Banbrytande hårdvara

Permalänk
Medlem

har inte levt särskilt länge än och var inte intresserad innan jag fyllde 15 men kan berätta det största prestandahöjningen för mig vilket var från en macintosh Performa 6300 till en microsoft dator med me operativsystem med en p2'a och ett geforce mx400. satt och spelade revolt hela tiden och vilken grafik det var mot tex doom och boom

Permalänk
Hedersmedlem

Känns tragiskt att skriva i en tråd som redan uppnått heliga 242 svar, men trots att fokusering på grafikkort är det ju ingen som nämnt det första överkomliga 3D-kortet Matrox Millennium (originalet från 96 alltså, ingen modern skit med AGP ).

Oslagbart än idag när 3D-Studio efter mycket handpulande med drivrutiner under DOS startade upp med live-3D första gången.

Mest banbrytande åt andra hållet måste ha varit Windows 95. Ser man det som en efterföljare till 3.11, visst, men inser man att det kom åratal efter OS/2 så vet man inte om man ska skratta eller gråta, åtminstone inte förran man gör misstaget att installera skiten själv och inser hur stor skillnaden mellan HPFS och FAT32 verkligen var...

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Kul att tråden fortfarande är vi liv Många saker som man själv "missat" men som helt klart har en plats i många datorentusiasters hjärta!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Känns tragiskt att skriva i en tråd som redan uppnått heliga 242 svar, men trots att fokusering på grafikkort är det ju ingen som nämnt det första överkomliga 3D-kortet Matrox Millennium (originalet från 96 alltså, ingen modern skit med AGP ).

Mitt minne säger att det var Matrox Mystique som var kortet som tog upp kampen mot Voodoo, S3 Virge, Riva 128, Rendition Veriete, ATI Rage 3D

Millenium var kortet för seriösa datoranvändare. Med sitt begränsade 3D-stöd var det användbart till CAD men det dög inte till spel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

moderkortet.

Permalänk
Medlem

Aah, den dagen kommer man ihåg, köpte ett helt nytt 8800 GTS för 4500, sitter fortförande i burken

Permalänk

BREDBAND säger jag!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när farsan köpte sig en jobbdator tidigt 1998.

Från att ha spelat tetris, luffarschack och OJOJOJ i teckenformat på en 25MHz nånting dator med svart/gult/vitt till färger och hela 9 piltangenter med 5,25" floppy (datorn var ruggigt gammal redan då, saknade helt grafik) till att få en "dator med mus" som jag kallade det. PII 350MHz Windows 98. 64mb RAM, 10GB HDD 17" skärm. Vi bara gapade när windowsljudet spelades upp...

Sen när morsan köpte sin första dator typ 2001 (lol) en pentium 133mhz 16mb RAM och 2 gigs hårddisk. Då kunde jag spela Dungeon Keeper för fulla muggar oavsett var jag höll hus.

Min familj var ganska teknikhandikappad, vi hade inte nåt tv-spel eller motsvarande förrän morsan köpte ett 8bit nintendo 1993/1994 och var sena med allt annat i teknikväg.

Var nog sjukligt intresserad av datorer och vad man kunde göra med dom då, i dag är jag mest less. Finner ingen glädje i att pilla med detta längre men tekniknörden i en finns nog kvar latent än idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Mitt minne säger att det var Matrox Mystique som var kortet som tog upp kampen mot Voodoo, S3 Virge, Riva 128, Rendition Veriete, ATI Rage 3D

Millenium var kortet för seriösa datoranvändare. Med sitt begränsade 3D-stöd var det användbart till CAD men det dög inte till spel.

Jag spelade inte så mycket sådana spel på den tiden, utan köpte mitt Millennium-kort till 3D-Studio, ett tag innan Mystique dök upp. Då var 3D-spel inte någon speciellt stor grej än. Millennium-korten steg så snabbt i pris att när jag väl fick mitt levererat efter ett par månader, så kostade det mindre än Mystique gjorde när det väl släpptes. Gav 2300 för mitt Millennium, såg det för 1600 när det släpptes, och när jag fick det gick det för runt 3000 spänn i samma butik. Början av 96 fick jag det. Riva 128 kom först någon gång 97, ytterligare ett år senare.

Jag har inga minnen av att någon köpte ett 3D-grafikkort speciellt för att spela 1995, någon som minns något från den scenen får gärna fylla i lite. Folk jag kände som hade mer än ett standardgrafikkort hade det för att driva en på den tiden svindyr 17"-skärm i gigantiska 1280x1024 utan interlacing, vilken lyx.

Edit: Det kom faktiskt med några halvt menlösa spel till Matrox Millennium när det levererades, men inget speciellt roligt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag voodo2 var rätt häftigt pga SLI, vet dock inte hur bra det var

Det var i alla fall lite bättre än S3-kortet som ursprungligen satt i den "uråldriga" datorn med CD-Läsare, Win98, 192MB RAM
Minns dock inte vad det var för cpu, tror det var en Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Jag har inga minnen av att någon köpte ett 3D-grafikkort speciellt för att spela 1995, någon som minns något från den scenen får gärna fylla i lite. Folk jag kände som hade mer än ett standardgrafikkort hade det för att driva en på den tiden svindyr 17"-skärm i gigantiska 1280x1024 utan interlacing, vilken lyx.

Edit: Det kom faktiskt med några halvt menlösa spel till Matrox Millennium när det levererades, men inget speciellt roligt.

Hehe, svindyra 17" med 1280x1024 var lyx 1995, krävdes ju 2560 kB video-minne för att driva det i 16-bitars färg, de flesta grafikkort hade vanligvis 512 eller 1024 kb minne, lite dyrare kort som Matrox Millennium fanns med 2048 eller 4096 kb, men att köpa en skärm för 10-15 tusen och sedan ett grafikkort för 3-4000 var det inte många som gjorde. Standard var 800x600 i 8 bitar (256 färger) för datorer under 13000 kr (c:a 16000 kr i dagens penningvärde).

Var nog ingen normal datorspelare som köpte 3D-kort 1995, det kort som fanns för normala datorspelare hade på sin höjd 2D-accelereration, kort som Cirrus Logic GD542[1-9], GD5430, Ati Mach 64, Matrox Millennium, S3 928, Trio 32/64 mm.

Det släpptes några chip med 3D 1995 (som nVidia NV1 och S3 ViRGE) men vad jag minns kom de i praktiken ut i handeln 1996 och det fanns i början inga spel som drog nytta av dem. Det fanns 3D-accelererade spel men inte några för PC, t.ex. Doom har jag för mig fanns i OpenGL-version för IRIX på SGI MIPS.
PC-platformen körde fortfarande DOS och Windows 3.11 1995 där det inte fanns några inbyggda API för 3D. Windows 95 släpptes i augusti 1995 men Direct3D kom inte med i DirectX API förrän Win95 R2 och WinNT4 slutet av 1996. I slutet av 1996 släpptes 3dfx Voodoo kort och det blev den första 3D-acceleratorn som användes i större skala för datorspel och det dröjde i princip 3 år innan kort med stöd för Direct3D och OpenGL hann ifatt dvs. nVidia GeForce även om några tycker TNT2 var bättre än Voodoo 3.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jaaag minns en gång för länge sedan när ett ti4400 satt o puttrade i datorn för fullt och nyheterna om ATi's 9700 pro dök upp, jag svalde allt vad deras marknadsavdelning kunde spotta ut och la en order från en internetbutik i USA.
Fyy va skit jag fick från SweC-medlemmar när man sa att man skulle uppgradera, oj oj vad jag var dum och onödig och slängde ut pengar tyckte man.. Någon dag efter lanseringen kom UPS och knackade på dörren, och sen satt jag där med ett stort flin på nyllet och såg kortet äta upp allt motstånd (Höll själv rekordet i det gamla aquamark i ca 2 veckor innan fler fick tag i kortet och började klocka som tokstollar )

Sådan comeback ATi gjorde med 9700 & 9800-korten har de även gjort med hjälp av 5970't, imho ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanner:

Jaaag minns en gång för länge sedan när ett ti4400 satt o puttrade i datorn för fullt och nyheterna om ATi's 9700 pro dök upp, jag svalde allt vad deras marknadsavdelning kunde spotta ut och la en order från en internetbutik i USA.
Fyy va skit jag fick från SweC-medlemmar när man sa att man skulle uppgradera, oj oj vad jag var dum och onödig och slängde ut pengar tyckte man.. Någon dag efter lanseringen kom UPS och knackade på dörren, och sen satt jag där med ett stort flin på nyllet och såg kortet äta upp allt motstånd (Höll själv rekordet i det gamla aquamark i ca 2 veckor innan fler fick tag i kortet och började klocka som tokstollar )

Sådan comeback ATi gjorde med 9700 & 9800-korten har de även gjort med hjälp av 5970't, imho ^^

Snarare med 4800-serien anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Snarare med 4800-serien anser jag.

Måste erkänna att jag inte hade full koll på saker o ting när 4800-serien lanserades men det är möjligt. Vad jag syftar på är korten som gått raka vägen upp som "kraftfullaste kortet på marknaden" i standardutförande då självklart

Permalänk

Integrerade kretsen!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fuskobot: Lasermusen är väl kanske inte banbrytande, men jag antar och hoppas att du menar steget från mus med kula till optisk mus. Det är faktiskt bland de bättre grejerna som har hänt datortillbehören. Sen måste jag ju säga att en annan viktigt grej som har hänt de senaste 5-10 åren är möjligheten att bygga en tyst dator, dvs att tredjepartstillverkare tillverkar och säljer produkter med just ändamålet att ljuddämpa din dator. Minns fortfarande hur familjedatorn lät år 1995, ungefär som en serverhall. Jag tror nog inte att många kunde föreställa sig att en dator kunde vara nästintill knäpptyst, med dagens Noctua- och Nexus-fläktar, i kombination med väldesignade kylartorn såsom Thermalrights bästa luftkylare.

Permalänk
Medlem

Snälla, nämn inte MS produkter då vissa av oss har bråkat oss igenom Run DOS Run!!! från version 4.x tills idag. De bör inte nämnas på denna sida över huvudtaget. Alla kommer säkert ihåg 6.22 med det magiska Memmaker. Det kunde magiskt låsa datorn i veckor efter en användning, så låt oss hoppas att vi inte träffa B Gates i himmelen nära AG Bell, då de flesta riskerar snabb degradering till Hades för våldsamt beteende.

Kompisen hade dubbla Voodoo kort för SVGA upplösning så när han uppgraderade sin dator så skrek vi (2 datorvana) av förtjusning av att han använde 2 element i burken istället för ett "riktigt" kort. Vi påpekade att kyla kan vara av intresse vid en uppgradering . *edit stavning*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

När man fick 10mbit runt 2003 och fick testa det gratis en månad genom ett snabbt samtal med bbb.

GRYMT SOM FAN! Allt jag skit snabbt! Billigt var det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Snarare med 4800-serien anser jag.

R300 (9700Pro) var ett betydligt större lyft mot föregående generation än vad 4800 serien var. Första Directx9 korten och slog Nvidias Geforce4 med hästlängder (flera ggr bättre prestanda i högre upplösning med FSAA).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

När man fick 10mbit runt 2003 och fick testa det gratis en månad genom ett snabbt samtal med bbb.

GRYMT SOM FAN! Allt jag skit snabbt! Billigt var det också.

Haha, här fick vi Radiolänk runt 2002. Det skulle bli räddningen för oss som bor på landet! ADSL var inte utbyggt här, så vi fick istället 10mbit rakt genom luften. Helt perfekt!
Problemet var priset. Tror vi betalade nästan 500kr/månad och en startavgift på en eller två tusen. Till råga på allt var det 10mbit delat på alla som anslöt sig.
När vi skaffade ADSL (runt 2006-2007 tror jag?) hade vi ca 0.5mbit från radiolänk. Usch för misslyckade lösningar.

Permalänk
Medlem

CD-skivan. Vilket lyft det var att spara ner windows 98 install på en CD-R jämfört med 48 disketter när man körde backup. Fast jag ser att den är nämnd tidigare, men CD'n var ett lyft.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

CD-skivan. Vilket lyft det var att spara ner windows 98 install på en CD-R jämfört med 48 disketter när man körde backup. Fast jag ser att den är nämnd tidigare, men CD'n var ett lyft.

Jag köpte min första cd-brännare för 4000. Den kunde bränna i hela 4X!

Permalänk
Medlem

Tycker det var häftigt 97- då jag fick min första dator med följande:
CD-Läsare
16-tum CRT från Mitsubishi
Sound Blaster ljudkort
Dual-Boot Win95 & Win 3.11

Minns inte mycke mer och den hamna på tippen 5 år sen, efter ett elfel som förstörde det mesta :-/
Men de var en bra maskin, kunde till och med köra WinXP på den (dock gillade inte XP 64Mbyte ram )
Testade även att spela TrackMainia på den och det funkade bra, även om 64Mbyte ram var/är ett minimum

Permalänk

nintendo 8 bitars
playstation 1
wifi
har jag att säga

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

P4 3.0+ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Snarare med 4800-serien anser jag.

4800 serien är ju precis som GTX 260 eller 9800 GTX, och alltid snäppet sämre -.-

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av el30:

P4 3.0+ghz

P4 var ju snarare ett steg bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

P4 var ju snarare ett steg bakåt.

usch ja! Core2 var ett lyft ut ur GHz-racemörkret

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

När jag gick från min dator ZX Spektrum med kassettbandspelare till en Atari 520ST med diskettstation. Så skönt det var att slippa det "laddande" ljudet från bandspelaren=)