Permalänk
Medlem

Apple macbook 15.4

Hej

Har precis lagt upp en tråd i köpråd med stationär dator som jag hoppas få svar på snart. Men jag är också ute efter en bärbar dator som jag kan använda i skolan samt utomlands då jag kommer åka till USA om 1.5 år, så känns det skönt att kunna ha med sig sitt digitala liv i handen.

När det kommer till bärbara datorer så är det ingen tvekan om att jag väljer apples produkter då dem är robusta pålitliga bra service och en snygg och bra dator får man ju också. Som jag skrev i min andra tråd så kommer det användas mycket abode program på datorn, såsom dreamweaver photoshop, after effects, musik redigerings program och final cut samt autodesk program.

Jag är ju givetvis fullt medveten om att jag inte kommer få extrem prestanda ifrån en bärbar men känns ändå som apple levererar ändå bra. Jag skulle inte ha något emot om datorn klarar av multitasking bara ett plus, sen såg jag att batteritiden är ytterst bra så det är ju bara ett plus sen att touchpaden är så otrligt bra lyfter ju det hela bara ännu mer.

När det kommer till tillbehör så skulle jag vilja ha era åsikter om en extern skärm, återigen i förra tråden jag skrev så sökte jag efter en ips-panel då jag vill ha den knivskarpa känslan över det hela har ni något att rekommendera? Apples 30 tum känns ju lite dyr att köpa även om det är den man vill ha. Sen undrar jag också hur är det med kylning på datorn ? Är den helt passiv är har den några fläktar och hur mycket låter den/dem i högvarv och vad ligger temperaturerna på i en apple dator?

Sen när det kommer till design så har jag en ritplatta (pc-tablet) här hemma som används mycket kommer den fungera i os x utan problem ? Har ni några tips på en vit fin usb-hubb? Då jag såg på en utav mina lärarens macbook hade bara 2 usb uttag vilket känns som dem kommer bli uppfyllda ganska snabbt, plus blir det inte lite trångt på sidan, med nätverkskabel bildskärmskabel, strömkabel + usb kablar?

Hoppas jag inte har gjort texten alltför grötig nu. Jag hade även tänkt stoppa in en intel x25 g2 160gb hårddisk i datorn också, eller har ni någon annan hårddisk att rekommendera läst att apples standard ssd enheter inte är något att hurra över?

Till processor val, vilken är det som gäller är det värt några extra tusen för en i7 ? istället för i5? samt till ram minnen vad är att rekommendera för mina ändamål?

Mvh

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem

Tjenare..

Batteritiden på macbook skall du helst ta med en stor spade salt. Den stämmer faktiskt under optimala förhållanden. Skulle tippa på lite surf, ingen bluetooth, flash animationer på internetsidor avstängda, skärmen på minimal styrka. I jämförelse kan jag ta våran macbook pro 13" (2010) vs. våran Acer Timeline 4810t. På pappret ser det ut att vara 10 timmars batteritid för Macen och 8 timmar för acern. Efter att ha kollat 1 film på macbooken så har jag två 28% kvar av batteriet, efter att ha kollat en film med acern har jag 50-60% batteritid kvar. Då har acern över 1,5 år på nacken. Så med acern klarar jag lugnt av att se 2 filmer på raken och surfa med i 0,5-1 timmar efteråt. Med en under 1 månad gammal mac får jag nöja mig med att kunna se en film med fullladdat batteri. Samt så blir Macen rejält mycket varmare, när acern i sin tur faktiskt är helt sval. Vet dock att Macen har betydligt kraftigare komponenter i ett mer komprimerat utrymme, med en i princip ljudlös fläkt, och chassiet fungerar väl som en extra värmetransportör så man skall väll kanske anse att höljet fungerar någon typ av kylfläns. Under idle belastning går 13"aren med temperaturer från 35c-45c vanligtvis med att fläkten är i princip ljudlös (hör acern tydligare på två meters avstånd fast jag har macen i famnen, och då är Acern en mycket tyst bärbar måste jag påpeka). Max temperatur som jag fått upp datorn i är väll kring 90c om jag kommer ihåg rätt, det var när jag testade need for speed shift demot i bootcamp, då snurrade fläkten på omkring 5000-6000varv vill jag minnas (kan hända att jag kommer ihåg fel, men det lät mycket i varje fall och datorn var rejält varm. Men dock verkade allt flyta på väldigt bra i varje fall utan problem.) Fördelarna för macen är:
- Bästa jag sett bildskärms väg
- Snygg som bara den
- Andas kvalité
- Härligt material
- Bra tangentbord med belysning.
- Slot in DVD-brännare
- Magsafe strömkontakt
- TYST
- Snabb nog för de flesta uppgifter
- Touchpaden

Nackdelarna är:
- Blir varm
- Chassit leder ström/spänning, om du kör i ojordat vägguttag. Så var det ifall på min, och tusentals andra användares av aluminium modellen (har testat med båda medföljande kablar, ja). Ordnade sig direkt när man bytte till jordat vägguttag. (Ni andra som har macbooken kan ju kommentera på detta, om era alubookar lider av samma feature/problem (fanboy/neutral))
- Tung för att vara så kompakt
- Touchpadens delay verkar inte gå att få bort. Om man tillexempel drar ett fönster över skärmen med att bara dutta på plattan som man gör med vilken PC-bärbar som helst så släpps fönstret omedelbart när man lyfter fingret. Apples tanke är att om man lyfter bort fingret från plattan när man håller på att flytta ett fönster så håller den kvar fönstret ett tag för att man skall kunna fortsätta att dra fönstret. Denna delay verkar enligt forum på internet inte råda bot på. Enda sättet är att man klickar på den fysiska knappen alltså trycker hårt på plattan tills det klickar och sen drar fönstret, när man släpper den tryckningen så fungerar det som det skall. Det är ju inget fel med att det fungerar så, men det upplevs av mig iaf irriterande att det inte finns inställningar vart man kan ändra till som man själv vill ha det. Kanske någon här kan komma med en lösning på det dilemmat?
- Dåliga MSN klienter, Adium fungerar bäst hittills, men är dålig jämfört med PC-versionen av msn messenger

I övrigt ett mycket bra köp, men jag ångrar litegrann att jag inte köpte mig en ny Acer TimelineX där jag skulle ha fått betydligt snabbare dator, med betydligt bättre batteritid för en betydligt billigare summa pengar och windows 7. Men dock skulle man fått en mycket sämre kvalité och skärm på köpet. Så valet är helt och hållet på vad man prioriterar i slutändan. Själv kommer jag nog att köpa en PC som nästa maskin i varje fall nu när jag sett vad det här med Apple produkter innebär.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Batteritiden på macbook skall du helst ta med en stor spade salt. Den stämmer faktiskt under optimala förhållanden. Skulle tippa på lite surf, ingen bluetooth, flash animationer på internetsidor avstängda, skärmen på minimal styrka. I jämförelse kan jag ta våran macbook pro 13" (2010) vs. våran Acer Timeline 4810t. På pappret ser det ut att vara 10 timmars batteritid för Macen och 8 timmar för acern. Efter att ha kollat 1 film på macbooken så har jag två 28% kvar av batteriet, efter att ha kollat en film med acern har jag 50-60% batteritid kvar. Då har acern över 1,5 år på nacken. Så med acern klarar jag lugnt av att se 2 filmer på raken och surfa med i 0,5-1 timmar efteråt. Med en under 1 månad gammal mac får jag nöja mig med att kunna se en film med fullladdat batteri.

Du har gjort något rejält skummt med din dator för att få den batteritiden. Jag har aldrig haft problem att kika på film/serier i 2 timmar och sen surfa i typ 3 timmar iaf om man kör ljusstyrkan på ca 40%, och då har jag den äldre datorn med endast 7 timmars batteritid. Första gången jag packade upp den så satt jag i 5.5 timme och installerade saker och såg på film och surfade osv, sen hade jag 20% kvar av batteriet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

- Chassit leder ström/spänning, om du kör i ojordat vägguttag. Så var det ifall på min, och tusentals andra användares av aluminium modellen (har testat med båda medföljande kablar, ja). Ordnade sig direkt när man bytte till jordat vägguttag. (Ni andra som har macbooken kan ju kommentera på detta, om era alubookar lider av samma feature/problem (fanboy/neutral))

Det har med strömmen i ditt hus att göra, att byta till jordat kan hjäpla men behöver inte.
Tar du en multimeter och mäter spänningen mellan chassi och golv så får du ut ~50-140v, det sitter alltså i ditt hus.

Kan ju tipsa om att du lyfter fötterna från golvet eller tar på dig dojjor så löser du problemet

Detta gäller för övrigt alla metallytor på all elektronikutrustning i ett sånt hus.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du har gjort något rejält skummt med din dator för att få den batteritiden. Jag har aldrig haft problem att kika på film/serier i 2 timmar och sen surfa i typ 3 timmar iaf om man kör ljusstyrkan på ca 40%, och då har jag den äldre datorn med endast 7 timmars batteritid. Första gången jag packade upp den så satt jag i 5.5 timme och installerade saker och såg på film och surfade osv, sen hade jag 20% kvar av batteriet.

Har inte kunnat göra nått rejält skumt med datorn eftersom det var så från första början.
Måste varit det att jag kollade på just film via voddler, vilket ju givetvis använder sig av Flash, vilket i sin tur leder till mer slukande av batterikraft. Skall ta och undersöka hur det är med filmer från cdon i standard upplösning. Men på Acern klarar jag iaf 2 st voddler filmer. Därav kortare batteritiden på macen vilken inte givetvis tycker om flash. Inte för att Acern heller tycker om flash, men klarar att hålla batteriet längre. Flash borde antingen skrotas helt, eller göras om så att den inte är så krävande, men det lär ju tyvärr aldrig hända :(.

När det gäller spänningen via chassiet så är det redan löst med att dra en tillfällig skarvsladd (i väntan på elektriker som jordar uttaget i kontoret) från köket där vi har jordade uttag. Spänningen var för övrigt ungefär 3v mellan chassiet och skrivbordslampan som jag multimetertestade. Men som sagt, har man eller fixar jordat uttag så löser sig det problemet mest troligt.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Vi vet inte om din ritplatta "pc-tablet" funkar då du inte säger vad det är för fabrikat och modell. Bäst är om du själv kollar på tillverkarens hemsida. a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Vi vet inte om din ritplatta "pc-tablet" funkar då du inte säger vad det är för fabrikat och modell. Bäst är om du själv kollar på tillverkarens hemsida. a

Men om den inte är allt för gammal så borde det inte vara några problem kan jag tycka..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Har inte kunnat göra nått rejält skumt med datorn eftersom det var så från första början.
Måste varit det att jag kollade på just film via voddler, vilket ju givetvis använder sig av Flash, vilket i sin tur leder till mer slukande av batterikraft. Skall ta och undersöka hur det är med filmer från cdon i standard upplösning. Men på Acern klarar jag iaf 2 st voddler filmer. Därav kortare batteritiden på macen vilken inte givetvis tycker om flash. Inte för att Acern heller tycker om flash, men klarar att hålla batteriet längre. Flash borde antingen skrotas helt, eller göras om så att den inte är så krävande, men det lär ju tyvärr aldrig hända :(.

Voddler är ju kasst kodat, så det måste vara det. Voddler är värre än vanlig flash. Och Voddler är ännu sämre kodat till OS X. Jag hade hoppats på Voddler men det va inte speciellt bra.

Skrivet av Skippo:

När det gäller spänningen via chassiet så är det redan löst med att dra en tillfällig skarvsladd (i väntan på elektriker som jordar uttaget i kontoret) från köket där vi har jordade uttag. Spänningen var för övrigt ungefär 3v mellan chassiet och skrivbordslampan som jag multimetertestade. Men som sagt, har man eller fixar jordat uttag så löser sig det problemet mest troligt.

Jag ignorerar bara spänningen, spelar inte så stor roll :p, blir så med metallskal.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ojoj, det var mycket svar man fick dock svarade inte alla inlägg på mina frågor men det bryr jag mig inte om. Blir nog en Macbook pro 15.4 i5 8GB, intel 160gb ssd då 80gb känns lite för lite. Nu är min fråga är det bättre att köpa 8gb minne i efterhand alltså köpa den med 4gb och sedan uppgradera ?

Sen nu när jag har hittat en bra bärbar dator som jag kan ha ute i fält när vi filmar så kan jag se det direkt i datorn efter tagit ut minnes kortet låter ju bara suveränt. Men till stationärna delen där vill jag ju givetvis ha mer prestanda än i den bärbara, gjorde som sagt en tråd i köpråds delen men många tycks ha tittat in i tråden men inte skrivit något konstigt nog. Har ni något att rekommendera? Pris budgeten är på 20-25.000kr inkl skärm och operativsystem då.

Jag kan säga direkt att jag inte är den största spel fantasten som många verkar vara här på sweclockers, inget emot spelande men spelar generellt inte mycket själv. Blir väl lite då och då men lite enklarare spel såsom Age of empires, age of mythology(1 och 2:an) Sen blir det några andra spel på stamplattformen förstås.

Nu har ni fått ett litet hum om speldelen som kommer användas på kommande datorn, men mer till huvudanvändningen utav datorn är bildredigering och musikredigering utav olika slag. Sen läser jag grafisk design på högskolan så mycket photoshopande kommer göras sen vill jag även expandera mitt fritids intresse att redigera film precis köpt mig en redig kamera för att ta kort samt filma. Så vill att datorn skall klara av det utan några som helst problem kommer även hålla på med 3d och animera då jag tycker det är ytterst roligt. Jag vill även att datorn skall klara av "multitasking?" alltså kunna ha uppe x antal program men även kunna genomföra x olika applikationer med dem resterande körs i bakgrunden utan några större problem.

Operativsystemet jag tänkt köra på datorn är Apple os x snow leopard, jag hoppas det fungerar utan några problem då jag är väldigt förtjust i det operativsystemet ? Och vart kan köpa en kopia löst? Jag har en gammal 17 nokia crt skärm som rullat på i ett bra tag, antar att det är dags att byta ut den till en tft ips-panel skärm? Jag diggar ju apples 30 tum skärm men otroligt bra bildkvalite och känsla men den känns lite dyr att köpa.

När det kommer till hårddiskar så är en ssd enhet ett måste i mina ögon då jag vill att alla filer skall skrivas fort och säkert. Jag har funderat lite på storlek på det hela och 80gb känns alldedes för lite då jag har rätt många program som skall rymmas där. Och till lagrings/backup tänkte jag runt 1-2TB hårddisk beror på pris, skall kolla upp det samt vilket märke som gäller.

När vi kollar på processor och ramminnen så tänkte jag en intel i7 processor skulle vara det solklara valet, läst och sett mycket bra saker om den. Om jag väljer att överklocka den till höga siffror såsom 4GHz så är det ju guldvärt i dem applikationerna jag kommer använda mig utav. Och tänkte 8GB ram skulle sitta fint i hårda stunder för datorn, kanske lite mycket men alltid skönt att ha lite mer än för lite.

/Text tagen ifrån den andra tråden. Kanske är det bättre att köpa sig en Apple imac 27 med i7 8GB + en stor ssd disk? Vad är era synpunkter och reflektioner?

Tidigare tråd - http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk på att 5 min 720P blir 1GB ungefär, så se till att antingen ha en fet extern hårddisk eller SSD + Hårddisk istället för DVDn.

Testa göra det du kommer göra, på din nuvarande dator och se vad du max kommer upp i när det kommer till RAM. Hade jag varit du hade jag betalat 1500 extra för högupplöst display och anti glare om du ska ha den ute.

Permalänk
Medlem

Ska du köra OS X så är det en ny iMac eller Mac Pro som gäller, OS X säljs inte löst.

Det är "möjligt" att köra Os X på annan hårdvara, osx86.
Men i praktiken så är det mest besvär, har gjort det själv och det är mest en kul grej.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Ska du köra OS X så är det en ny iMac eller Mac Pro som gäller, OS X säljs inte löst.

Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige) ?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Jaja, men inte för non-apple hårdvara

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa det här nästa vecka, Komplett.se - Apple MacBook Pro 15" + 2x Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB CL7, + Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Kommer detta bli bra? Skall köra på det så länge hade jag tänkt och om drygt 2veckor köpa min en mer kraftfull maskin, eventuellt bygga en hackintosh även om folk är emot det

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidddo:

Tänkte köpa det här nästa vecka, Komplett.se - Apple MacBook Pro 15" + 2x Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB CL7, + Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Kommer detta bli bra? Skall köra på det så länge hade jag tänkt och om drygt 2veckor köpa min en mer kraftfull maskin, eventuellt bygga en hackintosh även om folk är emot det

Vad ska du med minnet till? Det sitter redan 2+2GB i och det finns bara två platser. Ska du utöka så måste du köpa minst en 4GB-sticka (2+4) eller 2st 4GB (4+4). T.ex. denna:
Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB

I övrigt ser det bra ut, ber dig dock att fundera på att köpa MBP från Apple direkt och lägga till HiRes-skärmen (1680x1050 istället för 1440x900).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Kan meddela nu att jag har köpt mig en macbook pro 15.4, tackar bobzor som sa att jag skulle satsa på HiRes - skärmen helt underbar. Tog i7 varianten + köpte till en 160gb ssd + mer ram så har 8gb sammanlagt. Tänkte köra på i7 modellen så slipper jag köpa en värsting stationär, rullar på som en dröm stort tack till alla

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidddo:

Kan meddela nu att jag har köpt mig en macbook pro 15.4, tackar bobzor som sa att jag skulle satsa på HiRes - skärmen helt underbar. Tog i7 varianten + köpte till en 160gb ssd + mer ram så har 8gb sammanlagt. Tänkte köra på i7 modellen så slipper jag köpa en värsting stationär, rullar på som en dröm stort tack till alla

Underbart att höra! Roligt att du uppskattar skärmen, avsaknaden utav Hi-Res-skärm var det enda som fick mig att småtveka när jag köpte min MBP fö snart två år sen. Lycka till med datorn, kan tänka mig att den är riktigt trevlig med i7 och 8GB minne (och SSD förstås, men det har jag ju själv så)!

Idag börjar dock en ny Mac-era för mig då jag precis la en beställning på en 27" iMac! Behöver inte bärbar längre så MBPn kommer säljas trots att det kommer ta emot.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)