SSD Corsair Force 120 GB dåligt prestandtad :(

Permalänk
Medlem

Jag har änu inte fåt upp farten på dom 5st F120 diskarna jag har hemma.

Senaste drivisrana samt firmware samt kört på olika raidkort samt ICH10R chippet.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Någon som vet hur den presterar i XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Jag har änu inte fåt upp farten på dom 5st F120 diskarna jag har hemma.

Senaste drivisrana samt firmware samt kört på olika raidkort samt ICH10R chippet.

Vilka är senaste drivrutinerna?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Köpte en Corsair F120 igår, lider av samma problem som flera andra!

Den läser i runt 200MB/s. men den skriver i bara drygt 80MB/s.

Jag har:

- Installerat Windows 7 i AHCI mode.
- Aktiverat TRIM
- Testat med Intel RST, blev ingen skillnad.
- Testat att sätta disken i flera olika SATA portar. 1 & 2. Blev ingen skillnad
- Testat tre olika benchmark program.
ATTO, CrystalDiskMark, AS SSD Benchmark.
Dock får jag bra siffror i ATTO, men både Crystal och AS SSD blir runt 80MB/s. i write.

Bör man installera några "chipset driver" efter en OS installation?

Någon som har något bra tips??

Tack på förhand!

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Om du får bra i ATTO så är allt okej, kom ihåg att inte köra benchmarks för mycket.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag körde ATTO nyligen och här är mina resultat:

Resultaten ser ju bra ut.

Jag kör med Intel's ICH10R SATA AHCI Controller och TRIM enabled.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Ja har inte haft vidare mkt problem med min corsair force F120 ja har tillomed fått 274 i write nån gång

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om du får bra i ATTO så är allt okej, kom ihåg att inte köra benchmarks för mycket.

Fungerar inte de andra programmen eller? Jag har samma "fel". Får ca 275 i read i ATTO, men i andra program får jag ca 100.

Permalänk
Medlem

Inte för att det är Corsair men.

Jag ändrade bara till AHCI och installerade allt som vanligt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Fungerar inte de andra programmen eller? Jag har samma "fel". Får ca 275 i read i ATTO, men i andra program får jag ca 100.

ATTO används av tillverkarna när dom specificerar hur snabb SSD-n är. Dessutom "skriver" ATTO bättra data än dom andra, tror det har nått att göra med kompremering eller inte.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Tweak:

Fungerar inte de andra programmen eller? Jag har samma "fel". Får ca 275 i read i ATTO, men i andra program får jag ca 100.

Alla SandForce-baserade SSD (OCZ Vertex 2, Corsair Force) använder komprimering för att få upp läs-/skrivhastigheten.

Skriver du data som går att komprimera maximalt begränsas du av SATA-II-kabeln (~ 280 MB/s)
Skriver du data som inte går att komprimera begränsas du av hur snabbt SSDn kan läsa/skriva till flashminnet (~ 70-100 MB/s)

ATTO arbetar med data som går att komprimera maximalt, och ger därför de bästa siffrorna, och är därför ett populärt program för tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Men hur kommer det sig att Sweclockers recensent lyckades får så bra värden i CrystalMark? Det är jag intresserad av att få veta. Jag struntar i vad ATTO visar, jag vill kunna replikera Sweclockers mätvärden (+/- 10%).

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har inga problem med hastigheten, däremot får jag upp: "smart command failed" i bootscreenen...
Vad är detta??

Spec. enl. sign.

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Jaha, nu vet jag hur SweClockers fick så bra siffror i Crystalmark. Under File -> Test data så ska man ändra så att den bara skriver nollor eller ettor. Random-skrivningar går betydligt långsammare.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av PreacherMan:

Jaha, nu vet jag hur SweClockers fick så bra siffror i Crystalmark. Under File -> Test data så ska man ändra så att den bara skriver nollor eller ettor. Random-skrivningar går betydligt långsammare.

Det tas upp i sweclockers test, men kallas där för att skriva "okomprimerad" och "komprimerad data", jmfr...

http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/...
http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/...

Permalänk
Medlem

Resultat i en UL30JT.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut omnia.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ja. Jag ser ut att kunna skratta mig lycklig med tanke på allt surr osv som är runt detta med SSD

Men jävlar var priset har sjunkit! 1000 spänn bara sen jag köpte den. Galet

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Skrivet av Luddtuss:

Har inga problem med hastigheten, däremot får jag upp: "smart command failed" i bootscreenen...
Vad är detta??

Spec. enl. sign.

Fick samma problem här och boottiden ökades med ca 30 sec efter att ha följt ngra av länkarna i tråden :/

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Medlem

Och idag har de släppt en ny firmware till den som skall fixa till en del
buggar.Corsair Force Series Firmware 2.0 Update - The Corsair Support Forums

Mvh Mikael J

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, Samsung 990 Pro 4 TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Medlem

blä tänka att det var dags att investera i en SSD nu. Corsair Force 120 verkar bra men så läser man här om en massa SATA-kontrollers/firmware tjafs.

Någon som kör Corsair med Linux/Ubutnu fungerar det bra?
Sitter själv enbart på Ubuntu men tydligen stödjer bara firmware uppdateringen windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddtuss:

Har inga problem med hastigheten, däremot får jag upp: "smart command failed" i bootscreenen...
Vad är detta??

Spec. enl. sign.

Skrivet av Vildarawk:

Fick samma problem här och boottiden ökades med ca 30 sec efter att ha följt ngra av länkarna i tråden :/

Detta beror på att en hel del moderkort inte stödjer smart fullt ut, bara att stänga av smart på den port som ssdn är kopplad till, inget farligt och inget problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta beror på att en hel del moderkort inte stödjer smart fullt ut, bara att stänga av smart på den port som ssdn är kopplad till, inget farligt och inget problem

Ursäkta om jag bumpar upp denna tråd. Men vill inte skapa en ny tråd för detta.

Ser att ni rekommderar detta. Men jag har stäng av SMART på mitt moderkort men ändå får jag Smart Command Failed. Hela tiden.
Har en Corsair SSD Force F120GB. Har rätt bra fart i den om jag kör test i ATTO.

Men just det att avaktiver SMART så får jag fortfarande problemet.
Och vet hittar inget altenativ att ändra varje port on/off på SMART. Finns bara ett altenativ.

Sen även om någon vet hur man får uppdater sin firmware för står att jag har 1.1.
Vilken är senaste är det 2.0.
För laddar ner och starta igång det. Men programmet hittar inte disken.

Permalänk

Misstänker att ssd´n är boven

Har haft problem med min dator ett bra tag och en hel del bsod, vet att ett av felen beror på mitt grafikkort men misstänker även att min ssd börjar bli kass. Alla inställningar etc för ssd är gjorda efter alla tutorials man läst här på SC. Hoppas på att det finns någon som kan ta en kik på mitt ATTO resultat och säga om det är ok eller inte.

Visa signatur

Intel Core i7 920@ 3.33GHz | Asus Rampage II Extreme | Corsair 6GB 1600MHz XMS3-12800 | XFX GeForce GTX 295 singel PCB | Corsair Force 120Gb | Corsair H50 |Corsair Obsidian 800D | Cooler Master M700

Permalänk
Skrivet av aciidburn:

Har haft problem med min dator ett bra tag och en hel del bsod, vet att ett av felen beror på mitt grafikkort men misstänker även att min ssd börjar bli kass. Alla inställningar etc för ssd är gjorda efter alla tutorials man läst här på SC. Hoppas på att det finns någon som kan ta en kik på mitt ATTO resultat och säga om det är ok eller inte.

http://img192.imageshack.us/img192/9/corsairforce120bench.png...

Det är långt ifrån okej, säker på att du har aktiverat ACHI?

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk

japp. pallar inte starta om datorn för att ta en bild på bios men alla inställningar enl de olika tutorialsen är genomförda

Visa signatur

Intel Core i7 920@ 3.33GHz | Asus Rampage II Extreme | Corsair 6GB 1600MHz XMS3-12800 | XFX GeForce GTX 295 singel PCB | Corsair Force 120Gb | Corsair H50 |Corsair Obsidian 800D | Cooler Master M700

Permalänk

kommer ta och skicka in disken till inet så får de ta ställning för rma´n

Visa signatur

Intel Core i7 920@ 3.33GHz | Asus Rampage II Extreme | Corsair 6GB 1600MHz XMS3-12800 | XFX GeForce GTX 295 singel PCB | Corsair Force 120Gb | Corsair H50 |Corsair Obsidian 800D | Cooler Master M700

Permalänk
Medlem

Är detta ok/bra/dåliga resultat för en Corsair Force3 120Gb?
Tycker Read speed är lite halv kass vid mindre filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Är detta ok/bra/dåliga resultat för en Corsair Force3 120Gb?
Tycker Read speed är lite halv kass vid mindre filer?

Ligger helt i linje med vad du kan förvänta dig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.