Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Du får ta något rakt och vara väldigt försiktig. Om du har dragit med processorn, kan något i socken ha gått sönder.

fan va gött tog ett kreditkort o drog alla raka

funkar igen! men fortfarande mitt största misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

fan va gött tog ett kreditkort o drog alla raka

funkar igen! men fortfarande mitt största misstag

MM, vad bra att de löste sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

fan va gött tog ett kreditkort o drog alla raka

funkar igen! men fortfarande mitt största misstag

Grattis.. Du känner inte för att komma hit och vifta med kreditkortet och se om mitt brickade Striker II Formula vaknar till liv helt magiskt?
Försökte flasha det med en diskett som var -HELT- full (dvs inte en kb ledigt ens). Nu såhär med facit i hand (flashningen hängde sig och maskinen slutade svara och nu händer ingenting alls när man startar den) så känner man sig ganska dum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Grattis.. Du känner inte för att komma hit och vifta med kreditkortet och se om mitt brickade Striker II Formula vaknar till liv helt magiskt?
Försökte flasha det med en diskett som var -HELT- full (dvs inte en kb ledigt ens). Nu såhär med facit i hand (flashningen hängde sig och maskinen slutade svara och nu händer ingenting alls när man startar den) så känner man sig ganska dum...

De låter kört för dig

Vill du ha ett magiskt kort?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

ja gjorde nyss mitt största misstag

skulle byta kylare o den j*vla stockkylarn tog med sig hela processorn. kylpastan satt som klister och började pila lite försiktigt.

plopp sa de sen åkte processorn ner på golvet med ca 20 pins böjda. har nu suttit i en timme o böjt tillbaka men den går inte ner i socketen så de va den processorn så blir till o köpa en ny

hade bara haft skiten i några månader (föräldrarna lagom glada även om dom inte har lagt ut något på datorn)

Gjorde samma mistag på en Intel p4 prescott förra året, hade en dator gammal data som jag ville pröva att nybörjar klocka och var på väg att rensa en ac hmhmhm... från damn, skulle ta lös den och den och kunde inte få bort kylaren och plopp så kom kylaren och prollen på en gång, kan säga att jag inte fick liv i den efter =/.

Skulle baka ett gammalt gpu sammtidigt. Tror det var ett nvidia 6800 gt 256 mb och en transistor åkte av under bakningen. Jaja hade inte använt datorn på över ett år så sak samma =D

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Gjorde samma mistag på en Intel p4 prescott förra året, hade en dator gammal data som jag ville pröva att nybörjar klocka och var på väg att rensa en ac hmhmhm... från damn, skulle ta lös den och den och kunde inte få bort kylaren och plopp så kom kylaren och prollen på en gång, kan säga att jag inte fick liv i den efter =/.

Skulle baka ett gammalt gpu sammtidigt. Tror det var ett nvidia 6800 gt 256 mb och en transistor åkte av under bakningen. Jaja hade inte använt datorn på över ett år så sak samma =D

jag hade iaf tur o få liv i skiten igen så =D

Permalänk
Medlem

hahaha kommer aldrig glömma mitt största misstag med datorer jag har nog förstört 2st Macintosh datorer när jag var liten (ca 2-5 år)
jag har alltid tyckt att det är kul att modifiera saker för att det ska funka som jag vill och det resulterade i att ena macintoshen blev ganska så paj efter att jag lekte med diskettläsaren med diverse saker ;D sen den andra gjorde jag samma sak på stoppade in en färglad bildskiva som man kunde ha i speciella glasögon sen kunde man byta bild och dom var färglada och fina figurer, trodde att det var en cd skiva som man kunde få in i macintoshen och det kunde man ju..efter lite våld kortsagt jag var en liten terrorist när jag var liten och älskade att brutalt misshandla små gulliga macintoshar kommer inte ihåg vad det var för modeller men det var bra saker på den tiden iallafall när pappa gjorde spel! har utöver det inte gjort så mycket pinsamma saker med elektronik är som sagt självutnämnt proffs! det var min histora iallafall

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk

Hur många har lyckats med PSOD? (pink screen of death)
Satt och pratade skype och spelade lite mw2 med en kompis, allt frys, blev rosa, dog, startade fint igen, drog research...
inget allvarligt, men snacka om att man blev lite fundersam när det blev rosa... och inte blå... som det brukar bli när mitt trådlösa nätverkskort väljar att sluta fungera...

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju faktiskt en ganska så skönt misstag att dela med mig här haha:
Jag hade två st hårdiskar, en av dom hade en trasig läsare och en hade en trasig skiva.
Jag tänkte shit vad bra bara byta läsare/skrivare och slänga den trasiga skivan och läsare.
men det var enklare sagt en gjort för när jag hade plockat isär diskarna så ropar min kärra mor på mig jag vänder mig snabbt om och vips så lyckas jag slå ner båda hårdiskarna i marken och lyckas paja den hela hd-skivan och läsaren.

Det är väl det jag har lyckat med som stor,
som liten blev jag är för datorn hackade till lite hela tiden och efter som jag inte förstod något så kastade jag in musen i våran nya tft skärm.
men då vart man liten haha.

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

Kommer inte på så många nu men dammsög mitt gamla radeon 9600 så det gick sönder

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

sattit i en hårddisk i datorn via S-ATA när den vart igång (vilket alla gjort) och tog ur den för den inte funkade, och så råkade jag komma åt någonstans med fingret så dog datorn
men som tur va så startade den igen felfritt

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

kommer också ihåg när jag var på dreamhack för andra gången, det var under första dagen under natten så installerade jag Norton som jag fick vid entrén och den visade att jag hade virus så tröck att den skulle ta bort det och starta om datorn, men sen ville inte datorn starta, blev bara bluescreen i början

så jag skulle till Nortons ställe som var stängt och jag visste inte vart sovsalen var så kunde inte gå och sova (var n00b)
så jag satt hela natten och väntade ut den, tillslut så öppnade norton men dom kunde inte hjälpa mig för dom visste inte vad som var fel

så min kompis fick skriva i mIrc trade kanalen om att få låna en XP-Skiva och efter 10:- så fick jag låna en, men sen visste jag inte vad jag skulle ha för drivrutiner för visste knappt vad jag hade för komponenter

blev att ringa hem och förklara allt och be pappa läsa på min moderkorts kartong vad jag hade så min kompis kunde ladda hem drivrutinerna till nätverkskortet så jag kunde hitta alla drivrutiner

inget jag vill ska hända igen så direkt när jag kom hem så installerade jag Windows 7 som jag köpt för 10:- där nere

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Igår så skulle jag skruva ut allt ur chassit för att det skall målas. Den sista skruven satt åt jävligt hårt, så jag vred om den jävligt hårt. Då vred jag om hela skiten så att räfflorna för mejseln försvann... Jag provade ett tag att skruva loss själva distansen med en skifnyckel, något som inte gick särskilt bra. Då blev det till att kila över till farsan och hämta slagborren. Några minuter senare kunde jag ta loss moderkortet igen. Allting fungerar fortfarande utmärkt, förutom en viss distans!

Permalänk
Medlem

För många år sedan satt jag och lekte med min första PC, en Toshiba 3100... Körde Space Quest 1 på den och tyckte att det blev lite lite plats på hårddisken - så jag kikade lite på c: och tänkte för mig själv "Alla de här filerna behöver jag väl inte... Hmmm, 'delete *.*'. Needless to say, så startade inte datorn något mer efter det...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jake93:

Men det var ju det han gjorde....

Det spelar ingen roll. Vad du en försöker bortförklara så uppkommer inte skador på grund av att en skruvmejsel är magnetisk. ESD är mer troligt, men ingenting säger att det kan ha en tredje orsak...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Ahh, kom just ihåg ett tragiskt misstag jag gjorde för några månader sedan. Fråga mig inte varför, men jag hade satt fast ett skruvstäd (för att hålla en varmlufspistol) på en stolsrygg. Stolen skulle tippa om jag inte placerade en trave böcker på sätet. På golvet, en bit bort, står min kära ThinkPad T600 och agerar temperaturmätserver. Nåväl, min "labb" med varmluftspistolen var kvar, men jag lämnade skruvstädet fastskruvat i stolsryggen i några dagar.
...tills jag behövde en av böckerna på sätet. Stolen tippade och skruvstädet rasade med stolsryggen som hävarm rakt in i skärmen på ThinkPaden. Då blev jag arg på mig själv!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Eldat upp en Phenom II 940BE när jag fyllde loopen på min kylning

dödade min Athlon X2 64 med lite mkt spänning

Välte ett glas med grogg som stod på polarens dator, så det rann rakt ner på hans splitt nya 8800GTX tommie var busig nog att tvätta hela grafikkortet med rödsprit och tryckluft och fick det reklamerat

m.m

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Gjorde ett riktigt fult misstag när jag hade nytt chassi, kopplade i allting och det verkade fungera. Skulle koppla in Usb och front audio knapparna, kopplade dom fel på något vis? Och så började det ryka och ha sig.:P

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Skrivet av Agemman:

Idag hade vi en rolig incident på skolan med våra IT-tekniker. En skärm till en dator ville inte fungera, så vår lärare kallade på IT-supporten. Jag gick själv fram och kikade lite på VGA-kabeln som skärmen använde. Den hade en eller två böjda "pins" som antagligen sabbade hela skiten.

IT-supporten kommer i vilket fall som drällande efter en fem minuter. Först tillbringar det en fem minuter med att kolla på att alla kablarna sitter i. Sedan startar de datorn utan att något är förändrat. De startade också projektorn, som i sin tur gav bild.

Därefter begav de sig in i drivrutinerna för nVidias kort. Kollade runt lite och startade om x antal gånger utan resultat. De trodde bland annat att det var upplösningen som gjorde det. Därefter så proklamerade en av dem att nVidia inte alls stödjer VGA och att det är därför det hela inte fungerar. Vid det här laget sitter jag i ett hörn och drar en facepalm.

För att få igång drivrutinerna skulle sedan en av dem "hacka" drivrutinerna så att VGA-porten på kortet magiskt skulle fungera. Killen drar upp CMD och skriver in följande:

ping Welcome to NVIDIA - World Leader in Visual Computing Technologies

Han hävdar att detta laddar ner hackade drivrutiner så att allt ska fungera. De startar om datorn och inget fungerar. De hävdar då att datorn är sönder och att de ska hämta den senare.

Jag skulle vilja se deras anställningsintervju...

man kan ju undra hur dom fick jobbet

Skrivet av flukke:

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, vad händer med Sweclockers!?

Du har inte alls läst manualen, det står klart och tydligt:

"After you apply the line of Arctic Silver 5 do NOT spread the line out yourself.
When you place the heatsink on top of the heatspreader of the CPU the line of Arctic Silver 5 will spread out just like an oval pancake."

Man skall aldrig smeta ut sån kylpasta på en processor, bara en idiot gör något sådant ^^
Just nu så tycker jag att jag ser galleri efter galleri där folk smetar ut kylpastan, vart fan är vi påväg!?

Skyll dig själv, hoppas att du inte får tillbaka något på garantin!

det är som du säger man behöver inte smeta ut kylpastan (efter som att själva CPU:n inte är lika stor som heat spreadern

⇊⇊intel core i7 980x ⇊⇊

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Alla el-uttag i våran lägenhet är ojordade, har aldrig haft några som helst problem..

anledningen till att du inte känner ngt är för att allt är ojordat (om du har 2 datorer en jordad och en som inte är de så får du en spänning på ca 90v mellan dom)

Skrivet av scoorch:

Hade monterat en helt ny orginal kylare (AM3) på en AM2 planka, veckan efter skulle jag byta kylare igen och knäpper loss allt som vanligt och sen börjar jag sakta vicka. vickar lite mer och inget händer. så ställer mig på chassits kanter med lådan liggandes och drar som jag vet inte vad, och pang säger det så flyger jag upp i luften och sprattlar i luften och skickar iväg chassit genom hela lägenheten, chassit och jag dundra simultant in i golvet respektive väggen. inte föränn jag reser mig märker jag att fläkten tagit med hela cpun upp och fastnat där medans jag mjukt landat på alla CPU-pins och samtidigt deformerat mitt chassi och gips vägg till oigenkännlighet.

hahaha fyfan vilken otur man kan ha

Mina misstag:
1. var när jag skulle ta ut en HDD ur ett chassi drog den ut från fronten
så när jag väl skulle dra ut den så tog de emot lite så jag tog i lite mer så fick jag ut den.
det som tog emot var ett ytmonterat motstånd som flög av.
letade igenom datorn/rummet efter de och hittade de till slut och lödade dit de och HDD fungerade felfritt efter de

2. ett tiotal böjda pinnar på min CPU i sign

3. den klassiska röda knappen på nätagget jag tryckt på (allt i hela datorn gick sönder)

4. ett stort misstag var att ha xp utan ngt antivirus efter en månad började den gå segt o ja skaffade antivirus och ja hade då 10k med virus i den inte alls kul så ja installerade om OS. Sen när ja fick en bättre dator (första datorbygget) så installerade vista (7 hade inte kommit ut)gjorde samma sak där fast var utan ngt exta antivirus i 3 månader och då installerade jag ett och jag hade då 4 virus (inga farliga virus)

5. inte mitt misstag men min brors klasskompis hade skaffat ett monstergrafikkort men så hade han satt skärmkontakten på moderkortet istället (förlorade en massa prestanda) och han hade de så i ett par månader

6. satt fingrar i fläktar så fläktbladen gått sönder (senaste var min Noctua NF-S12 1200 ) men de värsta var när jag skulle känna temps på min lillebrors CPU och jag körde in tummen i en fläkt som låg på 5k rpm. Fick med ett av fläktbladen som satt 2-3mm in i tummen

när jag fick min dator som jag monterade ihop själv (inte den i sign) gjorde jag inte ngra misstag som dom flesta gör i sitt första datorbygge som att glömma distanser (gjorde inte detta misstag eftersom att jag kunde rätt mkt om el)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

3. den klassiska röda knappen på nätagget jag tryckt på (allt i hela datorn gick sönder)

när jag fick min dator som jag monterade ihop själv (inte den i sign) gjorde jag inte ngra misstag som dom flesta gör i sitt första datorbygge som att glömma distanser (gjorde inte detta misstag eftersom att jag kunde rätt mkt om el)

Känns bra att du har bra el-lära å switchar om elknappen

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det misstag jag kommer ihåg och stör mig förbannat mycket på nu är att jag köpte en extern HD av Maxtor.
Hade inte räknat med att den efter en väldigt kort tids användande skulle gå sönder, trist att man inte tog backup av sin backup...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

för något år sedan så kopplade jag in en 60mm dell fläkt med lååång kabel. det jag inte visste var att de hade bytt pinouten i kontakten som sedan brann så fint luktade pyton

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

To make dual channel installation an easier process most of the manufacturers use the same color for sockets 1 and 3 and a different color on sockets 2 and 4, see Figure 4. So in order to enable dual channel simply install your memory modules on sockets with the same color (it doesn’t matter which color you pick).

ATTENTION: the only manufacturer that doesn’t follow this scheme is MSI; on most motherboards from this manufacturer sockets 1 and 2 use the same color while sockets 3 and 4 use another color, see Figure 6. The problem is that some of their products follow the scheme explained on the above paragraph! So on motherboards from MSI don’t follow any color code: use the skipping method (i.e., leave one empty socket between the two memory modules, see Figure 5).

Gissa vem som har MSI-mobo och inte uppmärksammat detta förrän nu. Inte kört dual channel de senaste nästan tre åren.....

Edit: Eller vad tusan, trots att det strider mot infon ovan: både POST och CPU-Z säger att jag kör dual channel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Gissa vem som har MSI-mobo och inte uppmärksammat detta förrän nu. Inte kört dual channel de senaste nästan tre åren.....

Edit: Eller vad tusan, trots att det strider mot infon ovan: både POST och CPU-Z säger att jag kör dual channel.

Jag är med konfundersam ibland om det är dual man kör eller inte boken säger något men färgmarkeringen säger något annat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Råkade för ungefär en vecka sen spilla kanske 2dl saft på skrivbordet, rann lite under mitt g15 version ett. Torkade upp snabbt som fan och fortsatte spela cs. Dan efter så har 1,q,a och z slutat funka. Har skruvat upp det och försökt torka osv. Fick "1" o funka igen men inte resten..

Har nu 2st döda g15 så ska försöka pilla o få nåt utav de o funka ^^

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag är med konfundersam ibland om det är dual man kör eller inte boken säger något men färgmarkeringen säger något annat

Samma här på ett ASUS kort Färg koden säger att dom ska sitta intill varandra, men inte i manualen Men har dom ändå intill varandra nu och CPU-z säger att dom kör i dual kennel. Lite skumt. Tycker den Presterar bättre att ha dom intill varandra, än att ha dom i olikfärgade slotts.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Känns bra att du har bra el-lära å switchar om elknappen

när jag tryckte på den knappen var jag bara 9 år gammal (då kunde ja inte så mkt)

när jag byggde min första dator var jag 17

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

skulle lappa min processor för ett tag sen när jag skulle sätta i den i datorn igen så åkte den inte i helt började trycka mer och mer tillslut kollade jag på baksidan och ser att ett antal av stiften var böjda. började böja tillbaka dom och de slutar med att några har gått av.

Permalänk
Medlem

Skulle byta kylare på mitt 4870x2. Skruva loss allt, göra rent, på med pasta, på med kylaren, skruva och hörde ett knakande ljud. Satte in den igen, starta datorn -> ingen bild. I min vrede slet jag ut dvi kablarna så en dvi kontakt på kortet lossna = ledsen heist...

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Jag köpte en Nokia 6600 från Elgiganten och laddade den över natten så den skulle vara fulladdad tills morran då jag tänkte börja använda den. På morgonen tar jag förväntansfullt upp telefonen och slår på den, då märker jag att den inte är fulladdad och laddar inte. Laddaren sitter i telen och väggen, och när jag kollar närmare på laddaren ser jag att det är stora bitmärken längst ner på sladden. Drar ur laddaren, funderar, går sedan och kollar om syrrans katt lever, och det gör den! Jävlar va sur ja va på katthelvetet efter det x) Har för mig att en ny sådan laddare låg på 250-300 spänn då.

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520