Idag hade vi en rolig incident på skolan med våra IT-tekniker. En skärm till en dator ville inte fungera, så vår lärare kallade på IT-supporten. Jag gick själv fram och kikade lite på VGA-kabeln som skärmen använde. Den hade en eller två böjda "pins" som antagligen sabbade hela skiten.
IT-supporten kommer i vilket fall som drällande efter en fem minuter. Först tillbringar det en fem minuter med att kolla på att alla kablarna sitter i. Sedan startar de datorn utan att något är förändrat. De startade också projektorn, som i sin tur gav bild.
Därefter begav de sig in i drivrutinerna för nVidias kort. Kollade runt lite och startade om x antal gånger utan resultat. De trodde bland annat att det var upplösningen som gjorde det. Därefter så proklamerade en av dem att nVidia inte alls stödjer VGA och att det är därför det hela inte fungerar. Vid det här laget sitter jag i ett hörn och drar en facepalm.
För att få igång drivrutinerna skulle sedan en av dem "hacka" drivrutinerna så att VGA-porten på kortet magiskt skulle fungera. Killen drar upp CMD och skriver in följande:
ping Welcome to NVIDIA - World Leader in Visual Computing Technologies
Han hävdar att detta laddar ner hackade drivrutiner så att allt ska fungera. De startar om datorn och inget fungerar. De hävdar då att datorn är sönder och att de ska hämta den senare.
Jag skulle vilja se deras anställningsintervju...