Permalänk
Medlem

Speldator. Budget: 15000:-

Hallå där.
Nu börjar det faktiskt närma sig sakta men säkert till releasen av ett väldigt efterlängtat spel, och det är Guild Wars 2! Jag har under mina år av spelande alltid legat steget efter och aldrig kunna spela ett spel och njuta av det fullt ut, vilket är tråkigt. Water effect = OFF, Shadows = OFF, Graphic details = LOW, ja allt har jag vart tvungen och ställa ner eller helt av. Detta pga. okunnighet. Dubbla grafikkort? I7? I5? Ja, detta tycker jag är svårt.
Så nu har jag bestämt mig för att jag vill vara med och njuta av alla imponerande effekter som faktiskt existerar i gaming-världen.

Så det jag begär av er som kan detta är att ta fram en, så bra som möjlig, speldator för ca: 15000:-
Skulle även vara trevligt om den höll sig ett tag framöver.
Jag kommer ifrågasätta er varför ni valt som ni gjort detta för att få en diskussion och kanske hitta andra möjligheter och dels för att lära mig mera

Om något är oklart, så skriv gärna så kompleterar jag med det ni vill veta.

Vet att ni kan detta grabbar, så hjälp mig sätta sprätt på lite dollars

MVH Carl

Permalänk
Antielefant

Ok, börjar väl genom att skjuta så högt som en speldator för 15k kan skjutas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ok, börjar väl genom att skjuta så högt som en speldator för 15k kan skjutas.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/z089.jpg

Tack för svaret ! Lite frågor som uppstod bara. Varför AMD och inte något utav I5 eller I7? Har sett att dem flesta som svarar på sådana här trådar vill använda sig av dem.

Är detta ett bra system om man skulle vilja uppgradera senare om något/några år?

MVH Carl

Permalänk

Tror inte du får bättre än detta för pengarna säger jag då

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Guusen:

Tack för svaret ! Lite frågor som uppstod bara. Varför AMD och inte något utav I5 eller I7? Har sett att dem flesta som svarar på sådana här trådar vill använda sig av dem.

För att Intel byter socklar varannan gång de går genom dörren (noll framtidssäkerhet) och AMD har sexkärniga processorer som inte kostar en månadslön bara för processorn och dessutom presterar väldigt bra.

Citat:

Är detta ett bra system om man skulle vilja uppgradera senare om något/några år?

Båda systemen stöder SLI, båda har sexkärniga processorer vilket är mycket mer framtidssäkert än fyrkärnigt och båda systemen stöder de senaste processorerna. Dock är framtidssäkerheten längre än uppgraderbarheten, eftersom både Intel och AMD byter hela sina plattformar nästa år.

Dock borde ingendera dator behöva uppgraderas för normal användning de närmaste åren, speciellt inte om du utnyttjar dina 15k fullt ut och slänger in ett andra 470 i speldatorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Rickard11:

Tror inte du får bättre än detta för pengarna säger jag då

http://i56.tinypic.com/210czmw.png

Dubbla 470 och en i7 på... 650 W!?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guusen:

Tack för svaret ! Lite frågor som uppstod bara. Varför AMD och inte något utav I5 eller I7? Har sett att dem flesta som svarar på sådana här trådar vill använda sig av dem.

Är detta ett bra system om man skulle vilja uppgradera senare om något/några år?

MVH Carl

Hans system är bättre än en I5'a för att den processorn har 6 kärnor.
Men tänk på att 2 st sparkle GTX 470 kan gå upp mot 85-90 C vid full load. Men det är dock ett bra chassi.
Bra system overall.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Ok, börjar väl genom att skjuta så högt som en speldator för 15k kan skjutas.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/z089.jpg

Jag tror fan jag köper den dator med detta chassit bara Fractal Design Define R3, Vit - Inet.se Någon som har förslag på vilken skärm jag ska välja till? Jag vill ha en 24" som är relativt billig. Och är det något som saknas eller är det bara att köra?

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Dubbla 470 och en i7 på... 650 W!?

Oj my bad. Hade först 2 st 460 och då räcker 650w. Men sen bytte jag utan att byta nätaggregat TS, släng in 750W ist.

Skrivet av Encho5:

Hans system är bättre än en I5'a för att den processorn har 6 kärnor.
Men tänk på att 2 st sparkle GTX 470 kan gå upp mot 85-90 C vid full load. Men det är dock ett bra chassi.
Bra system overall.

I spel är dock i5/i7 ganska mycket bättre än AMD's sexkärniga.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zmnlarsson:

Jag tror fan jag köper den dator med detta chassit bara Fractal Design Define R3, Vit - Inet.se Någon som har förslag på vilken skärm jag ska välja till? Jag vill ha en 24" som är relativt billig. Och är det något som saknas eller är det bara att köra?

Haha, skapa egen tråd! Haha nejdå, sitter och lägger sakerna i kundkorgen nu

Permalänk
Skrivet av Guusen:

Haha, skapa egen tråd! Haha nejdå, sitter och lägger sakerna i kundkorgen nu

haha jag gjorde det men ingen svara :'( fan vad najs då kommer vi ha samma dator lägger du till så att dom bygger den och ett oprativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zmnlarsson:

haha jag gjorde det men ingen svara :'( fan vad najs då kommer vi ha samma dator lägger du till så att dom bygger den och ett oprativsystem?

Hehe, nej jag tar hem grejjorna och har en nördpolare, ursäkta mig, it-intresserad vän som kan allt sånt här, så han får hjälpa mig, tjockisen kan få en pizza av mig som tack

Permalänk
Antielefant
Skrivet av zmnlarsson:

Jag tror fan jag köper den dator med detta chassit bara Fractal Design Define R3, Vit - Inet.se Någon som har förslag på vilken skärm jag ska välja till? Jag vill ha en 24" som är relativt billig. Och är det något som saknas eller är det bara att köra?

Fractal's chassin är bristvaror i praktiken överallt, så förvänta dig 3-4 veckors leveranstid. De är dessutom absolut inte bättre än Antec, vilket är toppklass.

Bra 24" finns bara en att rekommendera - BenQ G2420HDBL. 1999:- på Inet.

Skrivet av Rickard11:

I spel är dock i5/i7 ganska mycket bättre än AMD's sexkärniga.

Skillnaden är inte märkbar. Beroende på spel skiljer det 1-5%, och det är långt ifrån alltid i7 vinner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Fractal's chassin är bristvaror i praktiken överallt, så förvänta dig 3-4 veckors leveranstid. De är dessutom absolut inte bättre än Antec, vilket är toppklass.

Bra 24" finns bara en att rekommendera - BenQ G2420HDBL. 1999:- på Inet.

Skillnaden är inte märkbar. Beroende på spel skiljer det 1-5%, och det är långt ifrån alltid i7 vinner.

Sitter och tittar igenom på lite grafikkort, varför väljer ni Sparkles 470 och inte Gigabytes 470? Vad skiljer dem åt?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Guusen:

Sitter och tittar igenom på lite grafikkort, varför väljer ni Sparkles 470 och inte Gigabytes 470? Vad skiljer dem åt?

Priset och klisterlappen på plastlådan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Tror inte du får bättre än detta för pengarna säger jag då

http://i56.tinypic.com/210czmw.png

Med risk för lite trådkapning så ser detta systemet spännande ut (dvs lite i de banor jag tänkt mig själv).

Men det som jag undrar lite över är om detta är en vettig bas för att i senare skede köpa lite bättre kyl tbh och clocka upp det hela med, och även om det hade varit idé att senare köpa ytterliggare en SSD för Raid0 samt även dubbla upp med ytterligare ett set med 3x2gb stickor minne.

Och hade det varit värt pengarna med den mindre uppdateringen senare?

Tack för svar, och sorry för ev. trådkapning.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/6...

där ser man även vilka spel som knappt är cpu-krävande..

skulle lägga mina pengar på rickad11's paket så länge man ska spela på den.. då priset på processorerna är nästintill identiska, moderkortet är tyyp 1000 kr billigare på am3 plattformen, och ramminnena blir även billigare för att man ska helst ha 2 par (i jämf. med 3 på socket 1366)

det är hur du vill lägga pengarna som räknas, vill du ha lite mer pengar över så ska du klart köra en amd processor, ska du betala lite extra för lite extra kraft ska du köra på intel.

dock tycker jag att du ska ta samsung f3 disken, den fungerar utmäkt som lagringsdisk samtidigt som du kan få råd med en 120gb's corsair disk.

Skrivet av Scontan:

1. Men det som jag undrar lite över är om detta är en vettig bas för att i senare skede köpa lite bättre kyl tbh och clocka upp det hela med.
2. även om det hade varit idé att senare köpa ytterliggare en SSD för Raid0
3. även dubbla upp med ytterligare ett set med 3x2gb stickor minne.

Och hade det varit värt pengarna med den mindre uppdateringen senare?.

1. Bra idé
2. mindre bra idé, du förlorar isåfall trim vilket kan resultera i sämre prestanda senare (efter ett antal skrivningar på ssd-diskarna). Dock så tror jag det är en finare idé om man gör båda diskarna till dynamiska diskar i win. och sedan kör extended i diskhanteraren, har tillochmed för mig att mr Zcenicx har så på sina ssd-diskar.
3. kommer nog inte behövas på ett tag så länge du inte håller på med hardcore rediskering av musik/foto/video eller extrem cad/3dmodelering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Tror inte du får bättre än detta för pengarna säger jag då

http://i56.tinypic.com/210czmw.png

Hur är det med ljudkort då?

Permalänk
Skrivet av Guusen:

Hur är det med ljudkort då?

Uppfattade inte att du ville ha med det. I så fall blir det lite dyrare. Vad har du för högtalare/lurar?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Uppfattade inte att du ville ha med det. I så fall blir det lite dyrare. Vad har du för högtalare/lurar?

Finns det med på moderkortet eller måste man köpa till ett och stoppa in? Jag sitter inte på några speciella nu, men det blir nog inga värstingar iaf..

Permalänk
Medlem

2. mindre bra idé, du förlorar isåfall trim vilket kan resultera i sämre prestanda senare (efter ett antal skrivningar på ssd-diskarna). Dock så tror jag det är en finare idé om man gör båda diskarna till dynamiska diskar i win. och sedan kör extended i diskhanteraren, har tillochmed för mig att mr Zcenicx har så på sina ssd-diskar.

Nu är jag verkligen inte med i matchen ( å andra sidan är det ju just därför som jag är här och frågar om hjälp )

Jag vet inte alls hur en SSD-disk i verligheten, men borde inte ett RAID0 system ge bättre läs/skrivhastighet?

Vad är dynamiska diskar, och hur fungerar det? Dessutom tror jag inte jag hade behövt mer space på OS-disken precis, men vad för prestanda ökning skulle det kunna handla om?

Och än viktigare, tack för svaret

Permalänk
Skrivet av Guusen:

Finns det med på moderkortet eller måste man köpa till ett och stoppa in? Jag sitter inte på några speciella nu, men det blir nog inga värstingar iaf..

Ja, det följer ju självfallet med ljud via moderkortet, trodde du menade att du ville ha ett separat ljudkort

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Scontan:

2. mindre bra idé, du förlorar isåfall trim vilket kan resultera i sämre prestanda senare (efter ett antal skrivningar på ssd-diskarna). Dock så tror jag det är en finare idé om man gör båda diskarna till dynamiska diskar i win. och sedan kör extended i diskhanteraren, har tillochmed för mig att mr Zcenicx har så på sina ssd-diskar.

Stämmer, eftersom SSD utan TRIM blir S E G T ens jämfört med mekanisk disk.

Citat:

Nu är jag verkligen inte med i matchen ( å andra sidan är det ju just därför som jag är här och frågar om hjälp )

Jag vet inte alls hur en SSD-disk i verligheten, men borde inte ett RAID0 system ge bättre läs/skrivhastighet?

RAID-0 lägger hälften av datan, bokstavligen, på vardera disk. Oavsett hur stor varje fil är läggs varje udda del (64 kb) på första disken och varje jämn datadel på andra disken. Detta innebär att läs/skrivprestandan förbättras ~80-90%, men accesstiderna försämras å andra sidan 20-30%.

Citat:

Vad är dynamiska diskar, och hur fungerar det? Dessutom tror jag inte jag hade behövt mer space på OS-disken precis, men vad för prestanda ökning skulle det kunna handla om?

Och än viktigare, tack för svaret

En dynamisk disk innebär att du "klistrar ihop" två hårddiskar till en stor, dvs de fungerar fysiskt som två diskar men får samma enhetsbeteckning. Nackdelen är att diskprestandan är densamma som för en stor disk, men fördelen är att du kan läsa/skriva från två ställen samtidigt utan att tappa prestanda och behåller TRIM.

DED kräver heller inte att diskarna är identiska, vilket RAID-0 gör.

Nu "fuskar" modern DED, den kan inte lägga vartannat kluster på varannan disk men likväl varannan fil på varannan disk, vilket hjälper exempelvis programstarter lika mycket eller mer än RAID-0.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nu "fuskar" modern DED, den kan inte lägga vartannat kluster på varannan disk men likväl varannan fil på varannan disk, vilket hjälper exempelvis programstarter lika mycket eller mer än RAID-0.

Alltså så borde ev. tidsvinst i förhållande till pengar vara en ganska blek ekvation om jag hänger med nu? Framför allt om man leker med större filer?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Scontan:

Alltså så borde ev. tidsvinst i förhållande till pengar vara en ganska blek ekvation om jag hänger med nu? Framför allt om man leker med större filer?

Mja, om man som jag inte klarar sig med 80 GB, men inte vill lägga 3x mer pengar på en dubbelt så stor disk och inte förlora TRIM är det en fördel.

Annars, ja, för stora filer typ DVD/BR ISO-filer är det en nackdel, men å andra sidan är det inte såna filer man köper SSD för.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

vad säger ni om denna då? har för avsikt att slänga in ett till GTX 480 lite senare, men räcker 750W som nätagg då? Har ni några andra synpunkter?
Kommer det ut något annat gfx kort inom en snar framtid som är värt att vänta på?

MVH Guusen

Permalänk
Antielefant

Du bör satsa på 850W för dubbla 480'or.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

(Läste bara de tre första posterna)

Notera att det är 2 st SSD-diskar, ett Premium nätaggregat ifrån Corsair och två grafikkort. Det finns fortf utrymme för att spara ett par kronor, igenom att välja en annan variant på grafikkortet till exempel. Eller kolla var du köper dessa komponenter billigast (prisjakt.nu). Min förslag är ihop byggt på Komplett.se - Nordens största nätbutik

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

skulle vänta tills spelet släpps, priserna har stabiliserats, sandy bridge har kommit ut och amd har släppt sin 6000 serie.
Köpa idag för ett spel som släpps nästa år är lite tidigt.

om sandy bridge klockar till 5ghz på luft och amd har en kanonserie med grafikkort ute tills nästa år, varför inte vänta in det till februari?
skulle själv vänta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

skulle vänta tills spelet släpps, priserna har stabiliserats, sandy bridge har kommit ut och amd har släppt sin 6000 serie.
Köpa idag för ett spel som släpps nästa år är lite tidigt.

om sandy bridge klockar till 5ghz på luft och amd har en kanonserie med grafikkort ute tills nästa år, varför inte vänta in det till februari?
skulle själv vänta.

Ett par sanningens ord att det är kanske lite tidigt.. När du snackar om AMDs nya grafikkort, menar du 68xx serien?