Sätta upp en Raid0, kan någon hjälpa? :)

Permalänk
Medlem

Sätta upp en Raid0, kan någon hjälpa? :)

*Edit Denna tråd handlar nu om att välja och ta hand om sin SSD

Tja!

Jag kommer troligen i veckan köpa mig två st hårddiskar för att sätta upp en Raid0

Tanken är att jag ska köra systemet och mina program på dessa hårddiskar och viss lagring av filer.
Jag kommer självklart att spara allt viktigt på externa hårddiskar.

Men jag vet inte vad jag ska köpa för hårddiskar.
Jag funderar på att köpa 2st 500GB Western Digital Caviar Black SATA II
Dessa kostar dock 500kr st, och man kan köpa en 1tb för 700kr :/
Men att ha 2TB på en OS disk verkar extremt overkill..
Det finns 500gb för 380kr men dem har då 16mb cache istället för 32.

Målet är ett snabbare system som kör tyst.

Kan någon ge råd, det bör ju vara fler som sitter och kör glatt med Raid0 system?

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är tystnad och prestanda så skulle jag rekommendera SSD (säkrare dessutom). Har du inte råd så skulle jag köra på en singledisk ist. Varför ha hög sekventiellt när det är OS-disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reedux:

Tja!

Jag kommer troligen i veckan köpa mig två st hårddiskar för att sätta upp en Raid0

Tanken är att jag ska köra systemet och mina program på dessa hårddiskar och viss lagring av filer.
Jag kommer självklart att spara allt viktigt på externa hårddiskar.

Men jag vet inte vad jag ska köpa för hårddiskar.
Jag funderar på att köpa 2st 500GB Western Digital Caviar Black SATA II
Dessa kostar dock 500kr st, och man kan köpa en 1tb för 700kr :/
Men att ha 2TB på en OS disk verkar extremt overkill..
Det finns 500gb för 380kr men dem har då 16mb cache istället för 32.

Målet är ett snabbare system som kör tyst.

Kan någon ge råd, det bör ju vara fler som sitter och kör glatt med Raid0 system?

Finns 1TB för 499:-, har två av dessa i min dator varav en är systemdisk och det flyter på riktigt bra: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Om det är tystnad och prestanda så skulle jag rekommendera SSD (säkrare dessutom). Har du inte råd så skulle jag köra på en singledisk ist. Varför ha hög sekventiellt när det är OS-disk?

Jag ser ingen mening med att köra SSD så här tidigt i utvecklingen.
Snabba, tysta och säkra. Låter ju super, men för dem priserna. En 300gb kostar 5papp? Jag väntar hellre tills SSD är standard och något man har råd med
Vore jag rik hade jag hellre skaffat mig två st VelociRaptors men, men

Skrivet av ToJa92:

Finns 1TB för 499:-, har två av dessa i min dator varav en är systemdisk och det flyter på riktigt bra: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

Dem låter ju nice men jag är väldigt nyfiken på att köra RAID0 just pga den ökade hastigheten på i stort sätt allt. Och som sagt, så stora ytor för en OS-disk låter ju ganska overkill :/
Dock kan jag nog köpa en sådan för backup disk

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reedux:

Dem låter ju nice men jag är väldigt nyfiken på att köra RAID0 just pga den ökade hastigheten på i stort sätt allt.

Köp två då? De är ju ändå ganska så billiga. Dock så blir inte hastigheten vid små filskrivningar högre vad jag förstår(<4kB alltså). Det är bara stora filer som går snabbare.

EDIT: Läste din edit. Då får du väll köpa två mindre då, kanske 250-500GB? Ex. 250GB Hitachi 7K1000.C - Inet.se

Annars kan du ju slå till på en 150B velociraptor, kostar ju ~1100kr: 150GB Western Digital VelociRaptor ICE - Inet.se

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToJa92:

Köp två då? De är ju ändå ganska så billiga. Dock så blir inte hastigheten vid små filskrivningar högre vad jag förstår(<4kB alltså). Det är bara stora filer som går snabbare.

EDIT: Läste din edit. Då får du väll köpa två mindre då, kanske 250-500GB? Ex. 250GB Hitachi 7K1000.C - Inet.se

Annars kan du ju slå till på en 150B velociraptor, kostar ju ~1100kr: 150GB Western Digital VelociRaptor ICE - Inet.se

Precis, ganska meningslöst för OS, möjligen för spel osv eller annat som är sekventiellt (ladda större filer).
Velociraptors förstår jag inte varför folk överväger, marginell skillnad mot vanliga SATA-diskar till skillnad från SSD som krossar HDD alla dagar i veckan. En liten SSD till OS (60-120GB) och sedan mekansikt till spel, lagring osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Köp två då? De är ju ändå ganska så billiga. Dock så blir inte hastigheten vid små filskrivningar högre vad jag förstår(<4kB alltså). Det är bara stora filer som går snabbare.

EDIT: Läste din edit. Då får du väll köpa två mindre då, kanske 250-500GB? Ex. 250GB Hitachi 7K1000.C - Inet.se

Annars kan du ju slå till på en 150B velociraptor, kostar ju ~1100kr: 150GB Western Digital VelociRaptor ICE - Inet.se

Ursäkta för min edit

Yes! och det är just därför jag har denna tråd för att få råd om vilka hårddiskar är bra och håller länge.
I kvalite så är det väl Seagate och Western Digital som ligger i topp?
Samt, hur stor yta är -för- stor för en OS disk?

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reedux:

Jag ser ingen mening med att köra SSD så här tidigt i utvecklingen.
Snabba, tysta och säkra. Låter ju super, men för dem priserna. En 300gb kostar 5papp? Jag väntar hellre tills SSD är standard och något man har råd med
Vore jag rik hade jag hellre skaffat mig två st VelociRaptors men, men

Corsair Force Series F60 60GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)
En sån här räcker och blir över för OS och hel del program. Snabb, tyst o billig.
Velociraptors ? Skojar du ? HD har förpassats till lagring, vill man ha en snabb och tyst burk är det SSD som gäller. Och så förbaskat dyra är dom inte.

Skrivet av Reedux:

Dem låter ju nice men jag är väldigt nyfiken på att köra RAID0 just pga den ökade hastigheten på i stort sätt allt. Och som sagt, så stora ytor för en OS-disk låter ju ganska overkill :/
Dock kan jag nog köpa en sådan för backup disk

RAID0 ökar inte "hastigheten på i stort sett allting", det viktigaste dvs latensen blir exakt likadan som med 1 HD. Du har nog fått en lite fel uppfattning om RAID 0.

EDIT: Förresten det finns en klistrad guide om RAID. Varför läser du inte den ??

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Corsair Force Series F60 60GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)
En sån här räcker och blir över för OS och hel del program. Snabb, tyst o billig.
Velociraptors ? Skojar du ? HD har förpassats till lagring, vill man ha en snabb och tyst burk är det SSD som gäller. Och så förbaskat dyra är dom inte.

Dem är otroligt dyra om man lever på minsta möjliga lön
och 120gb i den här tidsåldern låter lite väl svagt?

RAID0 ökar inte "hastigheten på i stort sett allting", det viktigaste dvs latensen blir exakt likadan som med 1 HD. Du har nog fått en lite fel uppfattning om RAID 0.

EDIT: Förresten det finns en klistrad guide om RAID. Varför läser du inte den ??

Jag har läst båda klistrade guiderna och ingen tar upp info om hårddiskens storlek.
De förklarar snarare vad dem olika raids gör och används till.
"RAID-0 är en prestandaökande, i form av åtkomsthastighetsökning och lagringskapacitet, dock driftsäkerhetsminskande variant av RAID."

När det gäller spel sänks laddningstiderna, när det gäller arbete sänks spar tiderna.
Jobbar man med filer som ligger på 10+gb så är det ganska trist att sitta och vänta på att den ska sparas, speciellt när man måste spara var 30:e sekund för att program så ofta vill krascha vid fel tillfälle

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Skrivet av Reedux:

Ursäkta för min edit

Yes! och det är just därför jag har denna tråd för att få råd om vilka hårddiskar är bra och håller länge.
I kvalite så är det väl Seagate och Western Digital som ligger i topp?
Samt, hur stor yta är -för- stor för en OS disk?

Samsung F3 är väldigt populära, de är både snabba och billiga. Kvalitetsmässigt skulle jag säga att alla tillverkarna är i samma klass, så länge man bortser från specialla serier (Seagate föll t.ex. i mångas ögon iom problemen med deras 7200.11-serie).

När det gäller hur stor OS-disk du behöver beror det på vad du ska ha på OS-disken. Personligen installerar jag bara operativsystem och program på OS-disken och tycker att allt över 40-60 GB är overklll. Andra installerar spel på OS-disken och då får man nog räkna med ett par hundra GB istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reedux:

Jag har läst båda klistrade guiderna och ingen tar upp info om hårddiskens storlek.
De förklarar snarare vad dem olika raids gör och används till.
"RAID-0 är en prestandaökande, i form av åtkomsthastighetsökning och lagringskapacitet, dock driftsäkerhetsminskande variant av RAID."

När det gäller spel sänks laddningstiderna, när det gäller arbete sänks spar tiderna.
Jobbar man med filer som ligger på 10+gb så är det ganska trist att sitta och vänta på att den ska sparas, speciellt när man måste spara var 30:e sekund för att program så ofta vill krascha vid fel tillfälle

Det ger inte så jäkla mycket att köra raid 0 förutom om du nu har massa stora läsningar/skrivningar. Annars kan du ju lätt använda SSD och sedan spara över filerna till lagringsdisk när du arbetat klart med dem. Brukar tipsa om detta klipp för att visa SSD vs HDD som OS-disk:
YouTube - WD Raptor vs Intel X25-M, programs

Permalänk

Sorry REEDUX om jag lånar din tråd lite..(ogillar att ta upp cyberspace med mitt shitto!)
Jag e "nybörje 2000" med raid, men fick 2 identiska diskar på köpet via blockIt, när jag köpte begagnat!!
Surfa runt och läste den klistrade tråden här o.s.v.
Folk e skrajja för HDD-krash med raid 0, men inte jag för vad finns på min dator som inte går att återskapa?
(laddar inget, har inga filmer, inget med mitt bankkonto o.s.v. o.s.v. finns på min dator) (jag har dvd-backup på en config-fil till ett spel, mina mp3 på 2 gig och ett 15 år gammalt 100mb tidsfördrivspel) (och ni som e unga och alerta kan väl göra en backup på typ ett 8gigs USB... plus en billig extern disk om det är filmer å sånt!)
Mitt tips till reedux>>> Kolla yootube!! jag hittade en snubbe som visar i princip allt i install-väg med just mitt gigabyte mobo!!! Okej jag är lite osäker ändå för han installerade från USB....men jag har det mesta under koll och tänker prova till måndag då mitt Win7 kommer
Det enda jag har försäkrat mig om är att ha gigabytes rekommenderade RAID-drivisar tillhands inför installationen, okej lite svårt där med då gigabyte har 3 drivisar aktuella för p55-chipset, men jag tror jag hitta den rätta som heter GRAID-nått!
Om inte jag får en boost i datorn, då installerar jag bara om! Kul att testa, det kan ju i princip ge dubblering i läskapacitet med 2 armar som läser!
//

Edit: hur stor "blocksize" ska man välja om man spelar fps och vill ha boosten i laddtiderna där?
64 eller 128?? jag tänkte köra 128 men är osäker???

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Det ger inte så jäkla mycket att köra raid 0 förutom om du nu har massa stora läsningar/skrivningar. Annars kan du ju lätt använda SSD och sedan spara över filerna till lagringsdisk när du arbetat klart med dem. Brukar tipsa om detta klipp för att visa SSD vs HDD som OS-disk:
YouTube - WD Raptor vs Intel X25-M, programs

...Impressive

problemet är fortfarande priset för storleken på disken.
Jag har max 2k att spendera, vill helst inte ens använda det.

Så.. 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se ?
Det krävs ett Adapterkit 2,5" till 3,5" - Inet.se
för att det ska gå att sätta fast också, eller hur? :x

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reedux:

...Impressive

problemet är fortfarande priset för storleken på disken.
Jag har max 2k att spendera, vill helst inte ens använda det.

Så.. 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se ?
Det krävs ett Adapterkit 2,5" till 3,5" - Inet.se
för att det ska gå att sätta fast också, eller hur? :x

Roligt att se att du faktiskt lyssnar (finns ju en del foliehattar ). Om du behöver utrymme för spel etc etc så skulle jag satsa på en SSD för 1500kr och en 1TB för 500kr om du känner att du kan lägga 2k. Alternativet är ju att köra på en 120GB SSD för 2k.

De bästa SSDerna är de med sandforce eller intel kontroller. Om du också vill ha riktigt bra sekventiella skriviningar så är det en sandforce baserad SSD du ska ha. De är väl lite segare i random 4k än Intel men som jag förstått det så är de väldigt bra även där. Anandtech har ju varit bra med info på SSDsidan ett tag.

Skulle nog köra på antingen:

Intel G2 80GB ~1500kr + lagringsdisk (ev. köpa en extern senare för backup om du har något viktigt, även backup av OS-disken så du slipper allt krångel med att fixa det ifall det "otänkbara" skulle hända).

Corsair Force Series F120 ~ 2000kr (borde räcka en stund och köp lagringsdiskar när du får råd)

F80/F60 om du vill lägga mindre pengar och tror att du klarar dig på det utrymmet (själv har jag en G2 80GB som brukar ha 30GB ledigt om jag orkar bry mig om att hålla ordning lite).

OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 120GB~2k (likande Force)

Vertex 2 E 80/60 GB - ungf. som F80/F60 skulle jag tro

OBS: såg att det fanns en 90GB (ej E series, vet ej skillnaden mellan dem) för omkring 1600-1700kr, då kan du ju köpa en 500GB HDD till det isf

Har inte superkoll på SandForce SSD (var ett tag sedan jag läste på iom Intel G1/G2) men kolla på SSD trådarna så ser du vad forumnissarna rekommenderar idag.

OBS: ha i betänkande att vi bör få se en halvering av priserna/GB på SSD-fronten troligen omkring mars 2011. Det kan ju vara en tanke att skapa en OS partion och sedan bara köra in den på SSD då... (spara pengar alt. mer utrymme på SSDn då, men det kan påverka prestandan negativt osv se t.ex. #10391139)

För att citera Pappy: Disk kan man inte få för mycket av, förutom i köket (se min sign.)

edit: adapter kanske inte behövs, beror på chassi. annars finns ju billiga sådana eller t.ex. eltejp

Permalänk
Avstängd

Intels SSD är snabba men en Sandforce 1200 baserat Force från Corsair är inte heller att leka med och den är 600kr billigare. Så mitt förslag är följande:
Corsair Force Series F60 60GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD) för OS och program/spel TS vill att ska gå snabbt plus en Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar för lagring allt som allt går det på runt 1700kr

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag och försöker läsa upp mig på hur man installerar och tar hand om sin SSD och det är ju som att gå i en labyrint. Hittar inte den info jag vill ha.

Jag funderar starkt på att köpa en F120 för 2090:- på komplett och sen köpa lagringsdisk när jag har råd..

Det jag vill veta är hur jag ska gå till väga för att installera den, jag läste att den måste sättas i första sata porten, men kan jag verkligen flytta min huvudhårddisk och ändå boota från den ifall något skulle gå fel på ssd'n och jag måste leta hjälp?

Samt, dessa SSD hårddiskar kör tydligen med firmware, men hur uppdaterar man detta?
Går det att uppdatera SSD firmware utan att formatera eller installera om?

Vissa verkar ha problem att läsa sina äldre hårddiskar också. Ska SSD'n köras i ACHI eller SATA mode? :S
Argh, jag är förvirrad

Aser, Redzo - hur gick ni tillväga när ni bytte från Mekanisk till SSD?

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reedux:

Jag ser ingen mening med att köra SSD så här tidigt i utvecklingen.
Snabba, tysta och säkra. Låter ju super, men för dem priserna. En 300gb kostar 5papp? Jag väntar hellre tills SSD är standard och något man har råd med
Vore jag rik hade jag hellre skaffat mig två st VelociRaptors men, men

Dem låter ju nice men jag är väldigt nyfiken på att köra RAID0 just pga den ökade hastigheten på i stort sätt allt. Och som sagt, så stora ytor för en OS-disk låter ju ganska overkill :/
Dock kan jag nog köpa en sådan för backup disk

Varför overkill om du har en stor systemdisk ? ingen lag som säger att man måste ha 2 diskar i datorn..

det e inte precis så du inte kan spara data på din (systemdisk)

stora diskar är långsammare och har en längre acesstid, förr i tiden när saker och ting inte var så snabba och vissa OS var begränsade, innan hyperthreading och lite annat så använde man dubbla diskar . för att kunna läsa och skriva till 2 diskar samtidigt och på så sett öka prestandan. systemdisk och programdisk( vanligtvis spel) "fattigmans raid" då kontrollerkort kostade satan på den gamla goda tiden.

I dagens läge tror jag inte du sparar så mycket på det och flertal moderkort i budgetklass har raid inbyggt.

bättre du köper 2 diskar som du snackar om och drar dom i en raid0 så får du lite bättre prestanda från dom och lagom stort med utrymme. du kan ha din download mapp på C: utan problem.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Varför overkill om du har en stor systemdisk ? ingen lag som säger att man måste ha 2 diskar i datorn..

det e inte precis så du inte kan spara data på din (systemdisk)

stora diskar är långsammare och har en längre acesstid, förr i tiden när saker och ting inte var så snabba och vissa OS var begränsade, innan hyperthreading och lite annat så använde man dubbla diskar . för att kunna läsa och skriva till 2 diskar samtidigt och på så sett öka prestandan. systemdisk och programdisk( vanligtvis spel) "fattigmans raid" då kontrollerkort kostade satan på den gamla goda tiden.

I dagens läge tror jag inte du sparar så mycket på det och flertal moderkort i budgetklass har raid inbyggt.

bättre du köper 2 diskar som du snackar om och drar dom i en raid0 så får du lite bättre prestanda från dom och lagom stort med utrymme. du kan ha din download mapp på C: utan problem
AHCI är enhanced SATA där du kan nyttja hotswap och dom hastighets ökande funktionerna i sataII typ
"väldigt enkelt förklarat.."

har du möjlighet ska du köra ahci

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reedux:

Just nu sitter jag och försöker läsa upp mig på hur man installerar och tar hand om sin SSD och det är ju som att gå i en labyrint. Hittar inte den info jag vill ha.

Jag funderar starkt på att köpa en F120 för 2090:- på komplett och sen köpa lagringsdisk när jag har råd..

Det jag vill veta är hur jag ska gå till väga för att installera den, jag läste att den måste sättas i första sata porten, men kan jag verkligen flytta min huvudhårddisk och ändå boota från den ifall något skulle gå fel på ssd'n och jag måste leta hjälp?

Samt, dessa SSD hårddiskar kör tydligen med firmware, men hur uppdaterar man detta?
Går det att uppdatera SSD firmware utan att formatera eller installera om?

Vissa verkar ha problem att läsa sina äldre hårddiskar också. Ska SSD'n köras i ACHI eller SATA mode? :S
Argh, jag är förvirrad

Aser, Redzo - hur gick ni tillväga när ni bytte från Mekanisk till SSD?

ACHI eller RAID läge, dvs inte IDE.

Kolla tråden om Intel G2, då den var den första SSDn som fick bra spridning finns mycket matnyttigt att läsa där om hur man optimerar för en SSD.

Kör min på 5e porten av 6 utan prestandaförlust på ICH10R så vet inte hur stor betydelse det har i praktiken (Intels är ju grymma på små skrivningar men som en HDD vad gäller sekventiellt typ så kanske inte spelar så stor roll i mitt fall).

Du såg det jag skrev om nästa år va?

Har flashat ny firmware flera gånger på min SSD, har svårt att se varför datan skulle försvinna, men isf kan man ju alltid skapa en image backup på lagringsdisken eller extern backup.