Datorn till tv´n med 10 meter hdmi kabel.Gigabyte GeForce GTX460 1GB

Permalänk
Medlem

Datorn till tv´n med 10 meter hdmi kabel.Gigabyte GeForce GTX460 1GB

Har förut kört med 10 meters vga till tv´n.
Nu har jag köppt en ny dator med två dvi utgångar.
Kopplade in en dvi till vga koppling och körde till dataskärmen.
Fungerar utmärkt fast när jag gjorde lika till tv´n genom andra uttaget blev det no signa på tv´ns rgb???
Om ja inte går vidare med vga problemet "hoppas på att dvi till vga adaptern är trasig" funderar jag på att köpa mej 10 meter hdmi.
Där har jag förstått att jag även kan få med hd ljud genom mitt grafik kort Gigabyte GeForce GTX460 1GB .
Men kanske blir sladden för lång för att prestera.Eller är det lite skillnad?
Har ett till problem och det är att jag bara har ett hdmi uttag i min tv som är upptaget av hdboxen.
Hur får ja ihop detta utan att lägga ut en förmögenhet och ändå få bra bild?
Tack på förhand.

Det här är vad jag har:
Chassi: Antec Three Hundred
Processor: Core i5 Quad 760
Moderkort:Asus P7P55 LX
Hårddisk: Hitatchi 1 TB SATA2 32MB
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX460 1GB
RAM: 2 st 2 GB DDR3 1333 Kingston
Nätagg: PSU 750W APX

Permalänk
Antielefant

10 meter med 1080p är för långt för endera VGA eller HDMI om du inte har riktigt bra kablar eller en aktiv kabel. Funkar dock normalt sett med 720/768p

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej.Jag vill ha 1080p.Vad behöver jag köpa?

Permalänk
Antielefant

Beroende på hur kabeln ska ligga (externa störningskällor etc) antingen en kabel av bra kvalitet, typ Supra, eller en HDMI-förstärkare och två femmeterskablar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

10 meter med 1080p är för långt för endera VGA eller HDMI om du inte har riktigt bra kablar eller en aktiv kabel. Funkar dock normalt sett med 720/768p

Kan mottsäga här ang. HDMI;

Har kört 1080p med 10 m 129 krs deltaco hdmi-kabel,
Fungerat med samtliga grafikkort jag testat;
8600gt, hd4870, hd5750, hd5850

Till TS, synd att du bara har en HDMI på TVn, har du ngn DVI på tvn?

VGA rekommenderar jag inte alls, specillet på 10m

Skulle satsa på en HDMI-koppling i den mån det är möjligt.

Permalänk
Medlem

kör supra kabel bra kvailitet. Bland de bässta. kolla upp de

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem

Tack....finns det ingen split man kan sätta dit så det blir två uttag i tv'n till hdmi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIngo:

Tack....finns det ingen split man kan sätta dit så det blir två uttag i tv'n till hdmi?

De finns de säkert du för checka.

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sc0rp1E:

De finns de säkert du för checka.

switch vet jag finns de är väl liknande

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem

Jag kör 3 st 7m DVI - DVI utan några som helst problem. Tror inte 10m ska vara några problem även med en billig kabel. Dvi - Hdmi kanske är nått att skaffa?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kör du digitalt är 10 meter inga problem. Köp DVI-HDMI . Kör jag mellan TVn och Datorn i 1080p fungerar klockrent.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har kört 10meter HDMI och 15m VGA, och båda har funkat bra. Förstår inte vad som är problemet. Det borde funka så som du har nu om du inte har en riktigt dålig kabel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ceogar:

Jag kör 3 st 7m DVI - DVI utan några som helst problem. Tror inte 10m ska vara några problem även med en billig kabel. Dvi - Hdmi kanske är nått att skaffa?

Maxgränsen för standardkabel är 7,5m för 1080p oavsett DVI eller HDMI, dock brukar DVI-D vara bättre skärmade än HDMI och det finns färre skräpmärken på den marknaden.

Skrivet av Oneone:

Kör du digitalt är 10 meter inga problem. Köp DVI-HDMI . Kör jag mellan TVn och Datorn i 1080p fungerar klockrent.

Återigen, gränsen för standardkabel och 1080p är 7,5m, eller 25' (fot) vilket det brukar stå i bruksanvisningarna. Längre än så KAN fungera - men gör det inte alltid.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Maxgränsen för standardkabel är 7,5m för 1080p oavsett DVI eller HDMI, dock brukar DVI-D vara bättre skärmade än HDMI och det finns färre skräpmärken på den marknaden.

Återigen, gränsen för standardkabel och 1080p är 7,5m, eller 25' (fot) vilket det brukar stå i bruksanvisningarna. Längre än så KAN fungera - men gör det inte alltid.

Sluta snacka så jävla mycket skit Zcenicx,
Deltaco 10m funkar alldeles utmärkt för 1080p, det blir inga dataförluster eller bildstörningar i mitt system och jag använder just en sådan kabel.
HDMI skall klara 10 meter utan speciell skärmning eller användande av en aktiv kabel/förlängare.

7.5 meter är helt taget ur luften, kom inte med felaktiga påståenden.
HDMI :: Resources :: FAQ

Det finns tom en Deltaco 15m som jag också testat hemma, då krävs det mer av bildkällan för att signalen skall bli bra. Laptopen lyckades inte med 1080p men 280GTX i stationera fixade det utan problem (dvs ditt 460 borde klara det)

Men en 10m räckte precis så jag sålde bytte kabeln iaf.

Till TS, köp billigaste 10m kabeln av märket Deltaco och det kommer att fungera galant!
Deltaco AWG28 HDMI - HDMI 10m - Hitta lägsta pris, omdömen och information om HDMI- & DVI-kablar

Tips, du kan använda dig av toslink för att överföra ljudet också.

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Antielefant
Skrivet av flukke:

Sluta snacka så jävla mycket skit Zcenicx,
Deltaco 10m funkar alldeles utmärkt för 1080p, det blir inga dataförluster eller bildstörningar i mitt system och jag använder just en sådan kabel.
HDMI skall klara 10 meter utan speciell skärmning eller användande av en aktiv kabel/förlängare.

7.5 meter är helt taget ur luften, kom inte med felaktiga påståenden.
HDMI :: Resources :: FAQ

Det finns tom en Deltaco 15m som jag också testat hemma, då krävs det mer av bildkällan för att signalen skall bli bra. Laptopen lyckades inte med 1080p men 280GTX i stationera fixade det utan problem (dvs ditt 460 borde klara det)

Men en 10m räckte precis så jag sålde bytte kabeln iaf.

Felaktiga påståenden? Ur din egen referens:

Citat:

Does HDMI accommodate long cable lengths?

Yes. HDMI technology has been designed to use standard copper cable construction at long lengths. In order to allow cable manufacturers to improve their products through the use of new technologies, HDMI specifies the required performance of a cable but does not specify a maximum cable length. We have seen cables pass "Standard Cable" HDMI compliance testing at lengths of up to a maximum of 10 meters without the use of a repeater.

Det de säger är alltså att det KAN fungera, på kablage upp till maximalt tio meter. Över det säger de också att det kräver en repeater/förstärkare. De nämner dessutom STANDARD CABLE HDMI COMPLIANCE - vilket enbart är godkänt för 720p/1080i.

För att ta en mer detaljerad referens, nämligen HDMI's testspecifikationer.

No maximum length is specified for an HDMI cable but signal attenuation, which is dependent on the cable's construction quality, length and manufacturer's choice of conducting materials, in practice limits usable lengths similar to how attenuation and signal delay limits high-speed USB and CAT6 cables.

HDMI 1.3 and 1.4 defines two cable categories: Category 1-certified cables which have been tested at 74.5 MHz, and Category 2-certified cables,which have been tested at 340 MHz. Category 1 HDMI cables are to be marketed as "Standard" and Category 2 HDMI cables as "High Speed". This labeling guideline for HDMI cables went into effect on October 17, 2008 with the release of the 1.3 specifications.

While Category 1 cables will work with standard high definition such as 720p60 or 1080i30, only Category 2 tested cables are guaranteed to work with full high definition progressive video, such as 1080p60, or very high definition interlaced video such as 2160i30.

Category 1 and 2 cables can either meet the required parameter specifications for interpair skew, far-end crosstalk, attenuation, and differential impedance, or they can meet the required nonequalized/equalized eye diagram requirements.

A cable of about 5 meters (16 ft.) can be manufactured to Category 1 specifications by using 28 AWG (0.081 mm²) conductors. Including the standard 24 AWG (0.205 mm²) conductors instead, a Category 1 HDMI cable can reach lengths of up to 15 meters (49 ft.) while the same material would only be acceptable for a 7.5 meter (25 ft) Category 2 cable.

Many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as Category 2 cables, but only Category 2-tested cables are guaranteed to work.

Slutsats? Du förstår inte informationen du själv läser, vilket är rätt ironiskt med tanke på att du kallar dig Fluke, ett instrument som i praktiken enbart jobbar på just kabeltester.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

HDMI kabel - 10m
ClickTronic - High Quality för 500 spänn blev klockren.
Synd bara att 3-vägs HDMI-switch med fjärrk kostade 600...hoppade över att köpa det idag men det känns som det är det enda alternativet nu för att slippa byta sladd bakom tvn mellan hdbox och datorn.

Permalänk
Medlem

nu har jag ingen aning om ifall detta skulle fungera, men det borde ju fungera om man då bara använder en bildkälla åt gången, eller?
HDMI-adapter, HDMI ho till 2xHDMI ho - Inet.se

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Ska nog köpa en sånhär: HQ AVSWITCH-20 HDMI HDMI växlare med 2 HDMI-anslutningar Men har det då någon markant betydelse på kvalitén av hdmikabeln ifrån den till tv'n ?

Permalänk
Avstängd

Jag har en hdmi kabel som är 10m och får ut 1080p..

Permalänk
Medlem

Jag har just den switchen, använder den inte just nu men när jag körde med den så hade jag inga problem med att köra med vilka kablar som helst, typ.
Det som kan vara värt att tänka på är att den har ingen typ av förstärkning, vilket betyder att om du kör en 10m plus 5m så motsvarar det om du skulle haft en 15m... (Tror att jag inte har helt fel).
Jag har haft en 10m deltaco, som jag hade problem med att köra 1080p, så att säga att det fungerar alltid är fel... men kan även säga att kvaliten på deltaco kablar är inge vidare... har till och med haft problem med 0,5m kablar jag köpt...
Mitt tips, testa med billiga kablar, funkar det inte köp lite dyrare