Permalänk
Avstängd

Tvivel om Apple iPod

Jag är inte bekant med Apples iPod. Men jag letar nu efter en ny iPod. Tror du att det är dyrt? Vilket är bra för en 16-årig pojke?
FS-805T 8 inch Google Android 2.2 with 3G Wi-Fi MID

Permalänk

Beror helt på vad du är ute efter.

Själv använder jag en iPod Classic på 160 GB. Passar perfekt för mig som vill ha med mig hela musikbiblioteket på språng även om det kanske är lite overkill.

Permalänk
Medlem

Det finns garanterat många billigare musikspelare ute på marknaden men här har du en länk.
iPod - Handla iPod - Apple Store (Sverige)
Detta är modeller som man snabbt kan beställa från applestore.se skulle du fastna för någon speciell där är det ju bara till att söka på just den på prisjakt. Själv tycker jag väldigt mycket om apples ipod smidiga väl fungerande och lätta att använda.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag har själv en ipod touch och nu har jag köpt iphone 4 och jag tycker att dom båda fungerar riktigt bra! dom är lätt att använda och att lära sig, du kan se filmer lyssna på musik, spela spel i dom och såklart har appstore en hel del roliga appar också:D visst apple är kanske lite dyrt men jag tycker att man får det man betalar för!!

Permalänk

Jag tycker du ska skaffa iPhone eller iPod touch så du kan ha Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Jag tycker du ska skaffa iPhone eller iPod touch så du kan ha Spotify

Att du inte gav iPad som förslag:P den har ju 3g nät vilket iPod touch inte har:P

Permalänk
Medlem

Sandisk Sansa Fuze
Billig MP3spelare som klarar av Flac vilket gör den bättre än dom flesta MP3spelare där ute.
Finns plats för ett microSDHC kort med maximalt 32gb.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av AndreyS:

Att du inte gav iPad som förslag:P den har ju 3g nät vilket iPod touch inte har:P

Den är inte så himla smidig att ta med ju och ha i fickan.

Permalänk

Ska du ha en ipod classic, försök importera den från usa.
De europeiska modellerna har en volymcap som är omöjlig att få bort.
När jag cyklar med mina koss porta pro hör jag precis ljudet över vindbruset som blir när man cyklar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Den enda vettiga iPoden är iPod Touch.
iPod Classic är överprissatt skit med volym-cap och hemsk (HEMSK) ljudkvalité.
iPod Nano är överprissatt skit dom du inte kan byta låt med om du har till exempel handskar på dig, samt är den otroligt dyr per gigabyte. Den har knappast funktioner att skryta med då multitouchen endast fungerar till att rotera displayen.

Jag rekommenderar antingen iPod Touch, Sansa Clip+, eller Sansa Fuze.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Läste om problemet med att senare generationer Classics har sämre ljudkvalité, det går att åtgärda med mjukvaruuppdatering.

Att inköpa en "mp3"-spelare som klarar flac är helt onödigt när en den ändå inte kan driva ett par vettiga hörlurar.

För mig skulle det stå mellan Classic eller Touch. Classic just för det faktum att batteritiden är grym och det stora utrymmet och Touh för den är lite mer av en leksak på lägre resor och passar bättre för att kolla på serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragathlor:

Läste om problemet med att senare generationer Classics har sämre ljudkvalité, det går att åtgärda med mjukvaruuppdatering.

Min iPod Classic hade den senaste versionen och ljudkvalitén var kass och då ska vi inte tala om equalizern.

Skrivet av Ragathlor:

Att inköpa en "mp3"-spelare som klarar flac är helt onödigt när en den ändå inte kan driva ett par vettiga hörlurar.

Har man ett par tusen låtar i FLAC är det äckligt att konvertera hela den samlingen bara för att slänga in dem i en mp3spelare, vare sig man vill ha hög kvalité eller inte. Jag hör ingen skillnad mellan 320 och FLAC, men det hade varit jobbigt (och var jobbigt) att konvertera allt.

Skrivet av Ragathlor:

Classic just för det faktum att batteritiden är grym

Det är verkligen inte min erfarenhet. Den nya classicen jag hade, hade sämre batteritid än min då tre år gamla iriver e10.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

Tack för ditt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragathlor:

Att inköpa en "mp3"-spelare som klarar flac är helt onödigt när en den ändå inte kan driva ett par vettiga hörlurar.

Skitsnack. Finns gott om bra inears som vanliga MP3spelare kan driva.
Klipsch image s4 är ett bra val.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vad är det för skitsnack om iPod Classic?
Den har ju sjukt bra ljud och volymcapen gör bara så att det inte klipper.
Equalizer är kanske ingen höjdare, men den ska man inte använda endå.

Jag har en iPod 5G utan volymcap och kan säga att ljudet i den är mycket kallare än ljudet i 6G(Classic) och dessutom så klipper 5Gan stenhårt när man spelar högre än volymcapen.

Ljudet i min iPod Classic låter mycket bättre än vad det gör i flera andra enheter jag har inkl. Laptops, PSP, HTC Desire osv. Sen så spelar det ju såklart vilka hörlurar man använder, jag använder Monster Turbine så de har jag som referens.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Vad är det för skitsnack om iPod Classic?
Den har ju sjukt bra ljud och volymcapen gör bara så att det inte klipper.
Equalizer är kanske ingen höjdare, men den ska man inte använda endå.

Jag har en iPod 5G utan volymcap och kan säga att ljudet i den är mycket kallare än ljudet i 6G(Classic) och dessutom så klipper 5Gan stenhårt när man spelar högre än volymcapen.

Ljudet i min iPod Classic låter mycket bättre än vad det gör i flera andra enheter jag har inkl. Laptops, PSP, HTC Desire osv. Sen så spelar det ju såklart vilka hörlurar man använder, jag använder Monster Turbine så de har jag som referens.

Words...

Håller med dig, personligen köpte jag min classic endast för att ha den i bilen (via USB, absolut inte AUX)
Men när jag har börjat använda den en del hemma också, för man får ju in en del av samligen på 160GB, så märker man ju att volym cappen inte är alls jobbig, jag kan spela riktigt högt i mina Sennheiser CX400 II (För högt även med andra höga ljud i bakgrunden) Och ljudet kan jag inte klaga på. (Har bara Iphone3G som referens..:/)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Har en iPod touch och kan säga att den passar perfekt för mina behov. Åker buss varje dag i ca 1h och då är det väldigt härligt att ha ett litet spel man kan spela (Plants vs Zombies min favorit just nu), ett tv program ( Simpsons och Family guy har jag på min ) och självklart musik. Att den inte har 3gnät spelar ingen roll för mig direkt

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Vad är det för skitsnack om iPod Classic?
Den har ju sjukt bra ljud och volymcapen gör bara så att det inte klipper.
Equalizer är kanske ingen höjdare, men den ska man inte använda endå.

Jag har en iPod 5G utan volymcap och kan säga att ljudet i den är mycket kallare än ljudet i 6G(Classic) och dessutom så klipper 5Gan stenhårt när man spelar högre än volymcapen.

Ljudet i min iPod Classic låter mycket bättre än vad det gör i flera andra enheter jag har inkl. Laptops, PSP, HTC Desire osv. Sen så spelar det ju såklart vilka hörlurar man använder, jag använder Monster Turbine så de har jag som referens.

Min iPod classic 6G klipper stenhårt på all musik som har högre gain än 96db oavsett eq eller inte, dvs. klipper den mesta av dagens musik om man inte sänker gainen i Mp3Gain först.
När man sen sänkt gainen är ljudkvalitén väldigt bra, men du får se till att sitta i ett tyst rum, och då tappar den liksom lite av sitt syfte.
Utan en europeiska volymcapen så skulle det gå att skruva upp volymen högre utan att den klipper.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Min iPod classic 6G klipper stenhårt på all musik som har högre gain än 96db oavsett eq eller inte, dvs. klipper den mesta av dagens musik om man inte sänker gainen i Mp3Gain först.
När man sen sänkt gainen är ljudkvalitén väldigt bra, men du får se till att sitta i ett tyst rum, och då tappar den liksom lite av sitt syfte.
Utan en europeiska volymcapen så skulle det gå att skruva upp volymen högre utan att den klipper.

För det första ska man inte ändra gain på musik eftersom du introducerar klipp i musiken.
Håller man på att labba och expirementera med filerna så är jag inte ett dugg förvånad att du tycker ljudet är dåligt. Du tappar ju kvalitet vid varje encoding av filerna. Är ljudet för lågt på dina "MP3or" så har du troligtvis en dålig ripp, prova rippa om i ALAC med iTunes nästa gång.

Det finns dessutom ingen "volymcapp" utan det är en mjukvarubegränsning som hindrar spelaren från att överförstärka signalen. Spelaren kan inte veta vad du har för känslighet på dina hörlurar, alltså kan den inte begränsa volymen mer än att hindra överförstärkning av signalen.

Vad som däremot kan orsaka låg volym är om du använder hörlurar med får låg känslighet (dB/W) speciellt i kombination med dåliga rippar och kanske även equalizer.

Du skulle alltså inte få bättre ljud med en "ocappad" eftersom den bara skulla klippa och låta värre.
Jag rekommenderar att du provar nya ALAC rippar av ditt material och nya hörlurar t.ex. Monster, Jays eller Klipsch. Sen lämnar du bara EQn av och ser att du kan spela så högt så du blir döv.

Skyll inte allt på spelaren när den inte är svagast länken.

Sammanfattningsvis kan jag säga att iPod Classic är ett utmärkt val.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

iPod är den elektronikprodukt jag köpt som jag är allra mest nöjd med, närmare bestämt en iPod Video. Sedan inköp vintern 2006 så har den bara fungerat. Batteritiden vid det här laget är väl blott 5-6 timmar men den är snabb, felfri och har tålt otroligt mycket för att vara en hårddiskbaserad lagringsenhet. Den agerar utan problem extern hårddisk. Nu för tiden är ju iPod Touch i motsvarande prisklass och erbjuder mycket mer batteritid än vad iPod Video (5G är det eller?) någonsin gjort.

En vän har mestadels uttryckt missnöje kring sin nya iPod Classic på 160Gb. Han saknar sin gamla 5G, samma som jag har. Med risk för att låta som en riktig fanboy måste jag ändå säga att iPod'n - till slut - blev en riktigt bra produkt. Men som sagt, den håller utan tvekan måttet såhär fyra år senare, och det är få elektronikprodukter jag varit så nöjd med. Tyvärr är nog inte iPod'n i dagsläget lika fantastisk som den var då, möjligen iPod Touch då men den är samtidigt så mycket mer. Men ska du köpa iPod Touch 32Gb får du ta i åtanke att du för samma pengar får en begagnad iPhone 3GS 32Gb

Jag lyckades dock ha sönder hörlursuttaget genom att ramla med bmx'n så hörlurskontakten pressade sönder uttaget. Så nu i jakten på en ny iPod blev det till slut en begagnad iPhone för 2500kr, i mina ögon en ypperlig deal! iPod Touch + Mobil i mina ögon. Win win.

Permalänk
Avstängd

Tack för ditt råd.

Permalänk
Avstängd

Finns det ingen mer diskussion på MAC det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmon:

Finns det ingen mer diskussion på MAC det?

MAC
Mac

Förstår inte din fråga.
Kom ihåg att hålla isär begreppen, MAC är inte Mac.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Vad är det för skitsnack om iPod Classic?
Den har ju sjukt bra ljud och volymcapen gör bara så att det inte klipper.
Equalizer är kanske ingen höjdare, men den ska man inte använda endå.

Jag har en iPod 5G utan volymcap och kan säga att ljudet i den är mycket kallare än ljudet i 6G(Classic) och dessutom så klipper 5Gan stenhårt när man spelar högre än volymcapen.

Ljudet i min iPod Classic låter mycket bättre än vad det gör i flera andra enheter jag har inkl. Laptops, PSP, HTC Desire osv. Sen så spelar det ju såklart vilka hörlurar man använder, jag använder Monster Turbine så de har jag som referens.

iPod Classic låter stenhårt dåligt på nästan all min musik, såvida jag inte kände för att dra ned på clippingen genom att konvertera 95% av min musiksamling på 25000 låtar.

Skrivet av Josasp:

För det första ska man inte ändra gain på musik eftersom du introducerar klipp i musiken.
Håller man på att labba och expirementera med filerna så är jag inte ett dugg förvånad att du tycker ljudet är dåligt. Du tappar ju kvalitet vid varje encoding av filerna. Är ljudet för lågt på dina "MP3or" så har du troligtvis en dålig ripp, prova rippa om i ALAC med iTunes nästa gång.

Det finns dessutom ingen "volymcapp" utan det är en mjukvarubegränsning som hindrar spelaren från att överförstärka signalen. Spelaren kan inte veta vad du har för känslighet på dina hörlurar, alltså kan den inte begränsa volymen mer än att hindra överförstärkning av signalen.

Vad som däremot kan orsaka låg volym är om du använder hörlurar med får låg känslighet (dB/W) speciellt i kombination med dåliga rippar och kanske även equalizer.

Du skulle alltså inte få bättre ljud med en "ocappad" eftersom den bara skulla klippa och låta värre.
Jag rekommenderar att du provar nya ALAC rippar av ditt material och nya hörlurar t.ex. Monster, Jays eller Klipsch. Sen lämnar du bara EQn av och ser att du kan spela så högt så du blir döv.

Skyll inte allt på spelaren när den inte är svagast länken.

Sammanfattningsvis kan jag säga att iPod Classic är ett utmärkt val.

Hur kunde du tolka hans inlägg så? Han skrev att musiken klippar SÅVIDA inte han bestämmer sig för att dra ned gainen i t.ex. mp3gain, vilket är ett faktum.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

iPods har inte bra ljud, fokus ligger inte på ljudet.

Vill man ha bra ljud så är det Sony, Cowon, iRiver och för billigare: Sansa som gäller.

Permalänk
Medlem

Köp en Cowon. De har bra ljud, stödjer många format (.ogg, .mp3, .wma, .flac mm) och de har inga volymcaps och man behöver inte trixxa med några program för att få filerna att låta bra eller äns få dem att spela. Bara koppla in med vanlig USB-mini kabel och dra över låtarna och spela!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ska du ha en ipod classic, försök importera den från usa.
De europeiska modellerna har en volymcap som är omöjlig att få bort.
När jag cyklar med mina koss porta pro hör jag precis ljudet över vindbruset som blir när man cyklar.

Skaffa ett par hörlurar som inte släpper in allt vindbrus och oljud från trafiken så behöver du inte vrida på så högt för att överrösta. Portapro är väl nåt av det sämsta man kan ha på sig utomhus. Jag har själv ett par, har testat nån gång. Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Skaffa ett par hörlurar som inte släpper in allt vindbrus och oljud från trafiken så behöver du inte vrida på så högt för att överrösta. Portapro är väl nåt av det sämsta man kan ha på sig utomhus. Jag har själv ett par, har testat nån gång. Helt värdelöst.

Eller ännu bättre. Ge fan i att ha hörlurar när du cyklar. Bara en fara för dig och andra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Eller ännu bättre. Ge fan i att ha hörlurar när du cyklar. Bara en fara för dig och andra.

+1.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Vänligen notera att vi inte tillåter sådana inlägg.