Permalänk

Vilket märke kan det bli då tro?

Permalänk
Medlem

Synd att utbudet av ≥ HD5650, ≥1600x900 & ≤15-16" är så skralt...

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Vilket märke kan det bli då tro?

Tror jag väntar med en bärbar helt enkelt.

Kan bli en ASUS eller Sony

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Ja sony har ju högupplösta och bra skärmar. Dell har ju också endel alternativ, med RIKTIGT bra skärmar(RGB-LED fullHD, som är bland det bästa som finns att få i laptops, ja mycket bättre än MBP'a skärmarm, kolla rewievs på notebookcheck) och sen kan du konfigurera datorn som du vill.
2
Det finns inte många "kompakta" datorer som har mer än 1366x768(vilket jag personligen tycker räcker alldeles utmärkt på 13-14") Det börjar ju komma fler i 15" med högre upplösning dock. Jag tror att marknaden är ganska liten för 13-14" med 1600x900 eller mer, det är nog den enkla anledningen till att det inte finns så många i sverige.

Clevo finns dock med 1080p i 15" och dom har bland dom bästa skärmarna också, tror att dom finns med matt skärm som tillval också. Hatar spegelskärmar

Permalänk

Har nu fått tillbaka min envy 17 eter att den varit inne på service för byte av trackpad (den förra var lite lös i övre högra hörnet). Är väldigt positivt överasskad av hp's support. Inga telefonköer, inga dumma frågor och felet är löst.

Permalänk
Medlem

Har läst en del i tråden här nu och även känt på en Envy 14 och är imponerad av hur robust och gedigen den är! Men vad som gör att jag tvekar är batteritiden... Hur lång batteritid har ni som har i5 processorn? Enligt olika uppgifter är den på 2-4 timmar.
Valet står mellan antingen en Envy 14 med i5 eller någon av Asus 13.3" eller 14" och Acers 14".

Jag vet att thereal_twisted förespråkar Acer 3820TG men den faller bort pga avsaknad av DVDläsare/brännare.
Mitt val är mellan någon av dessa Produktjämförelse hos Prisjakt.
Jag behöver en portabel dator med bra batteritid och kvalitet. Den skall klara av att spela upp full-hd material via HDMI.
Den skall dessutom vara "framtidssäker" (läs: inget annat än i5&i7 processor)
Snälla hjälp mig på vägen mot mitt köp, skolan börjar ju om en vecka

Citera gärna vid svar och råd

Permalänk
Skrivet av erCon:

Synd att utbudet av ≥ HD5650, ≥1600x900 & ≤15-16" är så skralt...

Appropå höguplösta 15-16" så har det kommit en ny modell från MSI GX660, 15,4" fullHD panel, Upp till 12gb ram, dubbla hdds, 5780m, 2xUSB 3.0 och snyggare design än föregående modell. Det går att stänga av led'sen på sidorna för den som undrar

Permalänk
Skrivet av DasJason:

Har läst en del i tråden här nu och även känt på en Envy 14 och är imponerad av hur robust och gedigen den är! Men vad som gör att jag tvekar är batteritiden... Hur lång batteritid har ni som har i5 processorn? Enligt olika uppgifter är den på 2-4 timmar.
Valet står mellan antingen en Envy 14 med i5 eller någon av Asus 13.3" eller 14" och Acers 14".

Jag vet att thereal_twisted förespråkar Acer 3820TG men den faller bort pga avsaknad av DVDläsare/brännare.
Mitt val är mellan någon av dessa Produktjämförelse hos Prisjakt.
Jag behöver en portabel dator med bra batteritid och kvalitet. Den skall klara av att spela upp full-hd material via HDMI.
Den skall dessutom vara "framtidssäker" (läs: inget annat än i5&i7 processor)
Snälla hjälp mig på vägen mot mitt köp, skolan börjar ju om en vecka

Citera gärna vid svar och råd

Det enda som talar emot 4820TG är att den blir varmare än 3820TG pga. sämre kylning. Men måste du absolut ha DVD så är inte 4820TG fel heller, den funkar ju fint men inte lika låg temp som 3820TG. Envy 14 med i7 Q verkar ju inte vara nån hit direkt men den borde vara svalare med i5, samtidigt har man det där med nedklockad gpu osv.. Bara du kan bestämma ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Appropå höguplösta 15-16" så har det kommit en ny modell från MSI GX660, 15,4" fullHD panel, Upp till 12gb ram, dubbla hdds, 5780m, 2xUSB 3.0 och snyggare design än föregående modell. Det går att stänga av led'sen på sidorna för den som undrar

Snyggare design? Jag ritade snyggare design när jag gick i tvåan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det enda som talar emot 4820TG är att den blir varmare än 3820TG pga. sämre kylning. Men måste du absolut ha DVD så är inte 4820TG fel heller, den funkar ju fint men inte lika låg temp som 3820TG. Envy 14 med i7 Q verkar ju inte vara nån hit direkt men den borde vara svalare med i5, samtidigt har man det där med nedklockad gpu osv.. Bara du kan bestämma ..

Hur dana är Asus 14" som jag länkat? Har försökt hitta några i fysisk butik men utan att lyckas Är det bra kvalitet på dem? Jag tycker att skärmen på 4820TG känns lite väl vek... Kan inte förstå att de skall trilskas med att ha en så svajig konstruktion på en i övrigt väldigt bra dator?!

Permalänk
Skrivet av Handa:

Snyggare design? Jag ritade snyggare design när jag gick i tvåan.

Hehe, ok mindre ful design då. Jag tänker främst på att det inte är fullt med röda ränder på datorn Det är bara led'sen som sticker ut vad det verkar och dom kan man ju som tur är stänga av.

Permalänk
Skrivet av DasJason:

Hur dana är Asus 14" som jag länkat? Har försökt hitta några i fysisk butik men utan att lyckas Är det bra kvalitet på dem? Jag tycker att skärmen på 4820TG känns lite väl vek... Kan inte förstå att de skall trilskas med att ha en så svajig konstruktion på en i övrigt väldigt bra dator?!

Asus har ju mkt bra kvalité, jag vet inte alls hurpass svajig skärmen känns på just dom modellerna. Googla efter recensioner så kanske du kan hitta något?

Men som sagt, det bästa är ju att känna på datorn och bilda sig en egen uppfattning.

Permalänk

Asus bra kvalite ? vad jämför du med då ?

jämför man med en UniBody Macbook pro (utskuret i ett stycke Aluminium) så känns Asus top modeller som en låda MC Donalds leksaker.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk

Jag jämför med att Asus har minst reklmamationer på sina laptops av alla stora tillverkare. Kvalitetskänsla är en annan femma, men asus brukar ha bra sådan också.

Permalänk
Medlem

Kan någon som har köpt HP Envy 14-1080 kommentera på batteritiden på den? Det står att den har ett 8-cells batteri på HPs hemsida, men in inWarehouse står det att den bara har 6-cells, vad är sanningen?

Permalänk
Medlem

Har väntat sedan i våras med inköp men måste snart köpa en bärbar.

Frågan är om man ska gå på Acer TimelineX i 13-14" eller lägga ett par tusen extra för en Envy 14?

1600x900 finns ju inte i med någon vettig specifikation här hemma så jag lutar åt 1366x768. Alltså samma upplösning som hos Acer, frågan är om den skärmen verkligen är så pass mycket bättre att det är värt 2-3kkr extra jämfört med Acer?

Permalänk
Medlem

Fick du någonsin svar från HP?

Skrivet av f97anka:

Jag skickade följande förfrågan till HP:

Citat:

Hej HP,

Jag har väntat på lanseringen av HP Envy 14 serien inför köp av ny bärbar dator. Särskilt intressant är datorn eftersom den finns med en högre upplöst skärm (1600x900) än standard.

Tyvärr tar HP Sverige in 4 varianter varav 3 är i princip identiska och med den sämre skärmen (1366x768). 1 konfiguration innehåller den bättre skärmen, men är då utrustad med andra komponenter som gör att priset blir för högt.

HP Envy 14-1000 Notebook PC-serien Hem och hemmakontoret

Finns det någon som helst möjlighet att ni kan ta in en model med basspecifikation vad gäller processor, minne och hårddisk, men med den bättre skärmen? I diskussioner i olika forum framgår att flera tänker som jag, dvs kan man inte få den högupplösta skärmen i en rimligt prissatt konfiguration så köper man hellre en billigare ACER med samma prestanda eller en MacBook Pro.

Se t.ex:
HP Envy 14 & 17

Tyska HP säljer en väldigt vettig Envy 14-konfiguration för 1300€ som hade varit idealisk:

HP ENVY 14-1010eg Notebook-PC (WN945EA) Spezifikationen - HP Privatanwender Produkte

Byt ut en av era 3 billiga konfigurationer mot denna, och sälj för 13000:- inkl moms. Då borde ni kunna skrapa ihop några hundra nya kunder som annars väljer ett annat märke. Jag inser att normalkonsumenten oftast inte tittar på skärmupplösning, men det finns ett segment IT-orienterade kunder som verkligen prioriterar detta och dessa skulle ni kunna fånga med en sådan konfiguration.

Om ni kan säga redan nu att detta inte kommer ske inom överskådlig framtid i Sverige så berätta gärna detta så jag kan köpa en annan dator.

Mvh
Anders

Jag har svårt att tro att HP omvärdererar sitt beslut, men det kan vara värt att pröva iallafall. Kanske om fler trycker på? Jag använde HP questions before you buy för att kontakta HP.

/Anders

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Frågan var : När kommer HP Envy 14 1010eg (WN945EA)?

Jag fick detta svar idag :

Hej !

Jag tror inte att den modellen kommer att komma till Sverige. Vi kommer att plocka in Envy 14-1085eo i vårt sortiment. Håll utkik på internet och hör dig för hos våra ÅF.

Med vänliga hälsningar
______________________________

Christina Buska
Sales Agent

Hewlett Packard Sverige AB

Visitors:Gustav III:s Boulevard 36

SE - 169 85 SOLNA

Sweden

Phone:08-52496800

E-mail: hpstoresweden@hp.com

Permalänk
Medlem

Lunait: Nej jag fick aldrig något svar från HP. Och jag har fortfarande inte köpt någon dator, men det lutar åt en Acer 3820TG eller en macbook pro 13. Om Acern bara inte hade den fula pianolackade plasten runt skärmen

Har för mig att jag läste tidigare i denna tråd att en HP-representatnt sa att de skulle ta in nya konfigurationer i oktober. Vet inte om det är värt att vänta...

/Anders

Permalänk
Medlem

HP ger studenrabatt på 14-1085eo, hoppades därför på att de också kunde sälja 14-1090eo med rabatt men fick idag veta att så inte är fallet. Märkligt och tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenlight:

De skrev bara:

Hej!

Det går tyvärr inte att bygga ihop våra konsumentmodeller(som t ex Pavilion, Oreasrio, Envy, Touchsmart) i Sverige.

Anledningen till att man inte kan konfigurera sin egen HP i sverige är helt enkelt för att marknaden är för liten. Det blir ej lönsamt.

Det går dock att konfigurera några utav våra företagsmodeller(Probook och Elitebook), detta tar ca 2-3 veckor förutsatt att alla komponenter finns i fabrik och priset kan öka något.

Jag ska framföra dina önskemål till de ansvariga här i Sverige.

För Envy 14 har redan alla modeller valt som ska tas in för denna line-up. Under Oktober beräknas en ny line-up släppas.

Vi vet inga konfigurationer ännu men om du mailar tillbaka dina önskemål så skall jag framföra det vidare.

Jag kan tyvärr inte lova någonting men jag skall göra mitt bästa.

Har du fått någon vidare information om vilka spec det kommer att vara på deras nya line-up?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

Har du fått någon vidare information om vilka spec det kommer att vara på deras nya line-up?

Jag pratat med en representant som skulle kontakta deras chef som har hand om line-upen. Han ska återkomma. Skriver så fort jag vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenlight:

Jag pratat med en representant som skulle kontakta deras chef som har hand om line-upen. Han ska återkomma. Skriver så fort jag vet mer.

Verkar som att jag är ett snäpp före deras chef, Åtta prylar som ger dig tre dimensioner - IDG.se :).

Kommande Envy 17 verkar ha 3D!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

Verkar som att jag är ett snäpp före deras chef, Åtta prylar som ger dig tre dimensioner - IDG.se :).

Kommande Envy 17 verkar ha 3D!

Tack för infot! Jo men nu vet vi inte ens om Envy 17 3D kommer komma till Sverige. Jag mailade och frågade om vilka modeller den svenska marknaden kommer få in, och det kommer såklart vara mer än 1 modell. Många är dessutom intresserade av 14 tummaren.
Men 17 3D verkar vara en grym produkt! (väntar fortfarande på svar från HP)

Permalänk

Ska iväg och kolla på en begagnad HP Envy 17-1085 i7, 6GB ram. Riktigt billig... ordspråket "för bra för att vara sant" ringer i mina öron. Kan återkomma om det blir köp och berätta om mina intryck av datorn.

Permalänk
Medlem

En lite jämförelse....

Envy 14-1090eo (Radianceskärm) i Sverige: 13600kr + moms.
Envy 14-1010eg (Radiance) i Tyskland: 10100kr + moms.

I det svenska paketet ingår visserligen slicebatteriet och 6gb minne istället för 4gb, å andra sidan har den tyska versionen en snabbare processor.

Kvittar man minnesuppgraderingen på den svenska envymodellen mot tyskens processoruppgradering så får vi i Sverige alltså betala 3500kr + moms för det slicebatteriet som ingår i 14-1090eo.

Kan inte tänka mig att det är så dyrt när det släpps som tillbehör senare i höst....

Svenska priset är dessutom räknat på Komplett.se pris, köper man av Dustin betalar man i princip 5000kr + moms för slicebatteriet.

PS. Valde att räkna utan moms för det skulle bli en rättvis beräkning, Tyskland har nämligen bara 19% moms så egentligen är alltså prisskillnaden ännu högre. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenlight:

Tack för infot! Jo men nu vet vi inte ens om Envy 17 3D kommer komma till Sverige. Jag mailade och frågade om vilka modeller den svenska marknaden kommer få in, och det kommer såklart vara mer än 1 modell. Många är dessutom intresserade av 14 tummaren.
Men 17 3D verkar vara en grym produkt! (väntar fortfarande på svar från HP)

Har du fått något svar än från HP?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

Har du fått något svar än från HP?

Konstigt inget svar än, har skickat om min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenlight:

Konstigt inget svar än, har skickat om min fråga.

En vecka senare, fått ngt svar eller ska vi anta att de skiter i oss som kunder?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

En vecka senare, fått ngt svar eller ska vi anta att de skiter i oss som kunder?

Nej jag ringde till och med de för 6 dagar sedan och hon lovade att återkomma efter att hon pratat med kollegan som jag hade haft mailkontakt med. Trots att jag mailat ett flertal gånger och ringt de så har de alltså inte återkommit. Väldigt fult, nu funderar jag på att köpa nya Sony Vaio F13 som kommer ut slutet av oktober. Där fick jag iaf raka besked och bra service!

Edit:
Jag ringde upp igen och fick ett svar att de inte svarat pga att de fått massa frågor om just HP envy 14... De ska skicka svar till alla så fort de fått mer info angående konfigurationerna..
Han sa att de troligen får info om detta i slutet av denna vecka från cheferna..