Permalänk

Nätverkskort till filserver

Hej!

Jag ska i veckan sätta upp en fil-/torrentserver med Ubuntu. Det är ett gammalt moderkort med endast 10/100Mbit nätverkskort och tanken är ju att köra Gbit-nätverk.
Min fråga är helt enkelt om det spelar någon större roll vilket kort man kör på? Är ju inte sugen på att punga ut mer än ca 200:-.
Duger följande?
Misco.se - D-Link DGE-528T Gigabit koppar PCI kort för arbetsstationer

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för chip på DLINK-kortet, jag misstänker realtek. Vill du vara säker på att de ska fungera bra så rekommenderar jag denna => Komplett.se - Intel Pro/1000GT Desktop Adapter

Intelkorten är väldigt stabila och bra drivrutiner har dom.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Realtek har väl förvisso fungerat bra överlag i linux, jag har då aldrig haft problem under alla år.

Vill du ha bättre pris på intelkortet så kolla på ebay, jag köpte för ~220:- inkl frakt för nått halvår sen

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köra Intels nätverks kort och de strular aldrig för mig, oerhört stabila.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk

Får bli ett sånt som Korgan länkade till då, tack för feedbacken och hjälpen allihopa!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |