Acer5101AWLMi Laptop bildskärm, Göra om?

Permalänk
Medlem

Acer5101AWLMi Laptop bildskärm, Göra om?

Tjoho käraste Sweclockers folk!

Jag har en laptop jag inte längre kan använda pga moderkortet har gått sönder och jag inte kommer förbi BIOS så jag fick lite ideér på vad jag kunde göra med den eftersom ingen vill ha en trasig laptop... En ide var att göra om den till en VGA bildskärm som skulle kunna användas till en desktop PC eller kanske en TV. Har sökt via Google och inte hittat något som direkt hjälpt mig så jag tänkte vända mig till er här på sweclockers om ni kanske har några mer förslag på vad jag kan göra osv?

Just nu har jag pengar och tid för detta project och är väldigt intresserad av att hitta på något liknande!

Så för att göra klart detta och få det hela mer detaljerat för er så ställer jag frågan direkt:
Hur ska jag ta mig till för att få den till en VGA bildskärm som jag kan få funka med en desktop PC?

Ska slänga in en bild eller 2 senare då jag har tillgång till min egen dator hemma....

Tack för svaren, MvH N0tiC^ - Victor!

(Inte säker på att denna tråd ligger på rätt ställe, hoppas de.)

Permalänk
Medlem

hm, då ska man hitta de kretsar som tillsammans i rätt ordning skapar en vga kontakt. Det bästa kanske är att du löder på en sladd på respektive krets på skärmens sladd och sedan för in de sladdarna i vga kontakten på en vga sladd o ser ifall du får bild på skärmen. Beroende på spänningar mm i respektive krets så kan det tyvärr förstöra något när man testar sig fram. Så alternativ 2 är att med multimeter testa vilka kretsar som ger vad/hitta ett schema över kretsarna och sedan matcha detta på en standard vga kontakt/uttag så att du antingen prickar rätt direkt då det endast finns en fungerande kombination eller att du sedan får testa dig fram men då med rätt spänningar så du inte riskerar att förstöra något.

Utgår från att det är samma ström i kretsarna och att det är spänningarna som skiljer sig i det jag skrev, annars är det bara att lägga till den faktorn.

Tillägg: har varit trådar förut ifall det finns färdiga adaptrar och de svar jag sett så finns de inte. Kan ha kommit något sen dess då det var ett tag sen, eller så handlar det om att googla på rätt sak.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret Antzo!
Jag har faktiskt inte kollat riktigt hur jag ska fixa det med ström och vilka som är kablar som ska användas till VGA uttaget. Känns som om det kan ordnas ganska snart. Multimeter och tillbehör för att fixa detta har jag definitivt! Ska bli kul som *** att se hur detta går!

Som jag såg då jag kollade snabbt är att det går 3 kablar från skärmen... Ska sätta ut en bild på hur det ser ut så ni alla får en klarare bild på hur det ser ut!

Just nu dock, Natt Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0tic:

Tack för det snabba svaret Antzo!
Jag har faktiskt inte kollat riktigt hur jag ska fixa det med ström och vilka som är kablar som ska användas till VGA uttaget. Känns som om det kan ordnas ganska snart. Multimeter och tillbehör för att fixa detta har jag definitivt! Ska bli kul som *** att se hur detta går!

Som jag såg då jag kollade snabbt är att det går 3 kablar från skärmen... Ska sätta ut en bild på hur det ser ut så ni alla får en klarare bild på hur det ser ut!

Just nu dock, Natt Sweclockers!

antagligen fördelade ström, bild och nåt mer. natti

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb