Permalänk
Medlem

Fråga angående nät-agg

Halloj.

Jag har ett Chieftec nätagg (såg i samlingstråden att det inte var speciellt bra heller ^^) som har låtit väldigt märkligt ett par månader. Det har liksom rasslat om det som att nånting har legat i fläkten eller whatnot.

Iaf. Nu rasslar den inte längre, och igår upplevde jag att datorn tokhängde sig 2 ggr i Windows. Allt tog liksom tvärstopp. Har aldrig hänt förut med den här datorn och den har jag haft ett tag och jag har inte gjort nånting konstigt med den senaste dagarna.
Efter den andra frysningen startade jag om burken och fick då ingen bild till skärmen. Datorn visade klassiska trasigt-grafikkorts-symptom. Den gjorde så resten av kvällen.
Nu på morgonen gick skärmen igång igen.
Kan det vara så att nätagget börjar ge upp och efter hängningen igår va så pass upphettat att det inte lyckats kräma ur tillräckligt med juice till grafikkortet vilket resulterade i svart skärm vid uppstart?

Sorry för långt inlägg, men ville vara så tydligt som möjligt. Hoppas nån är mer pro än mig på sånt här.
Tack på förhand.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Känner igen det där beteendet och det kan vara nätagget. Har du möjlighet att låna ett till att felsöka? Annars kan du alltid investera i ett billigt nätagg från FSP eller Fractal Design som trots priset är bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Om det har rasslat tidigare men inte längre , har fläkten gett upp ? Det skulle kunna förklara att allt funkar när burken fått stått ett tag.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Njaa, har inte hört runt ännu, så det kanske går. Annars gör jag som du säger å köper nått prisvärt nätagg och hoppas det blir bättre. Har inga värstingkomponenter i burken i vilket fall.
Tack för det snabba svaret.

Edit:

Skrivet av mr_sQuinty:

Om det har rasslat tidigare men inte längre , har fläkten gett upp ? Det skulle kunna förklara att allt funkar när burken fått stått ett tag.

Nej fläkten går, det kollade jag på en gång.
Tycker hela fenomenet verkar konstigt men att grafikkortet inte får tillräcklig ström tyckte jag verkade vara den mest logiska förklaringen.

Om någon annan har nån annan idé, bring it!

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Något kan ha gått i nätagget vilket gör datorn instabil.

Felsök om du har möjlighet.