Radera skadat innehåll i min externa hårddisk

Permalänk

Radera skadat innehåll i min externa hårddisk

Tja

Flera mappar i min externa hårddisk har "skadats" eller något liknande, mapparna har fått namn som: ~─┼[PH, c2:┴ô┤.Ïq! och allt möjligt konstigt.
Det går inte att radera de för hand, kommer upp ett felmeddelande: "Det går inte att ta bort fil. Det går inte att läsa från källfilen eller källdisken."

Jag har ingen möjlighet att formatera hårddisken eftersom jag inte har plats nog att föra över mina andra mappar till en annan hårddisk.

Någon som vet hur jag kan få bort de skadade mapparna?

Det är en Western Digital, om ni behöver veta.

Tack!

Permalänk
Medlem

chkdsk x: /B /X (där x står för enhet, du kan lägga till /V för extra info)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Du borde skaffa en extra disk för backup för förr eller senare får man problem med diskar.

Permalänk

Samma sak hände mig med min första "Elements Desktop".
Fick gå in i felsäkert och dra igång håddisken och föra över filerna som var "hela" till en intent disk och sen formatera om till NTFS eller FAT32 om du vill ha det istället.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

LightForz:
Går man så långt bör man samtidigt ta bort och skapa nya partitioner innan man (snabb) formaterar.

Diskhanteraren fixar man det.
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

Permalänk

panpo98:
Skrev bara vad jag var TVUNGEN till att göra för att få bort mina skaddade filer.
Testade också med en "snabb" formatering innan jag tog den "stora" formateringen.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Får du inte bort filerna manuellt kan du ta till Unlocker och tvinga bort filerna. Sen så klart formatera den för att få bort allt skit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

chkdsk x: /B /X (där x står för enhet, du kan lägga till /V för extra info)

Tack! Det funkade.

Tack för alla andra svar också.