Ingen kantutjäming i Starcraft II med Radeon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dmr:

@CatalystMaker

"On vacation - but just got an email saying that Starcraft 2 AA is almost ready. Just getting tested now. Hotfix soon"

Det var lite oväntat tidigt faktiskt, ska bli intressant att se vad för lösning det blir samt huruvida spelare med Nvidia-kort också får tillgång till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

I SC2 får man rutor som säger att man bör sänka grafikinställningarna för att maximera spelupplevelsen ifall framerate sjunker för lågt. Fick det när jag testade köra Ultra på textures på mitt 512MB kort.

Så med andra ord talar spelet om för dessa vad som är rekommenderat. Vilket inte är så dumt. Det är bara en gång, så om man vill köra på låg fps går det om man ignorerar varningen.

Dock finns de de som kör med dubbla 2GB kort, tex mina 2st 4890 VaporX 2GB, då vill man ju utnyttja korten till max, om spelet flyter på maxinställningar utan AA (60FPS+) så ökar man genom CCC tills det börjar lagga, sen sänker en, brukar oftast hamna på 8aa på 1920x1080 på flesta spel, vissa klarar 32aa dock ser det lite blurrigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det kan ju verkligen diskuteras, en gammal sanning som verkligen inte stämmer idag.
Star Craft 2 har klart förlegad grafik, och saknas AA, något som formligen stinker icke-kvalité. Vidare påminner spelet både grafiskt och innehållsmässigt (och story-mässigt) alldeles för mycket om sin föregångare, snacka om att plita dit en ny siffra på ett gammalt spel.
Utveckling, nya enheter, nya förmågor och liknande, är löjligt lite om man tänker på hur mycket genren utvecklats och gått framåt sedan Star Craft 1.
Sen att de släpper 1/3 av spelet och släpper resterande 2/3 som "expansioner" är ju patetiskt!
Det är DLC med högre pris, men mindre innehåll!
Folk klagade när EA klippte ut ett par kapitel ur AC2, men här kan de kapa 2/3 av kampanjen, och sälja dyrare än vanlig DLC, och det ska vara ok?
Tillåt mig att skratta

Skärp dig. SC2 är askul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

480@4aa på 19x12 är ju helt acceptabelt tycker jag...

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

PC gaming känns verkligen som framtiden, inte ens till ett PC exklusivt spel orkar en PC-exklusiv utvecklare slänga med AA?
Grafiken i SC2 är dålig nog om man jämför med nutida spel, speciellt med tanke på att det inte är en konsolport. WoW sätter standard för PC-gaming och användarna får lov att följa?
Tycker det är läskigt att Blizzard får agera på detta sätt och att inte fler protesterar, inte ska väl nVidia/ATI måste fixa deras misstag? :/

StarCraft 2 är sjukt snyggt. Tittar man dessutom på hur grafiken ser ut mellan uppdragen, när man glider runt i sitt skepp, så står det klart att motorn är mycket avancerad. Lätt ett av det snyggaste spelen som finns ute.

Vad WoW har med detta att göra vet jag inte.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

StarCraft 2 är sjukt snyggt. Tittar man dessutom på hur grafiken ser ut mellan uppdragen, när man glider runt i sitt skepp, så står det klart att motorn är mycket avancerad. Lätt ett av det snyggaste spelen som finns ute.

Vad WoW har med detta att göra vet jag inte.

Menar du film sekvenserna mellan det att man får spela?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

jag testade att att lägga in spelet fast jag inte ens nådde upp till något av minimumkraven och det skrek som fan när jag installerade och klagade på cpu, gpu, drivrutiner, servicepack men tro det eller ej, spelet funkade.
det tragiska är att jag kan spela på high och det rycker bara till lite ibland (när det uppdaterar quest tex) men annars så flyter det på bra.
är datorn i sign jag syftar på och den har väl kanske varit med i matchen i drygt 10 år så jag tycker det är rätt tragiskt att man ska ha kass prestanda som argument mot AA.
för övrigt så tyckte jag SC2 sög och grafiken är totalt förlegad, spelet känns trögt och trist allt går helt enkelt för långsamt och känns gammalt.
någon mer än jag som tycker sc2 är en större besvikelse/flopp än wc3?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

någon mer än jag som tycker sc2 är en större besvikelse/flopp än wc3?

Nej

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

ser ingen mening att ha AA i SC2 ser bra ut utan det. Dessutom är det Blizzards val o lägga dit AA eller inte. Det sköter normalt sett spel tillverkaren. Sen fattar jag inte att blizzard kunde ta över 4 år på sig att utveckla detta spelet och ta så sjukt mycket pengar för en uphottad kopia.. 2-250kr är det max värt..

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Skrivet av Orici:

Menar du film sekvenserna mellan det att man får spela?

Menar gameplayet som är mellan RTS-uppdragen. När man glider runt i sin skepp. Sanslöst snyggt!

Tycker dock för övrigt att RTS-gameplayet är snyggt med.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Skrivet av necry:

ser ingen mening att ha AA i SC2 ser bra ut utan det. Dessutom är det Blizzards val o lägga dit AA eller inte. Det sköter normalt sett spel tillverkaren. Sen fattar jag inte att blizzard kunde ta över 4 år på sig att utveckla detta spelet och ta så sjukt mycket pengar för en uphottad kopia.. 2-250kr är det max värt..

Enligt Blizzard själva påbörjade dom utvecklingen direkt efter WC3 TFT, vilket innebär våren 2003. Vi snackar alltså 7,5 års utvecklingstid.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

har just testat lite, och tycker det är väldigt nice tycker att det är bra att blizzard överhuvudtaget vågar ge ut en så "laddad" titel, många följer inte ens upp storsäljare i rädsla för flopp.

dessutom har blizzard sagt redan från början att det kommer vara väldigt likt med en del nya enheter men samma gameplay, så jag fick precis vad jag förväntat mig + en del trevliga inslag som nämda mellanspel på cruisern, sen vet jag väl inte om 26 st missions är så lite?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NerZ:

Många fanboys det finns =/

Det är ju klart det är Blizzard's tavla då dem valt att inte inkludera AA

tavla å tavla, så där går de när man lanserar ett 10år gammalt spel

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

ser ingen mening att ha AA i SC2 ser bra ut utan det. Dessutom är det Blizzards val o lägga dit AA eller inte. Det sköter normalt sett spel tillverkaren. Sen fattar jag inte att blizzard kunde ta över 4 år på sig att utveckla detta spelet och ta så sjukt mycket pengar för en uphottad kopia.. 2-250kr är det max värt..

testade betan, kom fram till att det är samma skit som SC1 men med bättre graffe,...

jag avbeställde då spelet..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Men, kom igen nu kära människor!

Dom har bara haft 7 eller så år att fixa AA.
Vänta ett par månader så kommer det i en patch.
Lugn nu bara.

vem fan bryr sig, spelet ser bra ut ändå..

jag spelar hällre ett spel som är kul änn som ser bra ut..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Varför är det utvecklarens fel att nvidia gör någonting bra, men alltid nvidias fel när utvecklaren gör någonting dåligt?

Bra jobbat av Nvidia tycker jag. Mycket snålt av AMD att inte lägga till stödet. Det är MITT VAL om jag vill ta prestandaförlusten...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dmr:

@CatalystMaker

"On vacation - but just got an email saying that Starcraft 2 AA is almost ready. Just getting tested now. Hotfix soon"

Skrivet av Bacon:

Varför är det utvecklarens fel att nvidia gör någonting bra, men alltid nvidias fel när utvecklaren gör någonting dåligt?

Bra jobbat av Nvidia tycker jag. Mycket snålt av AMD att inte lägga till stödet. Det är MITT VAL om jag vill ta prestandaförlusten...

Läser du tråden så ser du att AMD's lösning verkar närma sig att bli klar. Vad den nu innebär och om det även fungerar för Nvidia återstår ju att se. Förmodligen inte så stor vits att lägga med forcerat stöd i CCC när deras lösning tydligen skulle vara så nära färdigställandet.

Det är ju ändå inte grafikkortstillverkarnas jobb att införa funktionalitet i speltillverkarnas grafikmotorer? Visst är det trevligt när grafikkortstillverkarna engagerar sig men det brukar oftast bara bli lösningar som fungerar för den egna kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

massa text.....
Det är ju ändå inte grafikkortstillverkarnas jobb att införa funktionalitet i speltillverkarnas grafikmotorer? Visst är det trevligt när grafikkortstillverkarna engagerar sig men det brukar oftast bara bli lösningar som fungerar för den egna kunden.

nej Blizz borde sköta detta själva, men det gör dem inte och graffe tillverkarna ser kunderna vill ha, så de passar på att fixa det för att öka på sitt goda rykte och good-will.. skulle jag också göra som företagare om det fanns resurser fört... inget konstigt att nVIDIA å AMD jobbar påt..

bara Blizz som skjuter sig i foten...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Nu när jag äntligen börjat spela spelet och man tittar på alla cinematics så saknar jag faktiskt AA lite grann. Men men, det är som det är

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Skillnaden är att dom släpper kvalitet, istället för att göra om sina spel varje år och släppa en ny version för fullt pris och ändra en siffra...

Ett ord... WOW

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ett ord... WOW

Menar du att WoW inte är kvalitet?
För det har ju varit ungefär 2 år mellan varje expansion och de har varit lite billigare än ursprungsspelet med otroligt mycket innehåll.

Permalänk

Hos mig funkar AA , men jag kan säga att det verkligen inte är någon höjdare att ha det. Det var ganska hackigt kan man säga. Tvingade AA i Atis kontrollpanel.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ett ord... WOW

Ja för dom ersätter hela det gamla spelet, som inte finns kvar... för molten core finns inte kvar nu i WoTLK.... oh wait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Ja för dom ersätter hela det gamla spelet, som inte finns kvar... för molten core finns inte kvar nu i WoTLK.... oh wait.

Det blev lite offtopic nu men. Jag vet faktiskt inte om du är ironisk nu men gissar på att du inte är det, du menar att det är många spelare väljer att inte köpa en expansion men fortsätter att spela medans alla polare levlar vidare? Hela affärsiden är med flit satt så att det inte är "valfritt". Skulle de åtminstone låta spelare kunna lelva upp utan allt nytt kontent till nästa levelgräns samt köra battleground och arena så kanske kanske kanske några skulle göra det. Men jag menar att det inte är valfritt att köpa expansionen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

480@4aa på 19x12 är ju helt acceptabelt tycker jag...

GTX 460@4xAA på 1920x1200 verkar också helt acceptabelt tycker jag bara genom att titta på siffrorna...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

PC gaming känns verkligen som framtiden, inte ens till ett PC exklusivt spel orkar en PC-exklusiv utvecklare slänga med AA?
Grafiken i SC2 är dålig nog om man jämför med nutida spel, speciellt med tanke på att det inte är en konsolport. WoW sätter standard för PC-gaming och användarna får lov att följa?
Tycker det är läskigt att Blizzard får agera på detta sätt och att inte fler protesterar, inte ska väl nVidia/ATI måste fixa deras misstag? :/

Vad är det som är läskigt? Att spelkänslan prioriteras?
Det här så pinsamt att jag skäms över o sitta här o läsa era patetiska inlägg!
Hur vore det om ni spelade era spel nån gång istället för att bara sitta o runka till grafiken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Menar du film sekvenserna mellan det att man får spela?

Det är en hel del annat än filmsekvenser man knatar runt på ett stort skepp och kan göra lite olika prylar tex spela lost wikings i baren

Skrivet av 20kr:

jag testade att att lägga in spelet fast jag inte ens nådde upp till något av minimumkraven och det skrek som fan när jag installerade och klagade på cpu, gpu, drivrutiner, servicepack men tro det eller ej, spelet funkade.
det tragiska är att jag kan spela på high och det rycker bara till lite ibland (när det uppdaterar quest tex) men annars så flyter det på bra.
är datorn i sign jag syftar på och den har väl kanske varit med i matchen i drygt 10 år så jag tycker det är rätt tragiskt att man ska ha kass prestanda som argument mot AA.
för övrigt så tyckte jag SC2 sög och grafiken är totalt förlegad, spelet känns trögt och trist allt går helt enkelt för långsamt och känns gammalt.
någon mer än jag som tycker sc2 är en större besvikelse/flopp än wc3?

Jadu undrar vad det kan bero på att det känns som att det går trögt, grafiken är kass etc hmmmm? ............?..............??

Ahhh, jag har det!!! Du har en dator från stenålder som inte uppfyller något av prestanda kraven för att spelet skall se snyggt ut och flyta bra vilket det tex gör på datorn i min sign utan problem

Btw wc3 är troligtvis det mest framgångsrika rts spelet hittills hur exackt får du det till en flopp?

Skrivet av sthlmskille82:

Enligt Blizzard själva påbörjade dom utvecklingen direkt efter WC3 TFT, vilket innebär våren 2003. Vi snackar alltså 7,5 års utvecklingstid.

Det har varit rätt mycket av en prestige grej för blizzard att vi kan minsann ta den tid på oss vi vill för vi har råd (pga wow framförallt) De allra flesta speltillverkare och 3d studios har rätt hårda deadlines för spelreleaser Blizzard gjorde det lite till en grej att vända på det och säga vi släpper det när vi är nöjda.

Sedan får man inet glömma att mycket har gåt åt till att ta fram nya battlenet i samband med releasen av sc2 det har nog tagit sin lilla tid att knopa ihop det med. Det kommer troligtvis hända mycket där det närmsta året som blizzard velat förbereda och genomarbeta redan nu.

Skrivet av Ziggy:

Vad är det som är läskigt? Att spelkänslan prioriteras?
Det här så pinsamt att jag skäms över o sitta här o läsa era patetiska inlägg!
Hur vore det om ni spelade era spel nån gång istället för att bara sitta o runka till grafiken?

Jag skulle inte uttrycka det hela fullt så kraftfullt men det ligger i alla fall lite i det där

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

AA eller inte, det tycker jag nog är det minsta problemet. Att kalla spelet StarCraft II var att ta i.

De har snarare gjort som i Settlers serien, "Settlers 2 - 10th anniversary", det här är "StarCraft - 12th anniversary" eller "StarCraft, Revisited".

Det lilla roliga att menyerna och unitsen kan spelas i upplösningar som passar dagens datorer, förstörs rätt hårt av att 12års-grejen snarare är 2-3 månaders utvecklingstid, samt betatest för balansering för att sätta sig ner o vänta på 11 miljoner exemplar skall sälja sig själv.. pinsamt..

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det kan ju verkligen diskuteras, en gammal sanning som verkligen inte stämmer idag.
Star Craft 2 har klart förlegad grafik, och saknas AA, något som formligen stinker icke-kvalité. Vidare påminner spelet både grafiskt och innehållsmässigt (och story-mässigt) alldeles för mycket om sin föregångare, snacka om att plita dit en ny siffra på ett gammalt spel.
Utveckling, nya enheter, nya förmågor och liknande, är löjligt lite om man tänker på hur mycket genren utvecklats och gått framåt sedan Star Craft 1.
Sen att de släpper 1/3 av spelet och släpper resterande 2/3 som "expansioner" är ju patetiskt!
Det är DLC med högre pris, men mindre innehåll!
Folk klagade när EA klippte ut ett par kapitel ur AC2, men här kan de kapa 2/3 av kampanjen, och sälja dyrare än vanlig DLC, och det ska vara ok?
Tillåt mig att skratta

Yep, förstår inte riktigt din poäng men vi förstår att du inte gillar spelet alla har ju olika smak. Sedan så är det ingen hemlighet att StarCraft 2 är en uppdaterad 3D kopia utav StarCraft 1.

När det gäller AA så använder spelet Deferred Shading något som gör det svårt att lägga till kant-utjämning.
Deferred shading - Wikipedia, the free encyclopedia