För hög temp på Powercolor radeon 5850 PCS+ ?

Permalänk
Medlem

För hög temp på Powercolor radeon 5850 PCS+ ?

När jag kör Furmark (v1.8.2, Xtreme burning mode, displacement mapping, post FX) får jag följade temperaturer (stabilt efter ca 10 min):

GPU: 71 °C
Memory: 75-76 °C

Ej OC, allt standard, fläkten på auto, runt 52 % av max RPM. Idle temps är runt 40-44 °C. Chassitemp 23 °C, mkt god ventilation i burken (Fractal D. R2, 2x140 mm, 4x120 mm). Catalyst 10.7 för övrigt...

Så här ser kortet ut (så ni slipper googla):

VRM-kretsarna har kylflänsar, medan minnena saknar detta.

techPowerUp :: Powercolor HD 5850 PCS+ Review :: Page 32 / 33 (där jag länkade vissa bilder iifrån) rapporterar temperaturer på 32/59 °C (idle/load), men kan ej se med vilket program detta uppnås med.

Vad tror ni, har GPUn dålig kontakt med kylflänsen? Annat problem? :\

Tillägg: Verkar som om noggrannheten på temperaturgivarna ligger mellan ±1.0 °C till ±10 °C (i runda slängar) beroende på vilken typ som används; halvledare eller termistor. Hittar inget alls om vad AMD/ATI har i sina kretsar dock

Permalänk
Medlem

Hmm va höga temps du verkar ha :S När jag körde mitt klockat max i CC så låg tempen knappt över 60 grader i furmark :S Även mitt GTX260 som jag använder nu får lägre temps än dig.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Hmm va höga temps du verkar ha :S När jag körde mitt klockat max i CC så låg tempen knappt över 60 grader i furmark :S Även mitt GTX260 som jag använder nu får lägre temps än dig.

Tell me about it :\ Kanske även borde tillägga att jag inte hade så här höga temps när kortet var helt nytt (4 månader nu). Låg på 8-10 grader lägre i full load då. Vette fan vad som har hänt. Undrar om ett par gravt misslyckade överklockningsförsök förstörde något: Fick artefakter redan efter en mild överklockning och sedan total vägran från kortet att fungera (visa bild) under kommande 10 min.

Överväger att montera av kylflänsen, applicera ny kylpasta och sätta dit extra flänsar på minnena.

Tillägg: Fan nästan bara jag som svarar i min egna tråd Nåväl, tänkte testa med att fixa till fläkthastigheten och se om det får ned tempsen.

RBE - Radeon BIOS editor

Permalänk

Är det mycket? Kör jag med CCC's fläktinställningar så kan mitt kort idla på 55-60 grader Är förmodligen dags att rensa kylaren Brukar dock köra med MSI AfterBurner då man kan ställa sin egna fläktkurva där.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.