Permalänk

Applicera kylpasta med kreditkort?

Tjena! sitter och kollar igenom lite filmer om alla delar jag köpt till min nya dator som kommer imorgon! riktigt taggad

Såg den här filmen.
YouTube - AMD Phenom II X4 965 C3 @ 7040 MHz [LN2].mp4
vid ca 0:30 applicerar han kylpasta med ett kreditkort och smetar ut den över hela processorn.
Ville kolla med er, tycker ni detta är ett smart sätt att få på pastan på processorn? borde jag testa det imorgon på min? eller är det för "overkill" då jag för stunden endast kommer köra med stock-kylaren.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 965 BE @ 3.8Ghz | Noctua NH-U9B Cpu Kylare | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 4GB Corsair XMS3 1600mhz | XFX ATI Radeon 5850 BE | OCZ ModXStream Pro 600W | 2x SB Barracuda 500gb - RAID0 | NZXT Lexa-S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgess0n:

Tjena! sitter och kollar igenom lite filmer om alla delar jag köpt till min nya dator som kommer imorgon! riktigt taggad

Såg den här filmen.
YouTube - AMD Phenom II X4 965 C3 @ 7040 MHz [LN2].mp4
vid ca 0:30 applicerar han kylpasta med ett kreditkort och smetar ut den över hela processorn.
Ville kolla med er, tycker ni detta är ett smart sätt att få på pastan på processorn? borde jag testa det imorgon på min? eller är det för "overkill" då jag för stunden endast kommer köra med stock-kylaren.

Detta är en väldigt bra video om du vill se olika resultat, själv kör jag "ärta" i mitten

YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Behöver inte CPUn täckas helt? Enligt videon så nådde inte ärtan kanterna.

Permalänk
Medlem

Kärnorna är i mitten av cpu:n/heatspreadern så det är inte specielt viktigt

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Behöver inte CPUn täckas helt? Enligt videon så nådde inte ärtan kanterna.

Som det har sagt förut, Kärnorna sitter i mitten, de vill ha kylning, och då är lite luftbubblor värre än att den inte täcker hela.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jag körde med ett halvt riskorn i mitten och har väldigt bra temps
Kyler min ocklockade 1055t med U9B till rumstemp

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

körde med kreditkort när jag fixade mit 8800gts genom bakning de ligger går varme än mitt 275 som är över 8800 kortet. så riskorn (storlek på pastan) är de mest optimala om du vill slippa luftbubblor som jag antar att mitt 8800 har drabbats av.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

vid intels quad cpu kan det bli bättre om man låter riskornet bli lite avlångt då kärnorna sitter i längsled (lodrätt) och därmed ej helt i centrum som 2 kärniga.

Permalänk
Keeper of Traditions

Vi brukar lägga dit en klick och sen bara "smöra" ut det med någon sorts kniv och sen trycka dit kylaren, funkar ypperligt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

När jag för några dagar sedan fick hem ny kylning till min processor provade jag både att lägga en "ärta" i mitten och att smeta ut med plastkort. Första gången använde jag ärtmetoden, och då blev jag inte helt nöjd med temperaturen. Andra gången smetade jag, och då blev det bättre. Kan ha varit jag som satte fast kylningen dåligt första gången, antar jag, men utsmetning verkar i alla fall fungera utmärkt.

Permalänk

1. Jag tog och smetade med en plastbit över både cpu och kylare.
2. Jag drog av så mycket pasta som möjligt med plastbiten.
3. Jag tog ett kaffefilter och torkade bort resten.
4. Nu var ojämnheter till största del borta.
5. Tog tuben och lade en 5mm i diameter stor ärta mitt på processorn.
6. Satte ner kylaren så rakt jag kunde.
7. Vred 2-3 grader åt vänster och tillbaka.
8. Vred 2-3 grader åt höger och tillbaka.
9. Skruvade fast kylaren.

Läste en liknande guide någonstans... troligen youtube klipp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pAcKiE:

Detta är en väldigt bra video om du vill se olika resultat, själv kör jag "ärta" i mitten

YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Trevligt klipp det där, kul att det sprider sig (klippet alltså)