Permalänk
Medlem

2 GB ram idag?!

Överväger starkt en ny Macbook Air efter gårdagens presskonferens, och då en 11-tummare.

Apple tar ju som bekant ut smått extrema överpriser för minnen, så hur långt kommer jag egentligen med 2 GB ram idag om jag låter bli att köpa till extra? Jag är van PC-användare och kör för tillfället med 6 GB ram, så är lite fundersam över minus 4 GB.

Har tidigare bara använt mac sporadiskt, köpt och sålt, men aldrig suttit med dem några längre stunder. Nu handlar det mest om skrivande, bildbehandling, film och lättare spel.

Hur känner ni macägare som idag sitter med 2 GB ram, fungerar det bra? Eller borde man hosta upp extracashen för mer minne trots allt?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Köp ram själv annars, funkar ju bra. Eller har de "låst" datorn så man inte kan öppna den?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

2gb räcker nog.

jag använder min 2008 års modell Macbook än idag, och uppdaterade ifrån 1gb till två för någon månad sedan.

jag kan tycka, då man inte gör saker som är extremt krävande så räcker det med 2gb. ska du däremot köra Photoshop cs 3, Pages, iPhoto kolla film och allt samtidigt så börjar det kanske bli lite svårare

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Kör du mycket photoshop så lär de bli tungt

Permalänk
Skrivet av Bone:

Apple tar ju som bekant ut smått extrema överpriser för minnen...

Så minnena är allt dom tar överpris för menar du ?
Men snygg e den dock

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Dock ska man inte kunna byta varken "hårdddisk" eller intern minne, så bestöm dig från BÖRJAN!!

Permalänk
Medlem

Turbi: Det är jag medveten om, så det är också därför jag verkligen vill vara säker

Men har nog bestämt mig för 4 GB trots allt. Betalar man så mycket pengar vill man helst inte att det ska vara halvdant i slutändan hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bone:

Turbi: Det är jag medveten om, så det är också därför jag verkligen vill vara säker

Men har nog bestämt mig för 4 GB trots allt. Betalar man så mycket pengar vill man helst inte att det ska vara halvdant i slutändan hur som helst.

Okej, ville bara uppmärksamma detta då det inte stod någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog valt fyra, min mbp har sina sega stunder när man kollar högupplöst film och pular med med många program igång just för att det blir för lite ledigt minne. Går inte att jämföra med hur windows betedde sig men jag är på jakt efter 2x2gb för att skapa lite mera buffert.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Ramminnet går inte byta ut, ta 4, 1000kr är inte så jäkla överdrivet.

Hårddisken går att byta ut i framtiden.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Ramminnet går inte byta ut, ta 4, 1000kr är inte så jäkla överdrivet.

Hårddisken går att byta ut i framtiden.

Det sitter ingen vanlig 2,5-tummare i de nya, utan flashmodulerna sitter direkt på logikkortet.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut på alla bilder jag har sätt på nya MBA:n så ser det ut som att det ska gå att byta "disken" dock se vet inte jag av någon som säljer denna typ utav disk så man lär bli tvungen att gå till Apple för att få sig en ny om man vill byta i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdk:

Som det ser ut på alla bilder jag har sätt på nya MBA:n så ser det ut som att det ska gå att byta "disken" dock se vet inte jag av någon som säljer denna typ utav disk så man lär bli tvungen att gå till Apple för att få sig en ny om man vill byta i framtiden.

Nej du kommer inte kunna byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nej du kommer inte kunna byta den.

Folket borta på iFixit har gjort en teardown på dom båda nya versionerna utav MBA och det går att plocka bort "disken"

iFixit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdk:

Folket borta på iFixit har gjort en teardown på dom båda nya versionerna utav MBA och det går att plocka bort "disken"

iFixit

Det är enbart för att Apple ska kunna byta ut/flytta den vid service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är enbart för att Apple ska kunna byta ut/flytta den vid service.

Det är några få torx-skruvar ivägen från att du själv ska kunna byta ut den. Är ju inga problem att göra det själv. Bara öppna maskinen och byta. Sedan är det väl bara tex ifixit och andra apple-reservdelsåterförsäljare som säljer altentiven du har att välja på.