Permalänk
Medlem

Slimma min HTPC

Tjena,

Är på G att inköpa min första HTPC som främst kommer att användas för att se 1080p filmer och lyssna på musik tillsammans med min 42" LCD tv och 5:1 hemmabiosystem. Tänkte köra ljud genom SPDIF och bild genom HDMI. Fokus är därmed på att den ska visa HD film bra och vara relativt tyst (inget extremt...).

Har kikat runt en hel del på forumet efter olika setups och tillslut plockat ihop min egna:

Antec Fusion Remote 1 490 kr
Gigabyte GA-H55M-USB3 1 069 kr
Intel Core i3 530, 2.93GHz 1 122 kr
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX 2 007 kr
1TB Western Digital Caviar Green, SATA II 695 kr
Scythe Ninja 2 Rev. B 413 kr
be quiet! Straight Power E7, 400W 80+ 582 kr

Jag har dock några funderingar:

  • Är dessa komponenter kompatibla med varandra?

  • Saknas någon komponent?

  • Behöver jag lägga till några kablar eller liknande?

  • Den blev ungefär två tusenlappar för dyrt, några tips för att få ner det lite?

Stort tack för eventuell hjälp!!!

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

om du vill få ner priset så kan du nog klara dig med billigare minnen, 4gig är mer än tillräckligt så du kan ju välja med en långsamare minne på 4gig eller bara tabort en av stickorna, 2gig ram bör räcka sålänge du inte hade tänk köra vista eller nott.
sen så finns det ju andra chassin, vad jag har läst så är ir-sensorn etc dålig på den
bättre att du köper ett htpc chassi för kanske 600-800 o sen köper en extern ir-mottagare+kontroll, eller rent utav ett minikeyboard med bluetouth.
förövrigt ser det bra ut, hur som helst kan du ju iaf spara in runt 2000spänn på att dra ner på ram, billigare chassi (de flesta har ju bra inbyggda nätagg så du kan ju dra av det oxo)

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med bra mycket mindre prestanda. Dessutom vet jag inte om Intels DXVA stödjer h264 över L4.1, vilket både AMD och Nvidia gör.
Kör på AMD istället så får du en ordentlig chipset tillsammans med den billigaste dual-coren du kan hitta. Se bara till så du får UVD2 (785G, 880G eller 890GX).

Angående minne... du behöver inte mer än 2GB, och framför allt inte så snabba minnen. Ett set på 2x1GB-stickor i 1333MHz är mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Du kan spara in en del pengar på att gå över till AMD plattformen och byta minnena till billigare diton. Kylaren du valt kommer inte fungera i det chassit, försök istället hitta Ninja mini eller annan kylare som inte är mycket högre än 110mm. Ninja mini klarar sig passivt i det chassit med den AMD jag länkat.
Håller inte med föregående talare om att du ska gå på billigare chassi utan fjärr och display, detta kommer bara bli dyrare i längden om du vill skaffa display och fjärr senare.

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H 812Kr
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se

AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 748Kr
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 - Inet.se

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 1069
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se

Summa 2629 istället för 4198

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk

Lägg till en tystare processorkylare, man kan lägga till mer ram, fast det är helt onödigt:P

//Calle

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Får verkligen en Scytch Ninja plats i den lådan? Ninja verkar vara högre än yttermåttet på lådan...

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla snabba och hjälpsamma kommentarer!

Ditt förslag ser riktigt bra ut. Ska kika nogrannare imorgon och komma fram till en ny setup. En kort fråga bara, vad är skillnaden på processorn du länkat och den som mikatataku länkat?

h264 över L4.1 som ajp_anton nämner förstår jag inte riktigt vad det är, men antar att det skulle stödjas av AMD setupen?

Jag behöver inte lägga till några kablar eller dylikt? Nätagget duger gott?

Somsagt, återkommer med en ny setup imorgon!

Tack återigen!!!

Skrivet av Belorios:

Du kan spara in en del pengar på att gå över till AMD plattformen och byta minnena till billigare diton. Kylaren du valt kommer inte fungera i det chassit, försök istället hitta Ninja mini eller annan kylare som inte är mycket högre än 110mm. Ninja mini klarar sig passivt i det chassit med den AMD jag länkat.
Håller inte med föregående talare om att du ska gå på billigare chassi utan fjärr och display, detta kommer bara bli dyrare i längden om du vill skaffa display och fjärr senare.

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H 812Kr
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se

AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 748Kr
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 - Inet.se

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 1069
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se

Summa 2629 istället för 4198

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadoZ:

h264 över L4.1 som ajp_anton nämner förstår jag inte riktigt vad det är, men antar att det skulle stödjas av AMD setupen?

h264 finns i flera "nivåer"/levels där högre nivå betyder bättre komprimering men är mer prestandakrävande att spela upp. Blu-ray använder L4.1, så ingen brydde sig riktigt att stödja högre.
Nvidia var först med att stödja upp till L5.1, och för nån månad sen även AMD.

Notera att L5.1 inte betyder bättre kvalite än Blu-ray och att du därför aldrig kommer behöva det, utan bara att det är mer effektivt kodat. Det finns filmer "där ute" i >L4.1, så vill du vara säker på att alltid kunna spela upp allt så ska du ha stöd för det.

Detta kräver även mer grafikminne, rekommenderar att du delar lite systemminne till grafiken så du har 512MB.

Permalänk
Medlem

Okej! I get it. Låter som det är 4.1 jag vill ha, hur ser jag om det finns eller inte? Fungerar det med:
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H 812Kr
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se

AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 748Kr
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 - Inet.se

Dela grafikminne är något jag antar att man gör i bios eller liknande sedan?

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

Förrästen, vart får jag tag på en Ninja Mini?

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

Vad tänkte du köra för operativ?

Kör själv på ett 785g baserat moderkort från Gigabyte, en Athlon X2 245 processor och 2gb väldigt gamla och slöa minnen. Fungerar ypperligt när jag kör Windows. Processorn är tillräckligt stark för att själv kunna avkoda 1080p material.
Har även Antec Fusion Remote burken. Inga problem med IR mottagaren. Fjärren + displayen fungerar klockrent tillsammans med XBMC efter lite pill, Eventghost och betadrivrutiner från Soundgraph.

Provade med Ubuntu för ett par månader sen och kom fram till (efter att HTPC'n höll på att åka ut genom fönstret) att Linux och ATI är totalt dödfött för HTPC bruk.
Vet iofs inte hur Intels i3'a fungerar med Linux heller ska väl sägas.

Sen har i3'an bitstreamat ljud om du nu skulle ha använding för det nån gång i framtiden.

Annars för Windows så rekommenderar jag AMD konfigurationen.

Permalänk
Medlem

Det blir definitivt windows, inte bestämt vilken variant dock. Vad kör du? Vad är det för skillnad på:
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz och
AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz som visas ovan.
Vad är anledningen till att 240:n är dyrare trots lägre klockfrekvens?

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadoZ:

Förrästen, vart får jag tag på en Ninja Mini?

Den verkar ha försvunnit nu nyligen ifrån sverige.

Skrivet av MadoZ:

Det blir definitivt windows, inte bestämt vilken variant dock. Vad kör du? Vad är det för skillnad på:
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz och
AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz som visas ovan.
Vad är anledningen till att 240:n är dyrare trots lägre klockfrekvens?

Skillnaden är att 240e är en energi effektivare modell (tdp på 45 Watt) medans 245 som andra valt är en något energihungrigare modell och har tdp på 65 watt istället. Ingen jätteskillnad men i en HTPC är det alltid trevligt med så energisnåla saker som möjligt.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Okej, borde jag välja ett nätagg med lägre effekt om jag kör på "e"-versionen? Något tips?

Något tips på en alternativ processorkylare? Det behövs ingen separat chipsetkylare eller? Det kanske ingår?

Visa signatur

jaha

Permalänk

Tror jag köpte den sista Scythe Ninja Rev.B som fanns ute, var på on/off webshop. På alla andra ställen som prisjakt länkade till så var det fel i lagersaldot, de hade inga hemma i verkligheten.

Jag har en antec fusion black låda och den passade med någon mm till godo.
Använder bara fläktarna som följde med, vände dock på dem så de blåser in i lådan. Kör dem på mellanhastighet och kopplade dem på chassi fan på modekortet och sen cool and quiet profilen på det.

Scythe Ninja 2 Rev.B får inte plats.
Du får nog leta begagnat eller köpa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadoZ:

Okej, borde jag välja ett nätagg med lägre effekt om jag kör på "e"-versionen? Något tips?

Något tips på en alternativ processorkylare? Det behövs ingen separat chipsetkylare eller? Det kanske ingår?

Tycker du kan stanna vid 400 Watt, du tjänar inte direkt något på att ta mindre.

Lite tips på alternativa kylare som ska fungera i Antec Fusion
Scythe BIG Shuriken - Inet.se
Scythe Shuriken Rev. B - Inet.se
Thermalright AXP-140 - Inet.se
Nexus LOW-7000, Socket 775/1366 - Inet.se
Scythe Samurai ZZ - Inet.se
Arctic Cooling Freezer 7 LP - Inet.se

Inte hundra på att denna funkar, men 111mm borde gå in
Nexus XiR-2300 Full Aluminum Heat Pipe Cooler - Inet.se

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadoZ:

Okej! I get it. Låter som det är 4.1 jag vill ha, hur ser jag om det finns eller inte? Fungerar det med:
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H 812Kr
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se

AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 748Kr
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 - Inet.se

Dela grafikminne är något jag antar att man gör i bios eller liknande sedan?

Det jag menar är att du lika gärna kan ha upp till L5.1 när det ändå finns. Och det är alltså AMD och Nvidia som har detta. Spelar ingen roll vilket moderkort du väljer, så länge du håller dig borta från allt superbilligt som saknar UVD (typ 740G och liknande chipsets).

Dela minne gör du i BIOS ja.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Finally, detta är setupen som jag kommit fram till:

Inget som saknas? Kommer detta att fungera ihop?

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H 812 kr
1TB Western Digital Caviar Green, SATA II 695 kr
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 748 kr
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 1 069 kr
be quiet! Straight Power E7, 400W 80+ 582 kr
Antec Fusion Remote 1 490 kr
Scythe BIG Shuriken 327 kr

Total kostnad: 5 784 kr

Med erat godkännande slänger jag in en beställning i dagarna

Stort tack för all hjälp, vart otroligt bra!!!

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadoZ:

Finally, detta är setupen som jag kommit fram till:

Inget som saknas? Kommer detta att fungera ihop?

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H 812 kr
1TB Western Digital Caviar Green, SATA II 695 kr
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 748 kr
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 1 069 kr
be quiet! Straight Power E7, 400W 80+ 582 kr
Antec Fusion Remote 1 490 kr
Scythe BIG Shuriken 327 kr

Total kostnad: 5 784 kr

Med erat godkännande slänger jag in en beställning i dagarna

Stort tack för all hjälp, vart otroligt bra!!!

Det kommer fungera bra, men du kanske också ska ha en optisk enhet (kanske bluray ?). Sen glöm inte heller å köpa kablage på en gång, om du inte har hdmi å dylikt redan liggandes.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Schysst. Behövs det nagot extra kablage internt i datorn? Jag har koll pa vad jag behöver utat.

Skrivet av Belorios:

Det kommer fungera bra, men du kanske också ska ha en optisk enhet (kanske bluray ?). Sen glöm inte heller å köpa kablage på en gång, om du inte har hdmi å dylikt redan liggandes.

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadoZ:

Schysst. Behövs det nagot extra kablage internt i datorn? Jag har koll pa vad jag behöver utat.

Det mesta brukar följa med, det är nog mest om de snålat på satakablar till moderkortet eller liknande för normalt är att minst två följer med.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk

köp ett at3iont-deluxe så slipper du fläktar och nätagg. man får en fjärr med på köpet dessutom.
har ett själv och förstår inte varför man köper något annat till en htpc...
kör detta i en fractal design array med ljudisolering och 2st 1TB diskar. det är så tyst att min bildskärm jag använde under installationen överröstade datorn

Permalänk

HTPC som kör xbmc på ubuntu 10.04

Jag sällar mig till ledet med dom som skall sätta ihop en egen HTPC.
Finns ju färdiga smidiga, snygga och hyftsat billiga varianter. Men jag vill kunna välja komponenter själv varför jag nu plockat ihop en.

SKulle gärna vilja ha feedback ifall det är någonting jag glömt.
Användningsområde: visa film, spela musik, göra bildspel av mina privata bilder alltså inte spela, därför tror jag detta paket täcker mina behov, vad tror ni?

Antec Fusion Remote - Silver (Ej PSU)
Artikelnummer: 95201 st à 1569 kr

Gigabyte - Socket AM3 - mATX AMD 785G (GA-MA785GMT-UD2H) - DDR3 / PCI-E / SATA
Artikelnummer: 101864 st à 939 kr

Kingston HyperX blu 2048MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KHX1600C9D3B1/2G)
Artikelnummer: 113540 st à 499 kr

Samsung EcoGreen F2 1,5TB (5400RPM / 32MB Cache / NCQ)
Artikelnummer: 98996 st à 699 kr

Totalpris: 3 706

Bugar och tackar för alla råd i förhand!