Reklamation av ett Asrock P43DE moderkort...

Permalänk

Reklamation av ett Asrock P43DE moderkort...

Jag hade oturen att få ett måndagsexemplar av ett moderkort från Asrock som visade sig ha en skadad socket. Jag köpte det i fredags och monterade det i måndags.

Fungerade till en början men fick snart problem med blåskärmar och till slut vägrade datorn starta utan någon som helst bild (moderkortet startade, fläktar osv).

Felsökte med allt, från minnen, nätagg och ev. kortslutning i chassit, utan resultat.

Monterade av allt och begav mig till Inet på tisdagen för att reklamera kortet.

Det visade sig snabbt vid kontroll hos Inet att några socket pins var böjda varvid Inets representant gav mig en aning mörk bild av att jag skulle kunna få det utbytt.

Efter att ha rannsakat mig själv, på säljarens inrådan, om alla möjliga fellaktiga hanteringar av moderkortet, allt från felaktig insättning av CPU:n till vårdslös montering av CPU-fläkten, kom jag fram till att jag inte hade rimligtvis åstadkommit denna skada.

Jag fick en sakligt gjord redogörelse om hur moderkortstillverkare hanterar liknande RMA:s och att Inet såg närapå inga förutsättningar för någon som helst ersättning.

M a o, moderkortstillverkare gör aldrig fel och kunden får i liknande lägen bita i det sura äpplet!

Efter att ha suttit och läst halva natten om liknande fall fann jag att konsumentskyddet är nära nog lika med noll vid den här typen av skada. Det skall inte vara möjligt att ett moderkort är skadat vid utleverans. Typiskt nog hittade jag ett flertal artiklar som behandlade just Asrock moderkort med liknande fel.

Slog det hela ur hågen i morse och tänkte att där rök de pengarna!!

Döm till min glädje och förvåning när säljaren ringde mig i eftermiddags och berättade att de beslutat att ersätta kortet och ge mig ett nytt!

Jag kan bara tillägga att Inets sätt att hantera detta är ett skolexempel på hur man värderar sina kunder på ett bra sätt. Självfallet kan de räkna med mig som kund i framtiden!!

Samtidigt bekymrar jag mig för hur frågan egentligen skulle behöva hanteras gentemot Asrock och även inför framtida reklamationer.

Har någon erfarenhet hur man resonerar direkt mot tillverkaren?

Kan moderkortstillverkaren ALLTID friskriva sig från dylika fel?

Finns det bra eller dåliga sockets (får för mig att detta är standardiserade referensmaterial från tredje partstillverkare)?

Ja, som sagt ett lyckligt slut för mig om än förbryllande.

Visa signatur

Phanteks Chassi, Seasonic 800W, ASUS Prime Z690-A, Intel i5 12600K 4,9 GHz, 32 Gb RAM G.Skill Trident z5 DDR 5 5600 Ghz 2 x 16 Gb (cl 36 1.2 V), Noctua NH-U12A, ASUS GTX 2070 Super 8 Gb, SSD Samsung 980 1tb, Western Digital Caviar Red 2TB