World of Warcraft: Cataclysm får stöd för DirectX 11

Permalänk
Skrivet av Knaris:

WoW är det mmo med absolut minst grinding och du behöver inte grinda alls... till skillnad från t.ex. aion som bygger på grinding

Det beror väl på om man räknar "gå dit döda dessa" som grinding...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Jo Wow är nog inne på sista expansionen eller så. Jag undrar vad deras hemliga mmo är för något.

Om du tror de har du väldigt fel, speciellt nu när de är ACTIVISION-blizzard. De pengakåta jävlarna kommer trycka ut minst 6 expansioner till.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

vänta nu...ett spel som snart har 5 år på nacken får en grafisk uppdatering och vi klagar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Men en större nyhet är att det kommer med Hardware cursor i OpenGL på Windows klienten. Vilket betyder att folk kan njuta av World of Warcraft i Linux med högre fps än Windows inte lägre, som nu när de är tvingade att köra DirectX på grund av Hardware cursor.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Och vad baserar du detta på?

För att jag har spelat alpha/beta sedan ett tag tillbaka samt World of Warcraft: Cataclysm Beta - (English) Forums -> Toys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

vänta nu...ett spel som snart har 5 år på nacken får en grafisk uppdatering och vi klagar

PC-spelare klagar alltid, på allt. It's what we do.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scirocco:

Men en större nyhet är att det kommer med Hardware cursor i OpenGL på Windows klienten. Vilket betyder att folk kan njuta av World of Warcraft i Linux med högre fps än Windows inte lägre, som nu när de är tvingade att köra DirectX på grund av Hardware cursor.

Jaså? Intressant, det var på tiden faktiskt. Man fick trixa en hel del tidigare för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knaris:

WoW är det mmo med absolut minst grinding och du behöver inte grinda alls... till skillnad från t.ex. aion som bygger på grinding

Håller med... men med lite dx11 inblandat kanske man kan få det att se lite roligare ut (alla växter i spelet skulle behöva lite tillsnyggning)

Bara för att det finns spel som du behöver grinda mer i betyder det inte att grindingen inte är liten i wow.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att testa Cataclysm till hösten, synd dock att jag bara har DX10.1 hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaGi:

För att jag har spelat alpha/beta sedan ett tag tillbaka samt World of Warcraft: Cataclysm Beta - (English) Forums -> Toys!

"Enables the DirectX 11 renderer. Should look identical to d3d9/d3d9ex but it runs faster. Allows the usage of Shader Models 4 and 5. "

Men helt klart kommer ju grafiken bli bättre med tiden, kan inte bli sämre på något sätt iaf.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bara för att det finns spel som du behöver grinda mer i betyder det inte att grindingen inte är liten i wow.

Grindingen beror på vad man menar, om man menar leveling så behöver man aldrig grinda längre för att komma till 80, då det finns quests hela tiden.
Men om man menar gear, så blir det mycket grinding i instancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

vänta nu...ett spel som snart har 5 år på nacken får en grafisk uppdatering och vi klagar

Över 5 år faktiskt

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är många fast i uppfattningen att DX10/DX11 automatiskt ska medföra en massa snygga nya effekter (helst till samma prestanda också).

Det finns andra fördelar med DX11, som t.ex. att den är mycket snabbare än DX9/DX10 i vissa lägen. Ett spel som ligger på DX9 nivå men använder sig av DX11 gränssnittet för rendrering kan få rejäl ökad prestanda om det inte lägger på extra DX11-effekter. Självklart är prestandan kopplad till vissa funktioner som förbättrats, så spel som inte utnyttjar det hårt får inte så stor skillnad.

Jag är helt klart för att spel supportar DX11 utan något extra än bara själva renderpathen. Prestanda är trevligt.

Mer DX11-spel tack, gärna 64-bit stöd också. Mycket minne borde flera MMO gilla t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

vänta nu...ett spel som snart har 5 år på nacken får en grafisk uppdatering och vi klagar

90% av de som hänger här har klagande som favoritsyssla.

Permalänk
Medlem

Hmm, spelar inte wow själv pga tidsbrist men är det bara jag som vill ha WoW " 2 " ?

Expansioner må vara kul men det är ändå inte ett nytt spel :/

Iofs är det Blizzard vi snackar om så om de läcker ut nåt om WoW " 2 " skulle det ändå inte bli aktuellt förräns 2015.

Tycker dock att dx11 är ett steg i rätt riktning !

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite kul att det klagas på ett spels grafik då de har 11 miljoner betalande användare. BETALANDE. Ca 800 Miljoner kr i månaden i intäkter om man räknar med lite olika prisbilder i världen. Plus inköp av de 3 exp pack som kommit. Ca 5 miljarder kr där då också.

Grafiken är inte det som säljer spel, om man inte tycker om att pixelrunka

(nej, jag spelar inte WoW)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Vilka nya grafikkort som säljs idag har inte stöd för dx11? dock kan nog WoW skapa en liten försäljningsvåg av nya kort. kidsen lär väl ha de senaste och flashigaste effekterna när dom lirar WoW

För det är ju barn som spelar wow bara...
Ännu en gång tar en idiot för sig och skriver rena lögner på forum. Det gör bara så folk tar dig mindre seriöst och ser dig som du förtjänar.
/

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tycker det är lite kul att det klagas på ett spels grafik då de har 11 miljoner betalande användare. BETALANDE. Ca 800 Miljoner kr i månaden i intäkter om man räknar med lite olika prisbilder i världen. Plus inköp av de 3 exp pack som kommit. Ca 5 miljarder kr där då också.

Grafiken är inte det som säljer spel, om man inte tycker om att pixelrunka

(nej, jag spelar inte WoW)

man spelar inte wow för grafikens skull då hade man lirat nått annat istället typ kanske Aion eller så.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vilka nya grafikkort som säljs idag har inte stöd för dx11? dock kan nog WoW skapa en liten försäljningsvåg av nya kort. kidsen lär väl ha de senaste och flashigaste effekterna när dom lirar WoW

Du menar, ungefär exakt samma sak som dom flesta kids här eftersträvar?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Skönt! Då kommer mitt 5850 till ännu mer nytta. WoW är till och från fortfarande det roligaste spelet. Till skillnad som tex Crysis, otroligt fin grafik @ högsta inställningar, men gameplay och känsla är värre än battletoads.

Permalänk
Skrivet av Knaris:

WoW är det mmo med absolut minst grinding och du behöver inte grinda alls... till skillnad från t.ex. aion som bygger på grinding

Hehe, kukl kille. Nu för tiden ja, men jag antar att du började spela efter 2.3.3 eller 1.12.2 tillochmed så du kan vara tyst.

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Hehe, kukl kille. Nu för tiden ja, men jag antar att du började spela efter 2.3.3 eller 1.12.2 tillochmed så du kan vara tyst.

Jag började spela wow på releasedagen, och visst var det en del grinding DÅ, men vad har det med saken att göra? Jag trodde vi diskuterade WoW som det är idag.

Permalänk
Medlem

Grafiken är inte dragkraften till WoW även om den i mina ögon är skit nice.
Alla andra MMO som släpptes då såg fan skit ut om man bortser från Lineage 2, comic grafiken funkar skit bra med tanke på att man inte kan få så bra realism ändå vilket gör att en sån grafik blir snyggare än det som kunde skapas tidigare.
Om ni kollat in några screenshots på den nya världen och grafikuppdateringarna som gjorts så är de fan jääävligt snygga!

Permalänk
Medlem

Ni som säger att man inte spelar wow för grafikens skull det är sant. Men enligt mig vore WoW för jävla mycket roligare om det var riktigt bra grafik också.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anilusion:

Jag började spela wow på releasedagen, och visst var det en del grinding DÅ, men vad har det med saken att göra? Jag trodde vi diskuterade WoW som det är idag.

Håller med det är fan i princip in grinding alls i wow just nu har lirat hardcore back in the day och det var hyfsat mycket grind då, inget om man jämnför med typ Lineage 2 back in the day dock.

Permalänk

Tycker dom borde satsa mer på att optimera spelet för flerkärniga datorer. Som det är idag använder WoW 2 kärnor, medans ev resterande kärnor tar hand om vissa "restuppgifter".

WoW i sig är ju ett väldigt cpu krävande spel, mycket som händer överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Håller med det är fan i princip in grinding alls i wow just nu har lirat hardcore back in the day och det var hyfsat mycket grind då, inget om man jämnför med typ Lineage 2 back in the day dock.

Det är ju som andra nämnt, definitionen av en grind. Att grinda är att göra samma saker med ingen eller liten variation om och om igen. 80% av lvlandet är ju grind. 100% av gathering är grind. Raid blir grind efter några ggr eftersom du är där för att grinda utrustning, det slutar ju att vara intressant / roligt efter att man klarat en instans några ggr. Att spela ett spel för att få tag på bättre utrustning endast är inte min grej.

Vad som hade varit roligt hade varit instanser med extremt stor random faktor på motståndet så det blir enorma skillnader på vad man måste göra och tänka på och det finns inte i wow. Finns inte i många mmo's alls, men det spelar ingen roll, wow är ändå en stor grind.

För att pve skall vara roligt så behövs det betydligt utmaningar än vad wow har att erbjuda idag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Aha, så de får DX11 och lyckas göra reflektioner i vattnet, BRAVISIMO BLIZZARD.

Nej jag vill se vad Turbine klarar av med DX11 i LOTRO, DX10 gav fan snyggare vatten i LOTRO än DX11 gör i WoW.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Sötast
Skrivet av HenrikM:

Tycker det är lite kul att det klagas på ett spels grafik då de har 11 miljoner betalande användare. BETALANDE. Ca 800 Miljoner kr i månaden i intäkter om man räknar med lite olika prisbilder i världen. Plus inköp av de 3 exp pack som kommit. Ca 5 miljarder kr där då också.

Grafiken är inte det som säljer spel, om man inte tycker om att pixelrunka

(nej, jag spelar inte WoW)

Men om man vänder på det så blir det plötsligt helt ofattbart.

Ett företag som blizzard med ett sådant pengaflöde tycker man borde ha pengar till
*Optimering
*Ny grafikmotor som inte är 5+ år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Men om man vänder på det så blir det plötsligt helt ofattbart.

Ett företag som blizzard med ett sådant pengaflöde tycker man borde ha pengar till
*Optimering
*Ny grafikmotor som inte är 5+ år gammal.

Blizzard behöver inte göra det eftersom massor fortsätter att spela ändå. Skulle de uppdatera spelet så det blev mer krävande grafiskt kanske de skulle tappa spelare istället.

De håller förstås redan på med ett nytt MMO och spelmotor. Men det är inte alls bråttom då det först blir intressant att presentera då WoW börjar tappa spelare.