Permalänk
Medlem

Ryssland, ett hot?

Jag läser dagligen om hur politiker anser att vi borde biffa upp försvaret i skräck för ryssarna. Vad är det jag egentligen missat? Varför denna plötsliga skräck för ryssarna? Är väl inget speciellt dom är intresserad av för att ge sig på oss? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Ända sedan andra världskriget slut så har Ryssland varit den stora fienden, i mer eller mindre utsträckning. Under kalla kriget så var Sverige på Natos sida (inofficiellt, det finns dokument hur Nato planerade att använda kärnvapen för att försvara Sverige) och i händelse av krig så hade vi stått och fallit med dom.
Sedan upplöstes Warzawa-pakten, hotet från Ryssland minskade. Ryssland blev allt mer öppet och demokratiskt, man avvecklade militär förmåga och närmade sig väst. I detta läge så rustades även den svenska försvarsmakten ner.

Sen kom Putin, Rysslands ekonomi förbättras men landet blir allt mer slutet och odemokratiskt. Man börjar rusta upp sin försvarsmakt och man demonstrerar sin makt mot Georgien för något år sedan. Ryssland har blivit ett land som gör vad helst man vill, så länge det passar deras egna behov och inte någon sätter hårt mot hårt.

Det som skyddar Sverige, utöver vår försvarsmakt, är att vi blint fortfarande räknar med Nato (trots att vi fortfarande inte är medlemmar) och även EU:s försvarförpliktelser. I skenet av detta så vill somliga, exempelvis jag själv, rusta upp försvaret från skrattretande dåliga nivåer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag läser dagligen om hur politiker anser att vi borde biffa upp försvaret i skräck för ryssarna. Vad är det jag egentligen missat? Varför denna plötsliga skräck för ryssarna? Är väl inget speciellt dom är intresserad av för att ge sig på oss? Eller har jag missat något?

Nu är ju inte ett försvar uppbyggt på vad du ser för hot i dagsläget eller ens i en närastående framtid. Vet du något om hur hotbilden ser ut om 30-40 år så är det bra. Ingen har dock en sådan kristallkula och därför har alla länder ett försvar och en försvarspolitik.

Ryssarna är i en expansiv del i sin politik. Dvs det var länge sedan det fanns lika klara signaler om fornstora dar som nu. Den lugnaste delen skedde kring 90-talet och strax efter. Nu visar ryssland upp musklerna och prövar gränser återigen. Men det innebär som sagt inte att man behöver uppfatta dem som ett hot än. Så länge man kan spå in i framtiden så är det ingen fara. Men ett fungerande försvar inför en händelse om 30-40 år, vare sig det är ryssland eller något annat hot så krävs det att man agerar nu och inte när hotet dyker upp på horisonten. Då är det redan försent.

Detta är något historien lärt oss gång på gång men som nationer har en tendens att glömma och därmed leder det till att människoliv och nationer blir lidande. En vacker dag kanske man lär sig läxan.

"Gud och soldater vörda vi
när i tider av fara de stå oss bi
När faran är över och fyllda stå faten
Då glömma vi Gud och förakta soldaten"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag är fascinerad över hur länder idag kan få nutida människor som inte tror på något trams att åka till ett annat land och utsätta sitt liv för stor risk, för något som individerna själva skiter i.
Däremot finns det många länder där de som styr använder propaganda för att lura folket, jag tänker främst på Nord Korea. Vilket jag ser som ett eventuellt hot som man inte ska underskatta.

Ryssland ser jag ej som ett hot om vi inte väljer att bedriva en politik som retar upp dem, men visst bör gememsant i EU skaffa ett hyfsat försvar och massförstörelsevapen av olika slag som vi inte tvekar att använda vid behov.

Jag ser istället terrorism och inbördeskonflikter av olika slag som det stora hotet, där skyddet mot dessa främst är att inte föra en politik som retar upp folk och att låta alla komma till tals. Mot den utländska terrorn så är sverige ett föredöme på just detta, vi retar inte upp folk i andra länder.

Jag själv är inte det minsta rädd för Ryssland, kommer de hit ska de få lära sig vad riktig gerillakrig är för något, vilket de bara fick smaka på då de krigade emot Afghanistan. Ja det är dåligt ur de bådas synvinkel.
Men visst bör vi i EU bygga ett starkt gemensamt försvar, inte på något sagt det motsatta.

Jag själv tycker dessutom att våran militär bör göra många andra sysslor, som när de skottade snö på spåren vid snökaoset. Skitbra, där sparade sverige en massa pengar, både i lön och att minska förseningar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ja som den optimist jag är så hade jag hellre försökt få ihop alla människor utan våld men världen är ju inte riktigt så fin. Jag ser inte Ryssland som ett hot heller. Dom är inte dumma nog att göra något mot ett land som Sverige som har hela världen bakom sig i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Ja som den optimist jag är så hade jag hellre försökt få ihop alla människor utan våld men världen är ju inte riktigt så fin. Jag ser inte Ryssland som ett hot heller. Dom är inte dumma nog att göra något mot ett land som Sverige som har hela världen bakom sig i princip.

Hela världen stod i princip bakom Polen en gång i historien också. Inte hjälpte det så värst mycket vad jag minns. Återigen så handlar militära hotbilder inte om vad som händer imorgon eller ens om tio år utan vad som händer långt långt in i framtiden. Du kan inte bygga upp ett fungerande försvar utan minst 20 års förberedelse. Material, erfarenhet och framförallt personal som ska dö så att alla vi andra kan få leva i en demokrati.

Man gör inte sin värnplikt för att man måste, man gör det för att hedra alla andra som dött och som gjort sin plikt innan för att deras barn och barnbarn ska kunna födas och växa upp i en trygg tillvaro.

Antingen har man en kristallkula som gör att man kan se in i framtiden eller så har man en försäkring att man är beredd att mota ett hot. Jag skulle inte lita alltför mkt på Sveriges kontakter internationellt vid en kris. Bland annat har Norge och Finland några ggr påpekat att Sverige försvaras av andra länder och att de bör även då betala för det istället för att räkna kallt med att andra ska dö för dem om det krisar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det tog Ryssland flera dagar att få luftkontroll i Georgien trots att Georgien hade nästan inga stridsplanner alls och att dom inte ens hade fullständig kontroll över sina egna trupper visar att dom inte är redo att krigavän mot någon större land eller som i Sveriges fall ett land som "skyddas" av andra länder även om det i praktiken inte går att lita på om någon skulle gå i krig mot ryssarna om Sverige attackerades.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Men frågan återstår, varför i hela världen skulle vi vara rädda för Ryssland? Jag förstår att man kanske ska vara förberedd osv men världsbilden ser inte längre ut som den gjorde för kanske 20 år sen då kalla kriget var i full gång osv. Fast om man tar det här med att vara förberedd längre så slutar man ju i samma situation som under kalla kriget. Bara spänning mellan länder osv istället för att försöka öppet hålla sams. Jag tror inte framtiden kan nås med hjälp av militära medel. Men visst hot finns ju alltid. Naiv ska man inte vara men man ska inte heller vara för hård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Men frågan återstår, varför i hela världen skulle vi vara rädda för Ryssland? Jag förstår att man kanske ska vara förberedd osv men världsbilden ser inte längre ut som den gjorde för kanske 20 år sen då kalla kriget var i full gång osv. Fast om man tar det här med att vara förberedd längre så slutar man ju i samma situation som under kalla kriget. Bara spänning mellan länder osv istället för att försöka öppet hålla sams. Jag tror inte framtiden kan nås med hjälp av militära medel. Men visst hot finns ju alltid. Naiv ska man inte vara men man ska inte heller vara för hård.

Nej kalla kriget hände inte pga att man var förberedd sedan länge. Det var ju en ikapputrustning utan dess like som bestod i grunden i att ett land visade sig ha vapen som den andre inte varit förberedd på och så eskalerade det vidare.

Vem är det som säger att Ryssland är ett hot nu? Jag har inte läst någon sådan rapport.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast

Det enda som gör mig rädd för Ryssland är den enorma mängden kärnvapen de har. Fast då är jag mer rädd för Nordkorea som har en tvättäkta galning vid makten.
Om vi hoppar över paranoian så finns det faktiskt mer reella hot i öst dock är de inte militära utan ekonomiska. Indien och Kina är på expansion och om vi inte passar oss kommer de ta över den ekonomiska makten. Det där med kunskap är inte värt så mycket längre. I takt med att de får en större och större andel högutbildade så kommer de komma närmare och närmare oss. Det är ingen idé att vara nojig över att invandrare kommer och stjäl våra jobb här när det i praktiken kommer vara så att Asien tar våra jobb genom att företagen helt enkelt sticker dit.

Ryssland ett hot? Någon har tittat på för mycket Bondfilmer och spelat för mycket datorspel...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det enda som gör mig rädd för Ryssland är den enorma mängden kärnvapen de har. Fast då är jag mer rädd för Nordkorea som har en tvättäkta galning vid makten.
Om vi hoppar över paranoian så finns det faktiskt mer reella hot i öst dock är de inte militära utan ekonomiska. Indien och Kina är på expansion och om vi inte passar oss kommer de ta över den ekonomiska makten. Det där med kunskap är inte värt så mycket längre. I takt med att de får en större och större andel högutbildade så kommer de komma närmare och närmare oss. Det är ingen idé att vara nojig över att invandrare kommer och stjäl våra jobb här när det i praktiken kommer vara så att Asien tar våra jobb genom att företagen helt enkelt sticker dit.

Ryssland ett hot? Någon har tittat på för mycket Bondfilmer och spelat för mycket datorspel...

Varken politiker eller försvaret pratar inte om att "biffa" upp sig för ett hot från Ryssland. Det om något är en straw man. Det finns både politiker och militärer som pratar om att ha ett fungerade försvar däremot.

*** EDIT ***

Ryssland behöver lika lite vara hot nu som Tyskland var ett hot 1910 eller ens 1930. Sådana saker förutspår man inte. Ett försvar måste redan finnas där INNAN hotet uppstår. Det är försent när hotet redan är ett faktum att upprusta.

*** EDIT ***

Intressant om man vill veta ungefär hur Rysslands militära doktrin fungerat så kan man kolla lite på "Den stora maskeraden - Sovjetrysk militär vilseledning" av Lars Ulfing. (2000). Det är högst aktuella taktiker som även Sverige kan ha nytta av.

Maskirovka alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

if you want peace, prepare for war är väl ett skapligt bra talesätt angående detta ämne?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Ända sedan andra världskriget slut så har Ryssland varit den stora fienden, i mer eller mindre utsträckning. Under kalla kriget så var Sverige på Natos sida (inofficiellt, det finns dokument hur Nato planerade att använda kärnvapen för att försvara Sverige) och i händelse av krig så hade vi stått och fallit med dom.
Sedan upplöstes Warzawa-pakten, hotet från Ryssland minskade. Ryssland blev allt mer öppet och demokratiskt, man avvecklade militär förmåga och närmade sig väst. I detta läge så rustades även den svenska försvarsmakten ner.

Sen kom Putin, Rysslands ekonomi förbättras men landet blir allt mer slutet och odemokratiskt. Man börjar rusta upp sin försvarsmakt och man demonstrerar sin makt mot Georgien för något år sedan. Ryssland har blivit ett land som gör vad helst man vill, så länge det passar deras egna behov och inte någon sätter hårt mot hårt.

Det som skyddar Sverige, utöver vår försvarsmakt, är att vi blint fortfarande räknar med Nato (trots att vi fortfarande inte är medlemmar) och även EU:s försvarförpliktelser. I skenet av detta så vill somliga, exempelvis jag själv, rusta upp försvaret från skrattretande dåliga nivåer.

Var väl helt enkelt för Georgien anföll sydossetien och vilka försåg Georgien med vapen? Apache helikoptrar vilket är amerikanska tillverkade i tyskland vill jag minnas bland annat. I princip enbart NATO vapen och nato länder. Var ett rent TEST av Rysslands respons från NATO aka USA primärt för att se vad björnen gör. Som vanligt ett sandlåde krig där USA eller Ryssland inte strider man mot man utan ena sidan drar i strängarna för ett annat land precis som i vietnam. Nu har vi jakten på terrorister. I dag är terrorist någon som inte är med "oss" vilka oss nu är beror väl just på vilken sida man står.

Hela Ryssland är bovar och Terrorister sitter och spionerar överallt är sån bullshiit. Finns en handfull terrorister men många är bara spöken. Kul när man läser att svenska är rädda för terrorism i Sverige och EU Kanske ska titta lite mindre på jävla dumburken hemma. Igen förbannad IRA eller Al-Qaida kommer bry sig om er. USA's president är ju dessutom vän med hela binladen familjen bara för det betalar sig så han blir rik. Pengar är ordet.
Man kan ju undra varför dom alla flögs ut efter 9/11 utan att ens förhöras. Fråga alla svenskar hur många som utsatts för riktiga terrorattentat, fråga amerikaner. Sedan gå till länderna som USA plågar dagen i ända med bomber och skit så ser man att USA och EU länders offer av terrorism är en spott i havet. USA har väl dödat lika många oskyldiga i vägkontroller som det dog i 9/11 attacken. Riktigt hycklarland. Vi har inget problem med terrorism globalt sett egentligen det är så uppblåst för det är en perfekt metod att styra folk. Kan kontrollera ekonomi och lagar genom rädsla. Större risk att dö åsknedslag statistiskt sett. Ända terrorismen som finns är den USA bedriver. Största hotet som finns. Ryssland är i alla fall ärliga med vad dom gör. USA säger en sak och gör en annan. Sedan har vi rövslickar politiker i Sverige och EU som kysser USA arsle dagen i ända av ren girighet och maktskäl. Kina kommer dock bli nya supermakten när USA hamnar efter. Dom kan aldrig komma ikapp igen.

Har själv släktingar i USA, har släktingar som är i Afghanistan på jakt efter al-Qaida och det hela är bara en jävla fars utan dess like. USA och världen behöver alltid ha sina fender, finns inga så skapar dom några sedan tappar dom kontrollen. Samma sak med al-Qaida var CIA's lilla 3 miljarder dollar skapelse på 70 talet.

Rädd för Ryssland. Jo vist kan dom jämna världen med marken men knappast troligt men inget mot vad USA kan och USA'a har definitivt både militär och vapen kulturen dessutom är dom ensamma och att har använt atombomben på civila mål 2 gånger. Både fanatiska vad det gäller religion och makt.

Blir det krig mellan Ryssland och staterna så får staterna gärna jämnas med marken för min del. Så mycket skit det landet ställer till med för hela planeten. Resten av världen får lida för dom ska få göra som dom vill. Det är dom enda riktiga extremisterna, terroristerna och religiösa fanatikerna och allt i ett packet.

Permalänk

Vad skulle ryssarna kunna tänka göra mot oss som skulle vara så farligt? På samma sätt som att WW2 inte var så farligt mot oss och vi kunde vara neutrala.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad skulle ryssarna kunna tänka göra mot oss som skulle vara så farligt? På samma sätt som att WW2 inte var så farligt mot oss och vi kunde vara neutrala.

Var det så 1939 att WW2 inte var farligt menar du? Det var en väldig balansgång och hotbilder fanns överallt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Var det så 1939 att WW2 inte var farligt menar du? Det var en väldig balansgång och hotbilder fanns överallt.

Farligt för vissa, men för våran del stod vi lite på tyskarnas sida. Det farliga hade såklart varit om ryssarna hade invaderat oss och haft kontroll över oss efter kriget.

Nå min poäng är att det måste finnas ett motiv bakom att invandra ett land och landet som blir invaderat måste se detta som något hemsk. Förr i tiden så var det mycket maktgalna makthavare som ville ha större rike, detta motiv med att göra riken tycker jag inte är densamma som idag.
Speciellt inte om man ska följa några så kallade mänskliga rättigheter, utan de måste behandla motståndsmän som snapphanarna och rejält förtrycka folket. Pratar någon om mänskliga rättigheter, så är det bara be den dessa att stoppa upp dessa någonstans. Detta vill jag påstå är det enda praktiska (ekonomisk försvarbara) sättet om man inte redan har befolkningen på sin sida och avsätter en regim.

Nå som sagt jag ser inget större hot, speciellt inte då länder i våran närhet allt mer bryr sig om mänskliga rättigheter. Skulle de inte göra det så skulle andra länder lägga sig i rejält.

Dock är jag för ett gemensamt försvar inom EU, så att EU är en stark makt och har några vapen som kan anses vara domedagsvapen. -Någon kanske kan spöa oss, men vi är inte rädda för att utplåna oss alla.

Så det jag tror på är:
Gemensamt försvar inom EU, detta innebär självklart att vi måste hjälpa andra vid behov. Sedan såklart vara allierade med Nato . Och ha en bra kontakt med andra länder, jag tror just på att undvika reta upp andra är det bästa försvaret.

*edit*
Nordkorea som jag anser idag vara största hotet, så kan väl inte de alliera sig mot så många. Men en förbaskat massa kan gå emot dem. Nu kan i o.f.s. Nordkorea skaffa kärnvapen, men det innebär bara att det minst får lika många tillbaka.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Farligt för vissa, men för våran del stod vi lite på tyskarnas sida. Det farliga hade såklart varit om ryssarna hade invaderat oss och haft kontroll över oss efter kriget.

Nå min poäng är att det måste finnas ett motiv bakom att invandra ett land och landet som blir invaderat måste se detta som något hemsk. Förr i tiden så var det mycket maktgalna makthavare som ville ha större rike, detta motiv med att göra riken tycker jag inte är densamma som idag.
Speciellt inte om man ska följa några så kallade mänskliga rättigheter, utan de måste behandla motståndsmän som snapphanarna och rejält förtrycka folket. Pratar någon om mänskliga rättigheter, så är det bara be den dessa att stoppa upp dessa någonstans. Detta vill jag påstå är det enda praktiska (ekonomisk försvarbara) sättet om man inte redan har befolkningen på sin sida och avsätter en regim.

Nå som sagt jag ser inget större hot, speciellt inte då länder i våran närhet allt mer bryr sig om mänskliga rättigheter. Skulle de inte göra det så skulle andra länder lägga sig i rejält.

Dock är jag för ett gemensamt försvar inom EU, så att EU är en stark makt och har några vapen som kan anses vara domedagsvapen. -Någon kanske kan spöa oss, men vi är inte rädda för att utplåna oss alla.

Så det jag tror på är:
Gemensamt försvar inom EU, detta innebär självklart att vi måste hjälpa andra vid behov. Sedan såklart vara allierade med Nato . Och ha en bra kontakt med andra länder, jag tror just på att undvika reta upp andra är det bästa försvaret.

*edit*
Nordkorea som jag anser idag vara största hotet, så kan väl inte de alliera sig mot så många. Men en förbaskat massa kan gå emot dem. Nu kan i o.f.s. Nordkorea skaffa kärnvapen, men det innebär bara att det minst får lika många tillbaka.

Det var lite mer komplicerat än så. Det var hot inte bara från ryssland utan även tyskarna (pansarattack från väst) samt självklart även storbritannien. Osv. Jan Linder skriver en bra sammanfattning i "Andra världskriget och Sverige" där han förklarar det relativt enkelt och lättförståligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det var lite mer komplicerat än så. Det var hot inte bara från ryssland utan även tyskarna (pansarattack från väst) samt självklart även storbritannien. Osv. Jan Linder skriver en bra sammanfattning i "Andra världskriget och Sverige" där han förklarar det relativt enkelt och lättförståligt.

Ja, jag ska kolla den. Det är bara det att om tyskarna skulle invadera oss eller om Storbritannien skulle ha gjort det. Så på vilket sätt skulle det så extremt negativt påverka befolkningen? Vi var ju lite rasister allihop och tyskarna skulle inte sätta oss i fångläger.

Alltså såg jag inte detta som ett extremt hot, sedan hade det gått att splittra inifrån ifall man inte gillade politiken.

*edit*
Nu menar jag alltså inte att vi ska strunta i försvar för detta, bara att vi kan ha ett gemensamt inom Eu. Börjar någon ta lite mark och håller denna i några år, så ser jag detta inte som ett stort problem.

*edit2*
Problemet hade såklart varit om tyskarna hade tagit mark och sedan hade grannländerna börjat kriga mot oss på våran mark som hade dödat civilbefolkning. Men jag tycker inte detta är ett så hot idag, så att vi inte främst ska satsa på ett gemensamt försvar istället.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja, jag ska kolla den. Det är bara det att om tyskarna skulle invadera oss eller om Storbritannien skulle ha gjort det. Så på vilket sätt skulle det så extremt negativt påverka befolkningen? Vi var ju lite rasister allihop och tyskarna skulle inte sätta oss i fångläger.

Alltså såg jag inte detta som ett extremt hot, sedan hade det gått att splittra inifrån ifall man inte gillade politiken.

*edit*
Nu menar jag alltså inte att vi ska strunta i försvar för detta, bara att vi kan ha ett gemensamt inom Eu. Börjar någon ta lite mark och håller denna i några år, så ser jag detta inte som ett stort problem.

*edit2*
Problemet hade såklart varit om tyskarna hade tagit mark och sedan hade grannländerna börjat kriga mot oss på våran mark som hade dödat civilbefolkning. Men jag tycker inte detta är ett så hot idag, så att vi inte främst ska satsa på ett gemensamt försvar istället.

En invasion av en främmande makt hade givetvis påverkat befolkningen extremt. Båda scenariorna hade inneburit att sverige blev ett slagfält för de stora nationerna. Det var inget annat än ett reellt och hot och det är först kring 1943 som det här hotet är borta till stor del.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

BBC News - Russian MPs caught in voting scandal

Allt regerings motstånd tystas, och lagar röstas igenom på detta sett... Känns inte som Ryssland är så stabilt

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Det mest skrämmande med våran försvarspolitik är att vi gjorde precis samma sak på 1920-talet , krig i europa skulle ju aldrig inträffa igen näähäädåå , sen stog vi på alla fyra med brallorna nere redo att ta emot den kuk som ville knulla oss för vi saknade allt utom kanske en hyffsad flotta. Det finns en hel del negativa signaler från ryssland som jag hoppas att NÅGON i våran statsapparat studerar med lupp , annars får vi hoppas att finnarna , förstärkta med de sista svenska hemvärnsplutonen , gör ett lika bra jobb som sist.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Ockuperar ryssarna Sverige så kan vi låta oss inspireras av Irak och Afghanistan, där USA är tvungen att sälja sina barns ekonomiska framtid till Kina för att ha råd att fortsätta mobilisera mot guerillakrigarna. Ett par kärnvapen skadar inte heller.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Ockuperar ryssarna Sverige så kan vi låta oss inspireras av Irak och Afghanistan, där USA är tvungen att sälja sina barns ekonomiska framtid till Kina för att ha råd att fortsätta mobilisera mot guerillakrigarna. Ett par kärnvapen skadar inte heller.

Nu kan jag ju givetvis inte tala för alla irakier eller afghaner men jag gissar på att deras ungar har lite mer inspiration och överlevnadsinstinkt än Tommy Svensson 17 år om Ryssland invaderar. Det blir gerillakrig tills Ipoden får slut på batterier eller när man inte kan twittra om det eller om de stänger ner internet så man inte kommer åt facebook.

*** EDIT ***

"Whatever lixom, de får inte skjuta på oss nu, vi har typ FN på vår sida! Det är värsta olagliga att skjuta mitt i natten för de kan ju träffa vem som helst ba, jag ska skriva ett långt inlägg på SweC inatt om krigets lagar och hur fett de bryter mot dem just, då måste de sluta!'"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Ryssland behöver lika lite vara hot nu som Tyskland var ett hot 1910 eller ens 1930. Sådana saker förutspår man inte. Ett försvar måste redan finnas där INNAN hotet uppstår. Det är försent när hotet redan är ett faktum att upprusta.

Tycker dom här meningarna sammanfattar det ganska bra. När det väl kommer en vettvilling till makten, vilket väl inte är så himla svårt att tänka sig i en inte alltför fjärran framtid, så är det försent om det ser ut som idag.

Har väl inte glömt u-båtsdebaclen eller svenska spioner? Det är inte sagor. Dessutom har sverige ett unikt läge rent geografiskt, mitt emellan dom forna blocken.

Sen tror jag folk i allmänhet sätter alltför stor tilltro till våra förbindelser med nato och eu. Vad skulle nato ha för intressen av att spilla liv för sveriges skull? Vad skulle dom egentligen tjäna på det förutom goodwill? Bara för att försvarsmakten har lite övningar och samarbeten med nato betyder det inte att dom sätter hela armadan till förfogande. Och eu är verkligen inget att satsa på, maken till luftslott får man leta efter.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk

Ryssland har skog och tvära människor - inte mycket mer (förutom olja och gas). Deras stora tillgångar på skog och tvära människor gör att Sverige inte är speciellt attraktivt, för Sverige består mestadels av sånt de redan har - skog och tvära människor.

Permalänk
Medlem

ja och det är väl onödigt av sverige att slösa resurser på militär och krig. Det kan väl alla andra göra istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

if you want peace, prepare for war är väl ett skapligt bra talesätt angående detta ämne?:)

Det är ett citat som är ruggigt bra egentligen.

Målet med det svenska försvaret bör vara att det aldrig skall användas. Målet bör vara att försvaret skall vara så stort att ryssen/den lede fi ska inse att ett anfall kommer vara för kostsamt.

Risken med den svenska försvarspolitiken idag är att vi ständigt krymper försvaret i mantal och materiel. Ja visst, just nu är vårt närområde stabilt men det behöver inte vara så för alltid. Tror vi är ruggigt nära(om vi inte redan är där) ett försvar som inte är tillräckligt stort för att skrämma bort främmande makt. Och då hamnar vi i ett obehagligt läge där vi faktiskt kan bli tvingade att skicka en hög unga män rakt in i döden i ett krig dom aldrig hade en chans att "vinna".

Permalänk
Medlem

Försvarar demokrati, utövar den inte.

Insatsförsvar ja tack. Invasionsförsvar nej tack.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Enligt mig är ryssen bedömt inte ett hot. De vill gärna göra sken av att de är en militär supermakt men deras styrkor är försvagade och omodernt utrustade, dessutom pga den instabila situationen i Ryssland har de knappast råd att kosta på sig invasionskrig i nuläget.

Som jag ser det kommer hotet mot Sverige i framtiden bestå i terrorceller som får för sig att operera i Sverige, något vi har mycket låg beredskap för militärt, polisiärt och mentalt. I övrigt ser jag ingen hotbild mot Sverige överhuvudtaget, och även terrorhotet är förhållandevis lågt mot Sverige. En vän till mig hävdade att Sverige genom sitt deltagande i Afghanistan riskerade att dra till sig uppmärksamhet från div terrorgrupper och talibanstyrda grupperingar, något jag tvivlar på då Sverige i första hand inte ägnar sig åt talibanjakt.