GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

heej!

har problem med att hela spelet laggar till när jag vänder gubben eller ska svänga in på en väg åt sidan.
alltså det känns som att datorn har problem att ladda "världen" men med tanke på att jag har 5870, i5 750 m.m så skulle jag inte tro det.
kan väl vara denna anledningen elr?:

*HOST* bort

Brott mot §7
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

PS. Ja, jag skrattar (lol me out) ut dig..

Edit: @ Najk.. såklart, my bad

Permalänk

Hej! Sitter just nu på en E6600, 2gb ram och ett ATI 4770. Flyter inte alls. Funderar nu på att fixa en begagnad Q6600,nytt moderkort och 4gb minne. Tror ni jag kommer att få en stor prestanda ökning om jag skaffar dessa grejer ? Kör W7 om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

någon som vet om det finns en fuskkod som gör att det blir mindre trafik ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LOLmeOUT:

någon som vet om det finns en fuskkod som gör att det blir mindre trafik ?

Sänk vehicle density i grafikinställningar så blir det mindre trafik.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt GTA IV för 80kr på steam Tror ni jag kan spela det på min dator? Kolla sign.

EDIT: Kan köra processorn i 3,5Ghz utan problem.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ASUSG15:

Har precis köpt GTA IV för 80kr på steam Tror ni jag kan spela det på min dator? Kolla sign.

EDIT: Kan köra processorn i 3,5Ghz utan problem.

Varför skulle du INTE kunna det ?

Permalänk

Det är lite konstigt,jag,lixom många andra, köpte spelet för 80kr och när jag tar Auto Config så får jag det mesta på High med upplösningen 1920x1080 men såklart laggar det :/ SÅ jag sänkte allt till medium och upplösningen till 1280x720 och allt med "view" och det där till ganska lågt och då flyter det ganska så bra men det ser ganska förjävligt ut och jag får endå smålagg när jag kör fort med något fordon.

Någon som vet varför? Det står att jag bara använder 300mb av 1009 också..

Lite komiskt att en X360 kan köra det bättre och den kostar bara 2500kr.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk

du kanske borde prova att höja upplösningen, alt klocka cpun mer
4g ram är också gräns fall till gta, men borde gå utan större problem om du stänger av det mesta som körs annars

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle du INTE kunna det ?

Fan va glad du va då

Efter att laddat ner spelet så kan jag säga att det funkade ganska bra med alla inställningarna på high och spelet flyter ganska bra. Kör i 1440x900

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle du INTE kunna det ?

Normalt sett bör det vara självklart men nu snackar vi om GTA IV tidernas sämst optimerade spel.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av mackan50:

Blir så besviken...Köpte spelet alldeles nyss då jag har övervägt det fram och tillbaka sen det släpptes till pc och jag har kollat specsen och jag borde kunna spela det men icke det laggar dase, spelet fryser osv..

Senaste drivrutinerna till ditt grafikkort.
Senaste patchen till GTA IV.
Stäng ner ALLA onödiga program som ligger och drar i bakgrunden.
Sänk upplösningen en bit.
Så ska det flyta på bättre.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ASUSG15:

Fan va glad du va då

Efter att laddat ner spelet så kan jag säga att det funkade ganska bra med alla inställningarna på high och spelet flyter ganska bra. Kör i 1440x900

Oja

Skrivet av BlommaNN:

Normalt sett bör det vara självklart men nu snackar vi om GTA IV tidernas sämst optimerade spel.

Hehe agreed..

Dock funkar det bra på mitt 8600GT och E6550 med allt på lägsta utan problem så det ska ju funka på hans dator.

Permalänk
Medlem

Funkar bara en gång

Hej alla!
Jag har köpt spelet på Steam och det funkar bra på höga settings, när jag har spelat klart för dagen och stänger ner och skall kanske spela dagen efter så klickar jag på Login därefter händer inget, dvs spelet startar inte mer än en gång.
Har testat att defragmentera, dubbelkollat mina inloggningsuppgifter etc men jag kommer inte vidare.
Har även testat att ominstallera och då är det samma historia igen, vad kan vara fel?

Visa signatur

B450-I
Ryzen 3600
1080Ti

Permalänk

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på detta spel, har inte kunnat spela det på flera månader utan lagg.

När jag kör benchmark så får jag en genomsnittsfps på 56, jag har allt på low, upplösningen på 1680x1050 samt draw distance på 20. (Notera att i benchen så droppar inte fpsen lägre än 30 någon gång)

Efter cirka 30 sekunders spelande så droppar fpsen från 56 till 10, vilket gör det ospelbart. Den stannar sedan på 10-14 fps resten av spelsessionen. Om jag testar starta om spelet så kan jag spela ytterligare 30 sekunder, sedan så droppas fpsen igen.

Jag har kollat tempen på grafikkortet och cpun och den maxxar 74 på cpun och 63 på grafikkortet, vilket inte är speciellt högt?

Grafikkort: 5750 1 gb
Processor: Q6600 3.0 ghz
Minne: Corsair 4 gb

Har letat ett bra tag efter en lösning, men lyckas aldrig hitta någonting som fungerar. Har installerat om spelet samt windows, och bytt från ett 8800 gt till mitt nyvarande kort, och det har alltid vart samma problem. Lösning, någon?

Permalänk
Skrivet av jagspelardator:

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på detta spel, har inte kunnat spela det på flera månader utan lagg.

När jag kör benchmark så får jag en genomsnittsfps på 56, jag har allt på low, upplösningen på 1680x1050 samt draw distance på 20. (Notera att i benchen så droppar inte fpsen lägre än 30 någon gång)

Efter cirka 30 sekunders spelande så droppar fpsen från 56 till 10, vilket gör det ospelbart. Den stannar sedan på 10-14 fps resten av spelsessionen. Om jag testar starta om spelet så kan jag spela ytterligare 30 sekunder, sedan så droppas fpsen igen.

Jag har kollat tempen på grafikkortet och cpun och den maxxar 74 på cpun och 63 på grafikkortet, vilket inte är speciellt högt?

Grafikkort: 5750 1 gb
Processor: Q6600 3.0 ghz
Minne: Corsair 4 gb

Har letat ett bra tag efter en lösning, men lyckas aldrig hitta någonting som fungerar. Har installerat om spelet samt windows, och bytt från ett 8800 gt till mitt nyvarande kort, och det har alltid vart samma problem. Lösning, någon?

Dra ner upplösningen till 1440x600 och stäng ner alla onödiga program i bakgrunden, t.ex fraps osv.
Stäng av skuggan också.
Dra ner allting till 20;
View distance
Object distance
Vehicle density

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

En polare till mig kör i7 960, XFX 5970 BE, Corsair XMS3 1600MHz CL7 6GB och när han vänder om sig snabbt så ser man saker laddas fram lite längre bort, stegar på hus, balkonger etc. Också texturen på husen ritas upp lite efter. Ibland så blir vägar, hus och diverse annat grått av någon anledning. Han drog ner lite grafik settings så blev det bättre men känns som om det setupet borde kunna köra spelet på absolut bästa grafiken.

Kan det vara drivrutin baserat? Kör på Catalyst 10.6.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

En polare till mig kör i7 960, XFX 5970 BE, Corsair XMS3 1600MHz CL7 6GB och när han vänder om sig snabbt så ser man saker laddas fram lite längre bort, stegar på hus, balkonger etc. Också texturen på husen ritas upp lite efter. Ibland så blir vägar, hus och diverse annat grått av någon anledning. Han drog ner lite grafik settings så blev det bättre men känns som om det setupet borde kunna köra spelet på absolut bästa grafiken.

Kan det vara drivrutin baserat? Kör på Catalyst 10.6.

Se till att han har senaste patchen på GTA också, 1.0.7.0

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Skrivet av kurdpopcorn:

Dra ner upplösningen till 1440x600 och stäng ner alla onödiga program i bakgrunden, t.ex fraps osv.
Stäng av skuggan också.
Dra ner allting till 20;
View distance
Object distance
Vehicle density

Testade med allt ännu lägre: graffe.JPG
Dessa inställningar för att vara exakt. Kunde spela med en fps på 70-75 kanske, i 5 min. Sedan kom fpsdroppen tillbaka, exakt som förut, helt omöjligt att lira med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Se till att han har senaste patchen på GTA också, 1.0.7.0

Var ser man vilken patch man har? Var kan man ladda ner senaste?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Var ser man vilken patch man har? Var kan man ladda ner senaste?

Download Grand Theft Auto IV Patch 1.0.7.0 - This is the latest patch for the PC version of GTA IV - Softpedia

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Är det bara för mig som spelet vägrar starta efter 1.0.7.0?
Jag har köpt spelet, patchat, och vill köra online, men när jag dubbelklickar på ikonen så bootar det, datorn arbetar, slutar arbeta. Sen händer inget mer.

Någon som kan hjälpa?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Skrivet av kurdpopcorn:

Är det bara för mig som spelet vägrar starta efter 1.0.7.0?
Jag har köpt spelet, patchat, och vill köra online, men när jag dubbelklickar på ikonen så bootar det, datorn arbetar, slutar arbeta. Sen händer inget mer.

Någon som kan hjälpa?

Det hände för min kompis, jag installerade om det för han och då fungerade det. Fick du inte heller någon ikon på skrivborde när du installera?

Riktigt krångligt att installera och få det att funka bra tycker jag. Jag och tre kompisar har köpt det och man har ju fått kämpa på allihop Det är ju ändå ett ganska vanligt spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

En polare till mig kör i7 960, XFX 5970 BE, Corsair XMS3 1600MHz CL7 6GB och när han vänder om sig snabbt så ser man saker laddas fram lite längre bort, stegar på hus, balkonger etc. Också texturen på husen ritas upp lite efter. Ibland så blir vägar, hus och diverse annat grått av någon anledning. Han drog ner lite grafik settings så blev det bättre men känns som om det setupet borde kunna köra spelet på absolut bästa grafiken.

Kan det vara drivrutin baserat? Kör på Catalyst 10.6.

Jag har samma problem som din vän. Jag har även testat att lägga gta iv på min ssd, men problemet kvarstår. med senaste patchen får jag riktigt jobbiga fps drops om jag snabbt roterar kameran runt min karaktär.
vilket skitspel

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man måste lägga till en DLL fil eller något för att få en ps2 kontroll som man sätter i usben för att den ska funka? Känns som jag sökt genom hela nätet.

Permalänk
Medlem

Sitter och klurar lite på en sak, är det meningen att gubben ska gå när jag inte håller inne/har tryckt på "run"-knappen? Har för mig att i de gamla gta så joggade gubben och man var tvungen att trycka på en knapp om man ville gå och inte tvärtom.

Hur är det för er andra? Joggar er gubbe när ni håller inne "w" eller går han? Känns fel när han går av någon anledning.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Sitter och klurar lite på en sak, är det meningen att gubben ska gå när jag inte håller inne/har tryckt på "run"-knappen? Har för mig att i de gamla gta så joggade gubben och man var tvungen att trycka på en knapp om man ville gå och inte tvärtom.

Hur är det för er andra? Joggar er gubbe när ni håller inne "w" eller går han? Känns fel när han går av någon anledning.

Han går när man inte trycker ned springknappen, ja. I vilket fall är det så för mig.

Permalänk

gissar på att det finns en instälning för det, min går både i gamla o nya

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Har för mig att man håller nere shift för att jogga, sen pumpa på shift för att kuta tills man blir trött. Kan ha fel, men det är vad jag minns!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Okej. Får undersöka saken närmare, tycker bara det känns "fel" på något sätt men det verkar vara inbillning. Tycker dock det varit skönt om han joggat när jag tryckt på "w", gett fullt ös när jag trycket på "run" och han hade gått när jag trycker på en "walk" knapp.

EDIT: Kom på varför det kändes fel, det är inte att gubben går utan att när jag trycker på "run" så kubbar han järnet. Jag kan alltså välja mellan att gå och att sprinta vilket är väldigt osmidigt

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core