Permalänk
Medlem

attans krångel att få till en ren installation da, det va annat på windows xps tid ;), eller så har man blivit tekniskt inkompetent

Permalänk

Jag kör ett program som heter pcdecrapifier just nu, det kommer ju ta bort den mesta skiten, men troligtvis så försvinner det ju inte helt.

Jag vill ha en clean install - ska kolla mer på detta senare, borde ju gå att bara fixa en OEM-version på various tracker och sedan använda min nyckel.

Edit: Suttit en stund med decrapifier nu... man kan ju undra om NÅGON (Acer själva inkluderade) har användning för all SKIT de slänger med datorn.
De måste seriöst slänga in allt av anledningen att folks datorer ska få mindre livslängd för att betala för hjälp eller att köpa en ny dator av dem.

Kan de inte ge en ett alternativ om man vill installera nyttoprogram själv eller inte?

mer text
Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

ja självklart, DET ÄR ENBART C: PARTITIONEN(Windows partitionen) du formaterar.......
(recovery partitionen ligger på en egen liten mini-partition [typ D: eller E:], den påverkas ingenting.

så det är hel lugnt

tydligen så funkar de ju inte att göra en clean install enligt ditt sätt? de andra här i trådden verkar ha försökt men utan lycka...något tips?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

verkar ju som om man bara kan få en helt clean installation om man har fysiska skivor att köra en riktigt formatering och installation med.

Permalänk

Det som ligger på recovery är mycket riktigt exakt det som datorn hade från början.

Vill man ha en ren version så får man fixa den på annat sätt och installera med datorns produktnyckel. Då får man en ren och laglig win7. Tror jag iaf.

Permalänk

det funkar for love of God...........@veijdar fick det ju o funka med "Alt + F10"...........Googlade lite o verkar va så på nästan alla Aspire modeller.

......självklart funkar det med den inbyggda Recovery partitionen.....behövs ingen skiva, (får man inte med nånn skiva (och du köpt en laptop med medföljande OEM Windows) ska det finnas en Recovery partition.

däremot, finns det vissa leverantörer där du kan köpa UTAN medföljande OEM-Windows.......t ex Zepto och några vissa andra.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk

Recovery återställer till ursprungs win som fanns från början, dvs. med en massa acer bloat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lucifer579:

Jag ödslade en halvtimma på detta, gav mig ingenting. Alla skitprogram är fortfarande där...

Kan man inte ladda hem en crackad premium och använda sig utav min egen nyckel?
Göra en iso, och sen installera den via imagesaken. Alternativt via USB.

Varför skulle du ladda ner en "crackad" "premium" och sen använda dig av din egen nyckel? Är bättre om du får tag på en genuin skiva..

Sen f.ö pratar vi inte om sånt här:)..

Låna helst en skiva av en polare..

Permalänk

Men det måste väl va helt ok att ladda ner en o-crackad och köra med sin egen nyckel eller? Borde väl vara helt lagligt osv?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av thereal_twisted:

Men det måste väl va helt ok att ladda ner en o-crackad och köra med sin egen nyckel eller? Borde väl vara helt lagligt osv?

Det är ju som sagt i svensk lagstiftning att man inte får ladda ner/sprida material utan innehavarens tillstånd..
Använda din nyckel går bra ja, men inte nedladdningen.

Permalänk

Ok Då får man låna av en kompis istället då.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner tusen ex av windows, så länge du inte använder pirat nycklar!
Tror inte MS skulle klaga på en kund som fixar problem själva.

Så ifall din recovery del innehåller skit å det är förjobbigt att ta bort eller redigera setup så är sistnämnda val en rund skiva.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Never mind

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

det funkar for love of God...........@veijdar fick det ju o funka med "Alt + F10"...........Googlade lite o verkar va så på nästan alla Aspire modeller.

......självklart funkar det med den inbyggda Recovery partitionen.....behövs ingen skiva, (får man inte med nånn skiva (och du köpt en laptop med medföljande OEM Windows) ska det finnas en Recovery partition.

däremot, finns det vissa leverantörer där du kan köpa UTAN medföljande OEM-Windows.......t ex Zepto och några vissa andra.

Men om man använder recovery så får man ju med all skit igen, en recovery återställer operativsystemet så att datorn blir som den var vid levererans.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en Acer 5551G, det första jag gjorde var att formatera om den med en clean install med Win 7 Home Premium 64 från en skiva. Funkar naturligtvis inte att använda nyckeln som sitter på undersidan datorn då den är knuten till Acers skräddarsydda operativ. Man kommer runt detta genom att installera som vanligt, man kan ange nyckeln som finns under datorn tillsvidare. Sen väl inne i Windows kommer den klaga på att du har oäkta programvara (bullshit). Gå in i kontrollpanelen -> system och säkerhet -> system, där längst ner kan du välja att byta produktnyckel och aktivera via telefonsupport eller vad det hette, just do it. Följ bara instruktionerna du får via telefon (automatiserat) sen är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Vlc,Winamp,Winrar,Firefox,Eset + operativ är bra start

Gillas!, fast du glömde steam =), måste bara älska nyformaterad dator

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Gillas!, fast du glömde steam =), måste bara älska nyformaterad dator

Och Chrome!