Permalänk

Machörnan

Mitt eget lilla revir.

Min kära lilla fru har ett bord med symaskin och annat tråkigt jox, så efter det så blev det enklare att förhandla till sig en datorhörna - trots att jag just nu har macbooken som enda dator och egentligen skulle kunna sitta var som helst i huset. Men - det är ju alltid skönt att ha stor skärm, högtalare, mus... ja, allt det där stationära som man saknar med bara en laptop.

Grejerna är som följer:

MacBook Pro 15" med följande spec:
2,66 GHz intel core i7,
8 GB ddr3
dubbla grafikkretsar; en intel HD graphics och ett Geforce GT 330M och slutligen
en 256 GB Corsair ssd-disk - datorn blev galet snabb efter bytet från originaldisken till denna - rekommenderas till ALLA)
Macbooken är inklädd i en foppatoffla från Speck, så slipper den bli repig (jag bär den dagligen till jobbet)

Högtalarna är HarmanKardon (kommer inte ihåg modellen) - både snygga och grymt bra ljud
Skärmen är en Benq G2420HD som kommer att ersättas av en 27" Cinema Display så fort pengarna finns. *Grymt* skönt med dubbla skärmar!
Stället till datorn är ett Griffin Elevator
Tangentbord och mus är Apple (Wireless Keyboard och Magic Mouse).
Musmattan är IKEA original, kostade 10:- om jag inte minns fel
Bordet är också IKEA - kommer inte ihåg vad det heter, men ligger på runt 1500:- tror jag. Kan verka onödigt stort, men jag har ofta massa papper och böcker vid datorn så utrymmet behövs.

Kablarna gömdes rätt väl bakom en gammal elradiator som inte används utan bara sitter där. Numer är det alltså inte en radiator utan en kabelsamlare.

Saker som ska göras:
Borra hål genom bordskivan för högtalarkablarna.
Sätta upp en kabelkorg under bordsskivan för alla kablar och adaptrar (känns som det kommer bli en jävla massa damm bakom radiatorn...)
Byta skärm.
Komma på nån snyggare lösning för kablarna som går in i macen (det som inte går att gömma alltså). Kom gärna med nåt kreativt förslag!

Machörnan

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

foppatoffel?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

vänsterhänt
5p för mac e bra

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk

Ja, såna där plastfodral som man stoppar elektronik i ser ju oftast ut som nån slags foppatoffla...

Vänsterhänt, ja, alla stora genier är ju vänsterhänta... Jag kan nog vara undantaget som bekräftar regeln

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sagt något förr, men måste säga det nu. Jag diggar inte alls såna här hörnor. Jag tkr verkligen de saknar "känsla". Vissa kanske vill kalla det "stilrent", men jag tkr inte alls det verkar trevligt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag har aldrig sagt något förr, men måste säga det nu. Jag diggar inte alls såna här hörnor. Jag tkr verkligen de saknar "känsla". Vissa kanske vill kalla det "stilrent", men jag tkr inte alls det verkar trevligt.

Jag vet, jag har hört den invändningen förut. Jag kan på sätt och vis hålla med, men samtidigt är det så *jäkla* skönt att INTE ha massa grunkor och grejer överallt. Jag har emellanåt haft hur grottigt skivbord som helst - en laptop på en stationär, en skärm brevid, usb-hubbar, nas-disk, högtalare, en miljard usb-stickor, externa hårddiskar, moderkort for instant meckning, 4000 mil kabel...

Det har föralldel sin charm det med, men det är så jäkla mycket vilsammare att sitta vid ett hyfsat rent bord. Rätt mycket enkare att städa också.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Jag vet, jag har hört den invändningen förut. Jag kan på sätt och vis hålla med, men samtidigt är det så *jäkla* skönt att INTE ha massa grunkor och grejer överallt. Jag har emellanåt haft hur grottigt skivbord som helst - en laptop på en stationär, en skärm brevid, usb-hubbar, nas-disk, högtalare, en miljard usb-stickor, externa hårddiskar, moderkort for instant meckning, 4000 mil kabel...

Det har föralldel sin charm det med, men det är så jäkla mycket vilsammare att sitta vid ett hyfsat rent bord. Rätt mycket enkare att städa också.

Självklart är det personligt och alla gillar vi väl omväxling ibland. Kan även tänka mig att man någonstans i livet vill känna ordning och att vissa väljer datorhörnan till det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Snygg hörna, 5p för mac.

Permalänk
Medlem

5plus för att du är vänsterhänt, 5minus för mac.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

5plus för att du är vänsterhänt, 5minus för mac.

Jag förstår att du kan ogilla mac, men onödigt att klanka ner på det

Det är jävligt bra faktiskt.. Funderar mycket starkt på att göra om min maskin till en hackintosh sen min bror köpte en mac

OnT: Nice liten hörna! Ser trevligt ut jämfört med mitt vardagsrumsbord med 2 miljoner prylar på!

Permalänk
Skrivet av xX Old.Cs.Scrub:

OnT: Nice liten hörna! Ser trevligt ut jämfört med mitt vardagsrumsbord med 2 miljoner prylar på!

Man får passa på att fotografera när bordet är nystädat. Idag är det inte riktigt lika snyggt...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Stilrent och tjusigt... Jag gillar detta! Man kankske skulle skaffa sig det trådlösa... Man kanske vänjer bort sig från den numeriska delen...?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Skrivet av datar:

Stilrent och tjusigt... Jag gillar detta! Man kankske skulle skaffa sig det trådlösa... Man kanske vänjer bort sig från den numeriska delen...?

Ptja... Jag använder huvudsakligen siffertangenterna när jag ska betala räkningar eller skriva fakturor. I de lägena kan jag faktiskt sakna den numeriska delen. Jag hoppas att det kommer ett *snyggt* tangentbord med BT som har en numerisk del nån gång. Däremot har jag kompletterat uppsättningen med en Magic Trackpad; Rekommenderas varmt! Grymt skön till allt utom Photoshop, där behöver iallafall jag jobba med mus.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Uppdatering:

Uppdaterat med lite nya bilder. CoolerMaster-chassit på golvet huserar f.n. delar av det som ska bli min nya gaming-burk; Innehåll: i7 960, ASUS P6T Deluxe v2, 6 x 2 GB Corsair Dominator, Noctuakylare som jag inte kommer ihåg namnet på (den som har EN 140-fläkt är det), 2 st. Zotac GTX460 1GB AMP i SLI, 1 Corsair Force 160 GB och en "vanlig" 750 GB Samsung disk Slutligen drivs alltihop av ett Corsair HX 750W. En del grejer ligger i garderoben i väntan på att jag ska få lite mer tid...

NASen (Netgear ReadyNAS Duo) innehåller alla filmer, musik och foton. 2 st 1TB-diskar sitter i den. Jag har varit väldigt skeptisk till Netgears grejer, som alltsom oftast hänger sig mitt i nån fw-uppdatering, med resultatet att man får kasta dom, bara... Men den här är stabil, grymt enkel att konfa och använda - rekommenderas!

Skaffade dessutom en Magic Trackpad som mer eller mindre har ersatt min mus helt och hållet, det är i princip bara i spel och Photoshop som jag fortfarande använder musen. Rekommenderas också!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Ser riktigt fint ut. Helt rätt grejer också

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Har snarlik uppsättning som du har Jag har en 15" Macbook Pro i7 @ 2.67 Ghz, 8GB ram, 256 GB ssd med Apple 27 tums skärm! ☺

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!