigt god kritik och säger sig dra lika lite prestanda i Mac som Windows.

Skydd mot spionprogram för Mac ? antivirusprogram med tvåvägsbrandvägg: Norton Internet Security 4.0 för Macintosh

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Nja, är ju en tidsfråga tills en större procenttal av virusskapare riktar uppmärksamheten på Mac OS X, Symantec har en Mac version av NIS 2010 varav Windows versionen (inkl 360) har fått väldigt god kritik och säger sig dra lika lite prestanda i Mac som Windows.

Skydd mot spionprogram för Mac ? antivirusprogram med tvåvägsbrandvägg: Norton Internet Security 4.0 för Macintosh

Tur då att Os X är Unixbaserat, så vi inte behöver oroa oss även om det skulle riktas uppmärksamhet till mac users.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Nja, är ju en tidsfråga tills en större procenttal av virusskapare riktar uppmärksamheten på Mac OS X, Symantec har en Mac version av NIS 2010 varav Windows versionen (inkl 360) har fått väldigt god kritik och säger sig dra lika lite prestanda i Mac som Windows.

Skydd mot spionprogram för Mac ? antivirusprogram med tvåvägsbrandvägg: Norton Internet Security 4.0 för Macintosh

Ja 2007 fanns det 22milj OS X användare så frågan är varför det inte ens finns 1 självspridande virus idag?
Tror att fler än en virusskapare är intresserad att skapa virus till Mac.
Ren bullshit att marknadsandelarna skulle vara anledningen och viruskaparna skulle göra allt för att lyckats, tänk vilken uppmärksamhet de skulle få.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Nja, är ju en tidsfråga tills en större procenttal av virusskapare riktar uppmärksamheten på Mac OS X, Symantec har en Mac version av NIS 2010 varav Windows versionen (inkl 360) har fått väldigt god kritik och säger sig dra lika lite prestanda i Mac som Windows.

Skydd mot spionprogram för Mac ? antivirusprogram med tvåvägsbrandvägg: Norton Internet Security 4.0 för Macintosh

Så har man fått höra å MÅNGA år nu, det börjar bli lite gammalt. Det finns så många "apple-haters" så skulle det vara så lätt att skriva virus till OS X så skulle det nog finnas många som härjade runt vid det här laget.
Eller är de som försöker skriva virus till OS X inte tillräckligt smarta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Så har man fått höra å MÅNGA år nu, det börjar bli lite gammalt. Det finns så många "apple-haters" så skulle det vara så lätt att skriva virus till OS X så skulle det nog finnas många som härjade runt vid det här laget.
Eller är de som försöker skriva virus till OS X inte tillräckligt smarta?

Uhm, citerade du rätt person nu?

Jag kan inte svara för hur många personer lägger tid på att göra virus till Mac, men om det nu finns X antal virus som man kan få genom webben eller andra medium - varför chansa?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Uhm, citerade du rätt person nu?

Jag kan inte svara för hur många personer lägger tid på att göra virus till Mac, men om det nu finns X antal virus som man kan få genom webben eller andra medium - varför chansa?

Det var inte riktigt till dig personligen, utan det klassiska "det kommer virus, vänta bara" ;).
Det är fritt upp till var och en om man vill ha virus skydd eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Det var inte riktigt till dig personligen, utan det klassiska "det kommer virus, vänta bara" ;).
Det är fritt upp till var och en om man vill ha virus skydd eller inte

Ah jo den klassikern var ju likadant med Linux, men nu finns det antivirus för det också - om än virusspridningen inte är lika brett som Windows så ser jag ingen anledning att inte ha något skydd, säkra före det osäkra. Och nej, jag är inte emot Mac utan bara poängterar att det kommer virus i någon form i vilket fall som helst tids nog - och då är det lika bra att vara skyddad i "förväg".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Sötast
Skrivet av 037180:

Ah jo den klassikern var ju likadant med Linux, men nu finns det antivirus för det också - om än virusspridningen inte är lika brett som Windows så ser jag ingen anledning att inte ha något skydd, säkra före det osäkra. Och nej, jag är inte emot Mac utan bara poängterar att det kommer virus i någon form i vilket fall som helst tids nog - och då är det lika bra att vara skyddad i "förväg".

Använder du kondom medans du jobbar?

Du kanske ska få ligga när du kommer hem.... så då är det lika bra att vara skyddad i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Använder du kondom medans du har sex?

Du kanske ska få ligga när du kommer hem.... så då är det lika bra att vara skyddad i förväg

Fix'd it for ya!

Inte kondom som första val, p-piller för tjejen däremot.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch