Hjälp! Får svart skärm när jag installerar nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Får svart skärm när jag installerar nytt grafikkort!

Tjenare alla Sweclockare ^^

Jag håller på med mitt första datorbygge och det sista jag har kvar är att få grafikkortet att fungera. Jag har avinstallerat alla tidigare drivrutiner från det förra grafikkortet men när jag stoppar in det nya kortet händer ingenting!? Det är bara en svart skärm som inte går att göra något åt:(

Jag har letat runt på nätet efter lösningar men kan inte hitta något som fungerar.

Det nya grafikkortet som jag försöker installera är:
Powercolor Radeon HD 5750

Övriga delar jag har i datorn är:
Corsair HX750W (nätagg.)
Asus M2N-E (moderkort)
MSI Radeon RX800 (gamla grafikkortet)

Jag har kollat de mest uppenbara grejerna som; kolla att strömsladden för grafikkortet sitter i o.s.v.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig för jag vet inte vad jag ska göra :S

m.v.h.

Alexander

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha i det gamla grafikkortet samtidigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nessur:

Du ska inte ha i det gamla grafikkortet samtidigt..

öh, det vet jag Så dålig på datorer är jag inte xD ville bara nämna mitt gamla grafikkort utifall det är till nån hjälp. Förresten finns det bara en PCI-E16x plats på moderkortet

Permalänk
Medlem

Verkar det som datorn går igång som vanligt fast du inte ser något?
Har du testat låta den rulla hela vägen in i windows isåfall? Skärmen kanske vaknar då?

Mitt Nvidiakort vet jag gör så att endast ena utgången på grafikkortet vaknar när man bootar upp burken, och sen tar det till windows initieras innan andra utgången vaknar till liv.
En långsökt grej att testa kan alltså vara att helt enkelt prova andra utgången på kortet.

Ett annat alternativ kan vara att rota fram en annan skärm om du har en liggande. Tex testa en med VGA om du kör med DVI nu osv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Verkar det som datorn går igång som vanligt fast du inte ser något?
Har du testat låta den rulla hela vägen in i windows isåfall? Skärmen kanske vaknar då?

Mitt Nvidiakort vet jag gör så att endast ena utgången på grafikkortet vaknar när man bootar upp burken, och sen tar det till windows initieras innan andra utgången vaknar till liv.
En långsökt grej att testa kan alltså vara att helt enkelt prova andra utgången på kortet.

Ett annat alternativ kan vara att rota fram en annan skärm om du har en liggande. Tex testa en med VGA om du kör med DVI nu osv.

Jag har prövat att låta den stå men inget händer. Datorn verkar gå igång bara att man inte ser något. Jag har prövat alla portar på grafikkortet men inget hjälper. Däremot har ja inte prövat med annan skärm men skärmen funkar fint till mitt gamla grafikkort så vet inte riktigt vad det kan va :S

Permalänk
Medlem

reset bios?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ett radeonkort antar jag att du fick en DVI-VGA adapter, prova att koppla på den och kör VGA mot skärmen. Ger det bild installera drivrutinen så fungerar det antagligen med DVI efter det (detta har jag fått göra några gånger på jobbets datorer).

Du har väl fått i rätt strömkabel från agget till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Eftersom det är ett radeonkort antar jag att du fick en DVI-VGA adapter, prova att koppla på den och kör VGA mot skärmen. Ger det bild installera drivrutinen så fungerar det antagligen med DVI efter det (detta har jag fått göra några gånger på jobbets datorer).

Du har väl fått i rätt strömkabel från agget till grafikkortet?

Jag kör med DVI-VGA adapter men funkar ändå inte. Självklart har jag rätt strömkabel till graffe-kortet PCI-E strömsladden är väl det ända som går koppla in i vilket fall som helst xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Jag kör med DVI-VGA adapter men funkar ändå inte. Självklart har jag rätt strömkabel till graffe-kortet PCI-E strömsladden är väl det ända som går koppla in i vilket fall som helst xD

Skriver det igen, har du resetat bios??

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Skriver det igen, har du resetat bios??

ah sry

Detta kanske låter lite n00bigt men hur menar du? När jag stoppar in det nya grafikkortet är det ju helt svart och det går inte att komma in i bios.

Jag vet inte riktigt hur jag ska reseta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

ah sry

Detta kanske låter lite n00bigt men hur menar du? När jag stoppar in det nya grafikkortet är det ju helt svart och det går inte att komma in i bios.

Jag vet inte riktigt hur jag ska reseta?

De finns på moderkortet , titta i moderkorts manualen, där de en knapp, bygel eller så får du ta ur batteriet(Dessa saker finns på moderkortet). Men rekommenderar att du läser manualen innan du gör något.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

De finns på moderkortet , titta i moderkorts manualen, där de en knapp, bygel eller så får du ta ur batteriet(Dessa saker finns på moderkortet). Men rekommenderar att du läser manualen innan du gör något.

Detta låter väl en aning amatöraktigt men vad händer när man resetar bios? Alltså försvinner operativsystem och sånt som är installerat?

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

Detta låter väl en aning amatöraktigt men vad händer när man resetar bios? Alltså försvinner operativsystem och sånt som är installerat?

Nej då det är endast bioset där du ser att allt funkar som det ska håller reda på dina minnen och så vidare ibland kan det bli mindre fel och då behöver bioset en restart

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

Nej då det är endast bioset där du ser att allt funkar som det ska håller reda på dina minnen och så vidare ibland kan det bli mindre fel och då behöver bioset en restart

Okay jag har resetat bioset utifrån manualen men de hjälpte ingenting. Det går inte ens att komma in på bioset med det nya grafikkortet för det är svart vad man än gör.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Två andra grafikkort fungerar utan problem på moderkortet, men det som skiljer är att det nya kortet kräver egen strömförsörjning. Det jag kunde konstatera är att mitt ådersstigna moderkort bara stödjer pci-e 1.0 medan grafikkortet har stöd för pci-e 2.1. Har det någon betydelse för exempelvis strömförsörjningen via kortplatsen? Enligt den information jag har hittat så ska portrevisionerna vara kompatibla, med den skillnaden att 2.0 ska har större bandbredd och kunna leverera mer ström via kortplatsen.

Har inte resetat bios dock och det är väl nästa steg i felsökningen. Jag försöker få ett Powercolor 5750 att fungera på mitt MSI 945 Neo5-F. Matar maskinen med ett 500W OCZ som definitivt ska orka med mitt kort.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

Okay jag har resetat bioset utifrån manualen men de hjälpte ingenting. Det går inte ens att komma in på bioset med det nya grafikkortet för det är svart vad man än gör.

hm startade du datorn när du har dragit ut batteriet eller flyttade byglen då startar du upp den sen stänger av den och in med batteriet och flytta tillbaka byglen.

det funkar med ditt gamla grafikkort men inte det nya? så fall är det säkert defekt eller och om det inte funkar med ditt gamla heller så har du fått ESD och smällt ut pci x platsen hänt mig en gång tidigare det är dom endaste orsakerna jag kan komma på.

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

Okay jag har resetat bioset utifrån manualen men de hjälpte ingenting. Det går inte ens att komma in på bioset med det nya grafikkortet för det är svart vad man än gör.

Skrivet av whisky:

Jag har precis samma problem. Två andra grafikkort fungerar utan problem på moderkortet, men det som skiljer är att det nya kortet kräver egen strömförsörjning. Det jag kunde konstatera är att mitt ådersstigna moderkort bara stödjer pci-e 1.0 medan grafikkortet har stöd för pci-e 2.1. Har det någon betydelse för exempelvis strömförsörjningen via kortplatsen? Enligt den information jag har hittat så ska portrevisionerna vara kompatibla, med den skillnaden att 2.0 ska har större bandbredd och kunna leverera mer ström via kortplatsen.

Har inte resetat bios dock och det är väl nästa steg i felsökningen. Jag försöker få ett Powercolor 5750 att fungera på mitt MSI 945 Neo5-F. Matar maskinen med ett 500W OCZ som definitivt ska orka med mitt kort.

Som du beskriver så har det ingen skillnad det endaste du ska göra är bara att ploppa in kortet och sätta i strömkabeln till grafikkortet sen ska det funka testa och Rsa bioset och se om det funkar.

kommer du in i bios när du har ditt nya grafikkort i kopplat?

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Bios är återställd men det hade ingen betydelse. Skärmarna (två stycken, fast det kvittar hur många som är inkopplade) får ingen signal med det nya kortet. Det verkar inte som om datorn kommer förbi posten, men det är såklart svårt att avgöra. Det sker iaf ingen diskaktivitet efter strömsättning mer än vad man skulle kunna tänka sig att diskarna själva gör direkt vid uppstart. Inga ljudliga felkoder från moderkortet heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

hm startade du datorn när du har dragit ut batteriet eller flyttade byglen då startar du upp den sen stänger av den och in med batteriet och flytta tillbaka byglen.

det funkar med ditt gamla grafikkort men inte det nya? så fall är det säkert defekt eller och om det inte funkar med ditt gamla heller så har du fått ESD och smällt ut pci x platsen hänt mig en gång tidigare det är dom endaste orsakerna jag kan komma på.

Jag reseta bios utifrån moderkorts manualen så jag vet att det blev resetat. Dock händer inte ett shit när man stoppar in de nya grafikkortet. :S Datorn fungerar utan problem med det gamla grafikkortet. Kan jag verkligen ha fått ett defekt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Bios är återställd men det hade ingen betydelse. Skärmarna (två stycken, fast det kvittar hur många som är inkopplade) får ingen signal med det nya kortet. Det verkar inte som om datorn kommer förbi posten, men det är såklart svårt att avgöra. Det sker iaf ingen diskaktivitet efter strömsättning mer än vad man skulle kunna tänka sig att diskarna själva gör direkt vid uppstart. Inga ljudliga felkoder från moderkortet heller.

Tjo,

Köpte du också ett Powercolor Radeon HD5750 passivt kylt från komplett när det var kampanj för 2-3 veckor sen? Isf kanske det är så att korten är defekta så det inte bara är jag

Jag ska nog snacka med nissarna på komplett. Inte nog med att leveransen tog 2 veckor extra och de har den mest urusla service jag varit med om så kanske man har fått ett grafikkort som inte fungerar. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Tjo,

Köpte du också ett Powercolor Radeon HD5750 passivt kylt från komplett när det var kampanj för 2-3 veckor sen? Isf kanske det är så att korten är defekta så det inte bara är jag

Jag ska nog snacka med nissarna på komplett. Inte nog med att leveransen tog 2 veckor extra och de har den mest urusla service jag varit med om så kanske man har fått ett grafikkort som inte fungerar. xD

Ja, det är mycket riktigt ett passivt kylt Powercolor 5750 som jag fick som ersättning för ett trasigt 4670. Leveransen var kanske inte den snabbaste, men deras service kan jag inte klaga på. Jag behövde bara betala mellanskillnaden mellan mitt gamla kort och detta nya.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ja, det är mycket riktigt ett passivt kylt Powercolor 5750 som jag fick som ersättning för ett trasigt 4670. Leveransen var kanske inte den snabbaste, men deras service kan jag inte klaga på. Jag behövde bara betala mellanskillnaden mellan mitt gamla kort och detta nya.

För mig var deras service urusel. Dem säger att dem ska ringa upp en, det gör dem inte. Dagen efter ringer man ingen och de säger att de ska maila med svar, det gör dem inte. Det är första gången jag köpte från komplett och blir förmodligen den sista.

Permalänk
Medlem

Halloj, åter en här med väldigt liknande problem :/

En kompis fick ett uppgraderingspaket i form av nytt moderkort, ramminne och CPU. efter detta är installerat vill skärmen inte visa nån bild alls och hittar ingen signal från grafikkortet(5870) vilket inte var några problem innan de nya komponenterna installerats. Vi har provat både att använda HDMI, DVI och VGA med adapter, och även med annan skärm men det är helt svart. Moderkortet har bara en PCIE16 slot där kortet sitter och sen har det sina 2 strömsladdar i sig från nätagg.
Förstår verkligen inte varför grafikkortet med de nya komponenterna helt plötsligt inte vill ge signal till någon skärm via någon sladd då det funkade utmärkt förut
Inte vi som faktiskt bytte ut och kopplade allt själva, men jag menar av min lilla kunskap borde väl inte om något faktiskt skulle vara felkopplat kunna orsaka detta så länge vi vet att grafikkortet får ström, då fläkten till grafikkortet går igång iaf när man sätter på datorn, eller?

Inte helt 100% på vad alla komponenter är i detalj men här är den lilla infon jag kan ge:
ATI 5870 grafikkort
nån fujutsi siemens "omilo" LCDskärm
i5 CPU
gigabyte moderkort
2x2gb ram stickor

Väldigt tacksam för hjälp :]

Permalänk
Medlem

Jag hittade ingen info på vilken version av PCI-Express du har på ditt moderkort men kolla runt lite själv. Tydligen har det betydelse, kolla här #10273585

Permalänk
Medlem

Köpte ett MSI 5850 för ett tag sen hos en lokal datorhandlare som det var exakt samma problem med. Testade det i en annan dator, samma fel. Körde in med det till affären igen, dom testade det där, samma fel, defekt kort, fick det bytat på plats. Jag gissar på defekta kort. Bara att skicka på RMA till komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag hittade ingen info på vilken version av PCI-Express du har på ditt moderkort men kolla runt lite själv. Tydligen har det betydelse, kolla här #10273585

Men vad jag läste på nätet ska PCI-E 16x vara bakåtkompatibelt?? Har jag fattar det här helt fel..

Edit: Jag tänkte på, jag har aldrig uppdaterat bios sen jag köpte moderkortet. Kan det ha något med saken att göra? Men har för mig att det inte ska påverka nåt..

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera BIOS innan du byter grafikkort, det kan hjälpa i sådana här fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med Komplett och det var inga som helst problem att få det bytt. De ska även skicka en returfraktsedel så att jag inte behöver lägga ut pengar på returfrakt. Jag hoppas innerligen att det inte är ett nytt moderkort som krävs då jag inte har slantarna för det just nu. Visst, nu kostar ett nytt 775-moderkort inte så fasligt mycket, man kan ju hitta kort från 400.- men jag vill helst ha ett med fyra minnesplatser för att inte tappa minne, idag har jag 4x1GB och har inga planer på att byta ut minnet i brådrasket. Iofs klarar inte de uråldriga styrkretsarna att leverera mer än 3.2GB till Windows, men ändå. Har redan lagt ut 900 spänn på problemet med grafikkortet eftersom jag passade på att byta nätdel samtidigt.

Jag returnerar kortet och håller tummarna för att det bara är kortet som är trasigt och inte moderkortet som är för dåligt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag har varit i kontakt med Komplett och det var inga som helst problem att få det bytt. De ska även skicka en returfraktsedel så att jag inte behöver lägga ut pengar på returfrakt. Jag hoppas innerligen att det inte är ett nytt moderkort som krävs då jag inte har slantarna för det just nu. Visst, nu kostar ett nytt 775-moderkort inte så fasligt mycket, man kan ju hitta kort från 400.- men jag vill helst ha ett med fyra minnesplatser för att inte tappa minne, idag har jag 4x1GB och har inga planer på att byta ut minnet i brådrasket. Iofs klarar inte de uråldriga styrkretsarna att leverera mer än 3.2GB till Windows, men ändå. Har redan lagt ut 900 spänn på problemet med grafikkortet eftersom jag passade på att byta nätdel samtidigt.

Jag returnerar kortet och håller tummarna för att det bara är kortet som är trasigt och inte moderkortet som är för dåligt.

Okay, ja ska pröva att uppdatera bios och se om de hjälper något (Måste bara lära mig hur man gör xD) Om inte de funkar så skickar jag också tillbaka mitt graffe-kort.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att uppdatera bios via usb-minne men de står i manualen att man ska spara filerna i "FAT 16/12". Vad är det? Kan bara hitta FAT, FAT32, exFAT som filsystem